Wyszukiwanie słów kluczowych do kampanii SEO

Rozwijanie biznesu wymaga obecnie analizowania ogromnych ilości informacji, czy to samodzielnie czy to z wykorzystaniem profesjonalnych narzędzi. Jak wykorzystać analizę danych w pozycjonowaniu stron? Dowiesz się tego z wpisu gościnnego Damiana Sałkowskiego, który jest dostępny poniżej.

Reklama

Wstęp

Na wstępie artykułu chciałem podziękować Sebastianowi za możliwość jego publikacji i przedstawienia systemu, który na co dzień rozwijam. W mojej opinii jest to system, który może znacząca usprawnić wasze codzienne działania SEO co postaram się na łamach tego artykułu udowodnić.

W artykule opiszę jedną z funkcji Senuto. Bazę słów kluczowych z obecnie największymi możliwościami filtracji na rynku.

Wielkość bazy słów kluczowych

W Senuto na dysponujemy na tę chwilę bazą 101 milionów Polskich słów kluczowych. Suma wyszukiwań wszystkich słów znajdujących się w bazie to 2,6 miliarda.

Jak rozumieć dane o słowach kluczowych?

Na wstępie artykułu chciałbym wyjaśnić w jaki sposób rozumieć dane, które dostępne są w bazie słów kluczowych. Zapewne na co dzień posługujesz się średnią miesięczną liczbą wyszukiwań. Nie wiele osób jednak wie, że Google nie podaje nam realnej liczby wyszukiwań słowa, a tylko przedział do, którego dane słowo zostało przypisane.

Więcej na ten temat przeczytasz, w artykule, który zamieściliśmy na naszym blogu: wpis

Oraz w webinarze, który mieliśmy przyjemność przeprowadzić we współpracy z SEO Station:

Kilka słów o bazie w Senuto

Tworząc naszą bazę staraliśmy zadbać o kilka podstawowych elementów:

  • Szybkość: wszystkie dane ładują się w ułamku sekundy. Trzymamy je w bazie, nie pobieramy ze źródeł zewnętrznych dzięki czemu nie musisz na nie czekać.
  • Elastyczność: posiadamy najbardziej zaawansowany system do filtrowania danych. W zasadzie za jego pomocą możesz stworzyć nieograniczone niczym kombinacje i dotrzeć do odpowiednich słów za pomocą kilku kliknięć.
  • Kompleksowość: wszystkie zawarte w bazie funkcje sprawiają, że jest to jedyne narzędzie do wyszukiwania słów kluczowych jakiego potrzebujesz.

Wyszukiwanie słów kluczowych

Tą część artykułu poświęcę na pokazanie wam w jaki sposób można dokonać wyszukiwania słów kluczowych w Senuto.

Modyfikatory wyszukiwania

Odwołując się do zasady szybkości jaką wcześniej przygotowałem staraliśmy się dać takie możliwości poruszania się po bazie, aby wyszukiwanie słów nie zajmowało wiele czasu. Dlatego powstały modyfikatory wyszukiwania, które za pomocą specjalnych znaków pomagają tworzyć zaawansowane zapytania. Z tego typu rozwiązaniem mogłeś spotkać się w programie AdWords, gdzie za pomocą specjalnych znaków określa się rodzaj dopasowania słowa kluczowego.

W chwili obecnej baza słów w Senuto obsługuje następujące modyfikatory:

+ oznacza, że coś musi się znaleźć we frazie wynikowej
– oznacza, że coś nie może znaleźć się we frazie wynikowej
* dopasuje dowolny ciąg znaków
„” oznacza, że coś musi wystąpić po sobie we frazie

Osoby, które nie najlepiej czują się używając tego typu rozwiązań mogą skorzystać z graficznie konfigurowanych filtrów, które w tym artykule również zostaną pokazane.

Poniżej znajduje się przykładowe zapytanie, które można skonstruować za pomocą modyfikatorów:

+kredyt -hipoteczny -got*wkowy -kalkulator

To zapytanie zwróci słowa, które zawierają słowo kredyt, ale nie zawierają słów: hipoteczny, gotówkowy, kalkulator.  Dodatkowo gotówkowy może być napisane przez o lub ó ponieważ wstawiłem tam gwiazdkę, która na swoje miejsce dopasowuje dowolny ciąg znaków.

Można również skonstruować następujące zapytanie:

SENUTO0

„opony zimowe”

Takie zapytanie pokaże słowa, które zawierają wyrazy opony i zimowe, ale pisane w dokładnie w takiej kolejności w jakiej je podałem. W propozycjach nie znajdzie się zatem słowo „Opony tanio zimowe”.

Analiza przez domenę

Kolejnym problemem jaki staraliśmy się rozwiązać jest wyszukiwanie słów kluczowych z uwzględnieniem obecnych pozycji serwisu. Jako, że na co dzień monitorujemy wyniki dla 19 milionów słów kluczowych do propozycji słów kluczowych daliśmy możliwość doczytania pozycji wybranej domeny.

Dla przykładu użyjemy zapytania:

+kredyt -hipoteczny -got*wkowy -kalkulator

Oraz domeny:

Mbank.pl

SENUTO 2

W wyniki takiego działania narzędzie zwróci standardowo propozycje słów kluczowych, ale dodatkową informacją jest obecna pozycja serwisu mbank.pl na te słowa. Dzięki temu można np. wykluczyć słowa kluczowe, na które mbank.pl zajmuje obecnie wysoką pozycję i skupić się tylko na tych, gdzie jest nisko.

Filtracja danych

Ważnym elementem naszej bazy jest również elastyczność. Opracowaliśmy specjalny mechanizm filtrowania, który pozwala w prosty, graficzny sposób tworzyć zaawansowane warunki filtrujące. Liczba warunków jest niczym nieograniczona – można zbudować dowolne zapytanie.

Posłużmy się przykładem wymienionym wyżej. Załóżmy jednak, że chcemy znaleźć tylko takie słowa, które mają minimalnie 50 wyszukiwań miesięczne i składają się z minimum 2 wyrazów. W tym celu stosujemy wspomniane filtry.

W wyniku działania narzędzia uzyskaliśmy słowa spełniające warunek zastosowanych modyfikatorów, ale dodatkowo odrzuciliśmy słowa kluczowe, które miały mniej niż 100 wyszukiwań i mniej niż 2 wyrazy.

SENUTO 3

Warto zauważyć, że pomiędzy warunkami znajduje się znak „i” oznacza on, że wynik zapytania musi spełniać oba warunki. Narzędzie obsługuje również warunek „lub”, który oznacza, że wynik musi spełniać jeden z dwóch warunków.

W polu wyszukiwania zostały podane 2 słowa kluczowe – narzędzie obsługuje dowolną liczbę słów kluczowych.

Tryby wyszukiwania słów kluczowych

Kompleksowość to kolejna zasada, której staraliśmy się trzymać tworząc to narzędzie. W związku z tym daliśmy użytkownikowi wybór wyszukiwania słów kluczowych w 3 trybach, które pozwalają w mgnieniu oka rozwinąć listę propozycji słów kluczowych. System ma wbudowaną funkcję rozpoznawania odmian i synonimów słów.

  • Tryb wyszukiwanie dokładne: wyszuka słowa w takiej formie w jakiej je wprowadziliśmy. Przekazując w zapytaniu słowo +kredyt nie otrzymamy w propozycjach słowa kredyty
  • Tryb uwzględnij odmiany: wyszuka słowa z zapytania oraz odmiany tych słów. Przekazując w zapytaniu słowo +kredyt otrzymamy również: kredyty, kredytami, kredycie i wszystkie inne odmiany tego słowa
  • Tryb uwzględnij synonimy: wyszuka słowa z zapytania, odmiany tego słowa oraz synonimy. Przekazując w zapytaniu słowo +kredyt otrzymamy również: kredyty, kredytami, pożyczka, dług, zadłużenie oraz wszystkie odmiany i synonimy słowa

Dla porównania poniżej znajduje się liczba propozycji słów dla słowa „kredyt” w 3 różnych trybach wyszukiwania:

  • Wyszukiwanie dokładnie: 23 338 propozycji słów kluczowych
  • Uwzględnij odmiany: 39 433 propozycji słów kluczowych
  • Uwzględnij synonimy: 92 952 propozycji słów kluczowych

Jak widać jedno dodatkowe kliknięcie w bazie słów kluczowych może spowodować rozwinięcie listy propozycji słów kluczowych nawet o 70 tysięcy słów kluczowych.

Cechy, Sezonowość i Snippety

Dotąd rozumienie słów kluczowych opierało się w zasadzie na 2 lub 3 metrykach: średniej miesięcznej liczbie wyszukiwań i średnim koszcie kliknięcia. Tu również poszliśmy o krok dalej. Nadaliśmy słowom kluczowym cechy, które pozwalają znacznie lepiej je rozumieć.

Wśród cech znajdują się:

  • Brand: informacja czy słowo jest powiązane z jakąś marką lub produktem
  • Imię: informacja czy słowo zawiera imię lub nazwisko
  • Miasto: informacja czy słowo zawiera jakieś miasto
  • E-commerce: informacja, czy słowo jest słowem produktowych. Takim słowem jest np. lodówka, laptop itd.
  • Snippety: informacja jakie wyniki rozszerzone znajdują się przy słowie w wynikach wyszukiwania. Aktualnie rozpoznajemy 12 różnych snippetów takich jak: obrazki w wynikach wyszukiwania, video, graf wiedzy, artykuły naukowe.
  • Sezonowość: informacja czy słowo kluczowe w którym miesiącu ma więcej wyszukiwań niż standardowo. Sezonowość w maju oznacza, że słowo w miesiącu maju jest wyszukiwane znacznie częściej niż w pozostałych miesiącach. W ten sposób możemy wyznaczyć słowa, które w danym miesiącu będą popularne.

W systemie oprócz informacji o cechach przy każdym słowie kluczowym:

SENUTO 4

Można filtrować dane za pomocą tych że cech. Poniżej znajdują się wyniki zapytania na słowo „ubezpieczenia”.

SENUTO 5

Jest ich ponad 57 tysięcy. Analizując wyniki można zauważyć, że często występują nazwy firm takich jak: pzu, aviva, warta itd. System daje możliwość pozbycia się wszystkich takich słów kluczowych za pomocą jednego filtru:

SENUTO 6

W ten sposób lista propozycji słów kluczowych zmniejsza się z 57 tysięcy do 37 tysięcy:

SENUTO00

Jednym filtrem lista zmniejszyła się o około 20 tysięcy niepotrzebnych propozycji.

Filtry cech można łączyć z filtrami danych. W ten sposób można wygenerować zapytanie, które wykluczy zarówno frazy brandowe, frazy zawierające jakieś miasto jak i takie, które mają mniej niż 100 wyszukiwań i mniej niż 2 wyrazy.

SENUTO 8

W ten sposób uzyskujemy ostateczną listę 532 słów kluczowych.

Za pomocą dosłownie 4 filtrów lista propozycji słów kluczowych skróciła się z 57 tysięcy do 532 pozycji.

Podsumowanie

Mam nadzieje, że choć trochę zainteresowałem Cię tym co oferuje baza słów kluczowych Senuto. Aby uporządkować zawarte tu informację w kilku punktach wymienię funkcję bazy słów Senuto, które wyróżniają ją na tle innych narzędzi:

  • Możliwość wyszukiwania słów w 3 różnych trybach
  • Możliwość stosowania filtrów po cechach
  • System umożliwiający filtrowania po nieograniczonej liczbie warunków
  • Największa baza polskich słów kluczowych
  • Dane w czasie rzeczywistym

Co dalej?

To oczywiście nie koniec, narzędzie do wyszukiwania słów kluczowych będzie rozwijane. W najbliższym czasie powinny pojawić się dodatkowe możliwości:

  • Trudność słowa: dokładna, oparta na wielu czynnikach metryka wyznaczająca trudność pozycjonowania danego słowa kluczowego.
  • Większa liczba cech: lista cech nie jest zamknięta, z całą pewnością w systemie będą pojawiać się kolejne cechy.
  • Zagraniczne słowniki: pojawi się również opcja wyszukiwania słów kluczowych w innych krajach.

Oferta specjalna

Dla wszystkich czytelników websem.pl przygotowaliśmy specjalną promocję na Senuto. Wszyscy, którzy odezwą się na hello@senuto.com powołując się na ten wpis otrzymają 30% zniżki na dowolny pakiet na dowolny okres czasu.

Potrzebujesz wsparcia w promocji Twojej firmy w sieci? Napisz na sebastian@websem.pl !

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do newslettera - najświeższe informacje, porady oraz artykuły dzięki którym zwiększysz swoje pozycje w wyszukiwarce!


13 thoughts on “Wyszukiwanie słów kluczowych do kampanii SEO

  1. przecież to nic innego jak zakoszenie słów z Googla tylko inna prezentacja danych, czym się tu jarać bo nie rozumie?

    1. Michał,

      Przeczytaj tekst, bo wydaje mi się, że nie przeczytałeś. 🙂
      Każde narzędzie a słowa z Google, bo niby skąd one mają być? Poza tym w Keyword Plannerze na pewno w taki sposób wyszukiwania słów nie przeprowadzisz.

  2. Rzeczywiście ma to sens i jeśli nie jako zastępstwo dla keyword plannera świetnie się sprawdzi jako uzupełnienie zwłaszcza dla fraz long tail i nisz w promocji np. e-commerce.

  3. Bardzo fajny tekst, ja próbuję trochę pozycjonować swoją stronę, ale idzie mi raczej opornie, bo chyba wybrałem zbyt trudne słowa, na które nie mogę się dostać wyżej. Myślicie, że to seniuto nada się dla laika?

    Pozdrawiam!
    Wysokościowiec

  4. dzięki za wpis, muszę spróbować bo wygląda ciekawie i pomocnie przy działaniach dla laika, czy promocja dalej obowiązuje ?
    przy okazji przydałby się link bezpośredni do programu 🙂

  5. Bardzo przydatny artykuł:) W przypadku słów kluczowych z całą pewnością warto znać jak najwięcej narzędzi, które są pomocne w ich doborze oraz optymalizacji – wiadomości na ten temat nigdy za wiele!

  6. W wyszukiwaniu słów kluczowych bardzo pomocna jest kampania linków sponsorowanych, która potrafi wyłapać wiele wyszukiwanych przez użytkowników haseł.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *