W poszukiwaniu konwersji serwisów niekomercyjnych

Czy zastanawiasz się co może być konwersją na Twojej stronie internetowej? Prowadzisz niekomercyjny serwis, hobbistyczny blog lub fotogalerię i zastanawiasz się czym są wspomniane konwersje, oraz jakie mogą być w Twoim przypadku?

Jak podają autorzy książki Inbound Marketing (link partnerski | link zwykły), Halligan i Shah, twórcy popularnego HubSpot:

Rzecz w tym, że samo przyciągnięcie klientów na stronę internetową nie wystarczy. Musisz dokonać ich konwersji w potencjalnych klientów. […] Konwersja to nic innego jak zachęcenie odwiedzających Twoją stronę internetową do dalszego i głębszego angażowania się w relacje z Twoją firmą

Konwersją jest zatem każda akcja niestandardowa (czyli coś więcej niż oglądanie serwisu), na której nam jako twórcom serwisu, po prostu zależy.

Konwersje komercyjne i niekomercyjne

Konwersją w przypadku serwisów marek czy firm – czymś na czym im zależy to najczęściej doprowadzenie do sfinalizowania zakupu usługi lub produktu. Oczywiście jest to dosyć poważne uproszczenie, jednak głównie cel finansowy jest sensem istnienia firmy. I nie należy tego ukrywać, każda spółka działa w myśl schematu, w którym należy zaoferować (produkt), zrealizować zamówienie oraz zaksięgować wpłatę.

W przypadku serwisów niekomercyjnych mamy spore pole wyboru oczekiwanych działań użytkowników, które możemy określić konwersjami. Przykładem mogą być:

  1. pozostawienie komentarza
  2. polecenie w mediach społecznościowych
  3. dodanie strony do zakładek (w przglądarce lub internetowych w serwisie np. delicious.com)
  4. podlinkowanie na blogu czytelnika
  5. pobranie naszego poradnika lub udostępnionego pliku

Ogólnie rzecz ujmując wszystkie zależą od nas i tego co oraz w jaki sposób publikujemy. Część jednak możemy w znacznej mierze ułatwiać chociażby dodając ikony serwisów społecznościowych do naszych postów. Serwisy komercyjne wykorzystują powyższe cele jako środki docierania do konwersji w postaci finalizacji zakupu, oznacza to ni mniej ni więcej tyle, że bloger potencjalnie ma mniej środków na zdobycie konwersji, niż firma handlująca produktami. To wszystko co u blogera jest celem, dla firmy stanowi jeden ze środków docierania do zysku.

Poniżej prezentuje zestawienie obejmujące działania, sposoby zdobywania konwersji oraz przykłady konwersji dla serwisów komercyjnych i niekomercyjnych.

Konwersje dla serwisów komercyjnych i niekomercyjnych

Warto zauważyć, że w przypadku serwisów prowadzonych nie w celach zarobkowych elementy, które dla stron firmowych były środkami zdobywania konwersji – tu stały się samymi celami działań blogerów, webmasterów czy redaktorów serwisów niekomercyjnych. Obrazuje to poniższa grafika:
Konwersje dla serwisów komercyjnych i niekomercyjnych

Zwiększanie konwersji

Każdemu zależy by „zysk” – w przypadku firm komercyjny, a w przypadku blogerów niefinansowy – był jak największy. Należy zatem dążyć do zwiększania współczynnika konwersji. Bloger który za cel stawia sobie pobranie przez użytkowników poradnika w formie pdf powinien zacząć od wykreowania odpowiedniego wezwania do działania (call-to-action). Przykłady takich zawołań:

  1. Pobierz za darmo!
  2. Poznaj nowe techniki …
  3. Naucz się wykorzystywać…
  4. Porównaj dane …

Jak widać wszystkie zawołania na start serwują jasne polecenie, dzięki któremu internauta wie co ma zrobić lub co otrzyma w zamian. Poszerzy swoją wiedzę, otrzyma coś za darmo lub zdobędzie nową umiejętność.

Radą prezentowaną przez autorów wspomnianej wyżej książki jest także prezentowanie wezwania do działania możliwie jak najbliżej oczu użytkownika – na samej górze serwisu, w formie graficznej. Unikaj zaśmiecania miniaturowym tekstem, krzycz wzywając do działania w sposób otwarty i docierający do potencjalnych „klientów” Twojego bloga od razu.

Przy okazji polecam wpis na temat sposobów śledzenia konwersji dzięki Google Analytics oraz Google AdWords na blogu MarketingLab.

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do newslettera - najświeższe informacje, porady oraz artykuły dzięki którym zwiększysz swoje pozycje w wyszukiwarce!


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *