TOP 10 na fraze SEO – content marketing i wirusowy link buildingu w pozycjonowaniu (case study)

Wiele dyskutuje się aktualnie o tym, jak skutecznie podbić wyniku wyszukiwania – czyli jak efektywnie pozycjonować stronę, nie narażając jej na filtry, bany, nieprzyjemne sankcje i spadki w wynikach wyszukiwania. Stąd właśnie dziś chce opisać case study serwisu, który prowadzę już kilka lat i dzięki content marketingowi oraz efektywnemu link buildingowi zyskał czołową pozycję na najważniejsze słowa kluczowe.

Wprowadzenie

Zanim przejdziemy do szczegółów i rozkładania strategii pozycjonowania na czynniki pierwsze, przedstawię Ci wstępny zarys sytuacji. Dokładnie 4 lata temu wystartował serwis – Poradnik-SEO.pl – będący dostępnym za darmo kursem optymalizacji i pozycjonowania stron internetowym. Z założenia miał służyć webmasterom jak i osobom prowadzącym małe i średnie serwisy do samodzielnego wdrażania działań SEO, co wielokrotnie się udało.

Efekty

Zanim przejdę do opisania działań, które w mojej ocenie poskutkowały, chcę pokazać Ci efekty jakie na ten moment udało się uzyskać.

SEO

Przechodząc do rzeczy najistotniejszych w SEO, serwis na dzień dzisiejszy posiada wg. Ahrefs.com – ponad 32 000 linków przychodzących. Jeśli chodzi o słowa kluczowe uwzględniono dane z dwóch narzędzi i serwis aktualnie widnieje na 1072 słowa kluczowe (dane z Narzędzi dla webmasterów) lub 1043 biorąc pod uwagę dane z serwisu Serp24.pl.

Jakiś czas temu BartoszKoplin pisał, że nie chce być w TOP 10 na frazy związane z pozycjonowaniem, SEO itd. W sumie sporo w tym racji, bo bycie lub nie w topach na takie frazy wcale nie gwarantuje sukcesu dla fraz klienta. Mimo to, niezmiernie się cieszę gdyż mój serwis od dłuższego czasu zajmuje miejsce w TOP10 na frazę SEO.

5 miejsce na fraze SEO zajmuje serwis, który prowadzę
5 miejsce na fraze SEO zajmuje serwis, który prowadzę

Odwiedzalność serwisu

Statystyki odwiedzin serwisu Poradnik-SEO.pl - rok w rok
Statystyki odwiedzin serwisu Poradnik-SEO.pl – rok w rok

Liczba odwiedzin serwisu co roku wzrasta, dzięki czemu coraz więcej osób dowiaduje się jak efektywnie optymalizować swoje strony internetowe pod kątem wyszukiwarek. Aktualnie roczna odwiedzalność serwisu zbliża się do poziomu 500 tys. odwiedzin.

Tabela i wykres obok obejmują pełne lata (2010-2012) funkcjonowania serwisu. Nie wliczono roku 2009, gdyż serwis powstał w drugiej połowie roku.

Wzrost pomiędzy 2010/2011 wyniósł ok. 19%, wzrost w roku następnym wyniósł 28%.

 

Wykres odwiedzin Poradnika na przestrzeni kilku lat
Wykres odwiedzin Poradnika na przestrzeni kilku lat

Uwzględniając dane dostarczone przez Google Analytics, średni czas odwiedzin wynosi ponad 3 minuty (niektóre podstrony mają czas odwiedzin nawet 7-8 minut), ponadto witryna posiada niski współczynnik odrzuceń (61%). W trakcie odwiedzin użytkownicy przeglądają ok 3-4 stron.

Podsumowanie statystyk Google Analytics na temat odwiedzin organicznych
Podsumowanie statystyk Google Analytics na temat odwiedzin organicznych

To część uzyskanych efektów, jeśli chodzi o SEO i odwiedzalność serwisu. Popularność serwisu przyczyniła się również do:

  • nawiązania wielu kontaktów,
  • budowania wizerunku,
  • pozyskania nowych klientów, reklamodawców i sponsorów

Przede wszystkim jednak serwis pomógł wielu właścicielom stron. Przedstawię Ci zatem co moim zdaniem przyczyniło się do tych efektów 🙂

Działania marketingowe

Wartościowy content marketing i wirusowość

Serwis z założenia został zaplanowany jako poradnik, mający pomagać osobom prowadzącym swoje serwisy internetowe w ich optymalizacji oraz samodzielnym pozycjonowaniu. Taka idea pozwoliła w szybkim czasie zyskać dużą popularność oraz efekt wirusowości, kiedy już w pierwszym miesiącu po starcie serwis dobił do progu 30 tys. odwiedzin.

Poradnik SEO zyskał popularność głównie dzięki naturalnym działaniom swoich czytelników, polecających go innym użytkownikom poprzez fora, serwisy społecznościowe, własne strony jak i w bezpośrednim kontakcie. Dzięki tak pozyskanym linkom w dużej mierze  realizował dwa cele: zwiększenie zasięgu i ilości czytelników, oraz efektywnego link building.

Przyznam szczerze, że podobnego efektu nigdy nie udałoby się uzyskać, gdyby serwis nie zawierał atrakcyjnych treści, które polecała rzesza sympatyków serwisu. Stąd istotnym czynnikiem jest użyteczność i przydatność treści serwisu w praktyce, rozwiązaniu jakiegoś problemu czytelników.

Optymalizacja pod długi ogon

Najwięcej fraz w TOP 1-5 i TOP 5-10.
Najwięcej fraz w TOP 1-5 i TOP 5-10.

Opracowana treść, pomocna i wartościowa dla użytkowników wymagała jednak odpowiedniego sformatowania. Konstrukcja serwisu w postaci przypominającej książkę (treści podzielone na rozdziały i artykuły) jak i zoptymalizowane tytuły, nagłówki i struktury pozwoliły uzyskać efekt długiego ogona (long tail).

Aktualnie według danych Serp24.pl, serwis posiada 189 wyników w TOP5, 135 w TOP5-10, co łącznie daje na pierwszej stronie wyników ponad 300 fraz.

Skupienie się na mniej uciążliwych frazach, rozbudowanych i złożonych, np. jak pozycjonować stronę internetową? czy pozycjonowanie stron poradnik – pozwoliło na uzyskanie dużej oglądalności, sporego przekroju wyników wyszukiwania oraz stopniowego umacniania pozycji na bardzo konkurencyjne i trudne frazy, jak np. „seo”.

Zaangażowanie w społeczności

Trzecim czynnikiem, który miał wpływ na sukces serwisu jest osobiste zaangażowanie w społeczności (webmasterów, właścicieli małych i średnich serwisów), skupione chociażby na forach. Wpisuje się to w tematykę link building relacyjnego, o którym pisał kiedyś Karol Dziedzic.

Od kilku lat udzielam się na paru forach (m.in. jestem moderatorem działu SEO na forumweb.pl), pomagając – osobom szukającym odpowiedzi w kwestiach związanych z marketingiem w wyszukiwarkach, promocją w sieci jak i social mediami – skutecznie radzić sobie z wieloma problemami jakie można w tym temacie napotkać. To uznanie w społecznościach, zaangażowanie i niesienie wsparcia pozwala efektywnie budować sukces serwisów, które się prowadzi.

Podsumowanie

Wyciągając wnioski z tego studium przypadku, na bazie Poradnika SEO, uważam że kluczem do współczesnych wyszukiwarek jest

  • wartościowa treść pomocna internautom, którą mogą w łatwy sposób się dzielić
  • autentyczne wsparcie i zaangażowanie w społeczność odbiorców.

Mam nadzieję, że opisany case study pomoże Ci przełożyć sobie te wnioski na własne działania pozycjonerskie w kontekście prowadzonego serwisu.

Co myślisz na ten temat? Podziel się swoim komentarzem!

 

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do newslettera - najświeższe informacje, porady oraz artykuły dzięki którym zwiększysz swoje pozycje w wyszukiwarce!


40 thoughts on “TOP 10 na fraze SEO – content marketing i wirusowy link buildingu w pozycjonowaniu (case study)

    1. Może dlatego, że nie każda strona nadaje się do pozycjonowania? Dopóki tego ludzie nie zrozumieją, dopóty będzie bajzel w SEO.

  1. Gratuluje sukcesu, widać że z roku na rok serwis jest coraz bardziej popularny, z pewnością nie byłoby tego bez dużego zaangażowania. Wiem coś o tym bo miałem zaszczyt brać udział w promocji portalu i forum hotfix, budowania jego reputacji praktycznie od zera. Przez dwa ostatnie lata serwis wraz z forum odwiedziło grubo ponad 4 milionów użytkowników. Na tym przypadku również mógłbym opisać swój case, który potwierdziłby Twoje spostrzeżenia. Niestety taka forma budowania serwisu i zdobywania nowych użytkowników jest bardzo ale to bardzo pracochłonna.

  2. Moim skromnym zdaniem (a nie jestem żadnym specjalistą SEO), fraza „seo” nie jest specjalnie konkurencyjna. Wystarczy zresztą spojrzeć pobieżnie na wyniki. 😉

    1. W zależności co kto chce osiągnąć 😉
      Fajnie jest gdy wiesz, że na ogólne słowo np. właśnie „seo” jesteś w top10.

      Ale jeżeli chodzi jakość takiego słowa, a bardziej na czerpanie ruchu, to nic specjalnego.

      Jak widać w zależności 😉

  3. Gratuluje : ) Wracając jeszcze na chwilę do tego czy warto czy nie warto być w TOP 1 czy 10 na jakieś słowo to z punktu widzenia wizerunkowego napewno warto, z punktu widzenia zapytań napewno warto ale już z punktu widzenia jakości tych zapytań czy profilu, na który dana firma czy człowiek się nastawia już niezupełnie – wszystko jst sumą doświadczeń, przemyśleń i wiedzy, którą się posiada w danej chwili a także aktualnego profilu działalności.

    Jesteś przykładem, że Matt Cutts miał rację, że wartościowa treść wypozycjonuje się sama ; )

    Cieszę się, że mamy pozytywny przykład na działanie wartości i content marketingu dla trudnych słów.

  4. Nieźle. Jeśli około 10k uu w miesiącu (moje szacunki:) Nie wiedziałem, że tyle osób jest zainteresowane naszą tematyką. Gratulację

  5. Gratulacje skutecznego pozycjonowania, bez względu na to, czy jest wizerunkowe czy ma za zadanie ściągnąć konkuretny, zaangażowany ruch 🙂

    Tak informacyjnie – sami widzimy, że w przypadku serwisów z dużą ilością wartościowej treści już optymalizacja pod długi ogon potrafi zapewnić kilkukrotny wzrost ruchu.

    I jestem przekonana, że dla każdego rodzaju pozycjonowanej witryny można zbudować dobrą i ciekawą treść przydatną dla odpowiedniej grupy docelowej. Czyli spełniającą wszystkie podpunkty z „Działań marketingowych”.

    A że trochę prywaty też czasem trzeba mieć: stale rozwijamy serp24.pl i nieustannie czekamy na wszystkie podpowiedzi. Jest to o tyle ważne, że dzisiaj Google zaczęło przekierowywać wszystkich użytkowników na wersję https, więc dla testów skuteczności szacowania danych jest to ostatni dzwonek.
    Jeśli więc ktokolwiek chciałby widzieć nowe bądź poprawione funkcjonalności w serpie – zachęcam do kontaktu.

    Pozdrawiam w imieniu całego zespołu serpa24 🙂
    Milena

    1. A co jeśli sklep zacząłby edukować swoich klientów – poprzez blog z poradami nt. oferowanych produktów, ich zastosowania?
      Czy jak serwisów aukcyjnych przez programy ochrony klientów, dające dużo wartościowej wiedzy na temat bezpiecznych transakcji online. 🙂

    2. Heh 🙂 pozycjonowanie sklepu blogiem to rewelacyjna sprawa. Ostatnio tworzyłem parę kampanii z tym związanych. Na blogu poruszasz tematykę ogólną związaną z branżą i tworzysz właśnie formę poradnika. Przykład: „Jaki puder naturalny jest dobry dla cery trądzikowej” – z takich wpisów linkuję bezpośrednio do produktów. Blog wykonuje całą robotę seo, a sklep zyskuje uznanie w oczach klientów. Dodatkowo można zbudować na blogu listę. Wtyczka pop under i przy pierwszym kliku pojawia się zapis na listę. Zachęcać do zapisu można na 1000 sposobów. Ja ostatnio tworzyłem konkurs z jakimś kosmetykiem za zostawienie maila. Potem jak masz kilkaset mailii, to przy jakiejś ofercie promocyjnej wysyłasz wiadomość z autorespondera i ludzie wracają do sklepu po towar 😉

    3. Ta strategia to idealne rozwiązanie dla sklepu! Ale bez pomysłu ani rusz. Treść konkursowa, recenzje itd – link building leci sam. Dodatkowo linkowanie wewnętrzne.Popatrz na oponeo. Duże sklepy jednak tego unikają bo walą kasę w reklamę. Ale nie każdy ma kasę.

    1. Jak w każdym biznesie. Na zyski trzeba poczekać a na początku się inwestuje przede wszystkim swój czas…

  6. Marketing szemrany czy jak kto woli szeptany ma swoją moc, a czy możesz się pochwalić jak długo na stronie pozostaja tacy użytkownicy lub jaki masz % odrzuceń ?

    1. Tak jak było w treści wpisu: „Uwzględniając dane dostarczone przez Google Analytics, średni czas odwiedzin wynosi ponad 3 minuty (niektóre podstrony mają czas odwiedzin nawet 7-8 minut), ponadto witryna posiada niski współczynnik odrzuceń (61%). W trakcie odwiedzin użytkownicy przeglądają ok 3-4 stron.” 🙂

  7. To krótki case o tym, że wchodzimy właśnie w erę pozycjonowania 2.0, gdzie duże znaczenie będę miały linki pozyskane właśnie przez użytkowników, którzy będą nas zachwalać.

  8. Jak to mawiają… Wejśc na szczyt jest łatwiej niż się w nim utrzymać. Życzę jednak powodzenia, bo projekt jest godny podziwu i dziękuję za każdą poradę! 🙂

  9. Moim zdaniem w forach tematycznych w których podajemy w treści link do konkretnego rozwiązania, artykułu czy pomocy to jest sukces. Oczywiście ważna jest też jakość tychże serwisów skąd linkujemy do siebie.

  10. No i właśnie na tym będzie polegać nowoczesne SEO. Tworzenie treści, które jeśli są autentycznie dobre, będą się pozycjonować same. Najtrudniejszy jest pierwszy krok w tym kierunku – podjęcie decyzji, wygospodarowanie budżetu, a wreszcie np. stworzenie bloga lub profilu społecznościowego – ale kiedy już się go wykona, to potem już będzie łatwiej rozwijać. Niewiele jest branż, w których nie da się tego zastosować. Na pewno jednym z najtwardszych orzechów do zgryzienia jest przemysł, czyli branża, która mało interesuje przeciętnych użytkowników Internetu.

    1. Dzięki za tak wartościowy komentarz! Masz rację, to SEO przyszłości, strategia która sprawdzi się – bo jest warunkowana na naturalności, prawdziwości tego co można do internetu wnieść a nie czym go zabłocić (spam).

  11. Ciekawe założenie. Zastanawia mnie jedno… Ile tak na prawdę linków pozyskałeś na samym początku zanim serwis zaczął się promować sam…
    Drugie moje pytanie dotyczy słów kluczowych, a dokładniej od jakich słów konkretnie zaczynałeś pozycjonowanie tego serwisu?

    1. Tych pozyskanych samodzielnie linków było maksymalnie kilkanaście – parę postów na forach, gdzie po prostu dałem info o tym, że powstał kurs. W ciągu miesiąca zrobił się spory rozgłos i już reszta poszła sama. 🙂

      Pozycjonowanie w dużej mierze polegało na skupieniu się na perfekcyjnej optymalizacji i treściowo poszedłem w długi ogon, zatem dłuższe, pełniejsze frazy o potencjale wyszukiwań. 🙂

  12. Tego typu działania są z pewnością skuteczne i przynoszą bardzo dużo korzyście w długiej perspektywie czasu. Budowanie contentu i wizerunku trwa, natomiast bardzo się opłaca i zwraca się po jakimś czasie z nawiązką. Plus jest taki, że wiele osób/firm jest „leniwa” i chcą szybko efekty, nie chce się im lub nie chcą wydawać wielu pieniędzy, żeby tworzyć wartość i zaangażowanie społeczności. Te osoby/firmy które mają świadomość tego, jakie korzyście tego typu działania dają, wykorzystując je w praktyce są w stanie zdobyć znaczącą przewagę konkurencyjną.

    Swoją drogą bardzo dobry wynik i życzę kolejnych sukcesów 🙂

  13. Nie jestem żadnym ekspertem, ale moim zdaniem kluczem do sukcesu jest wykonawca. Jeśli on nie zaangażuje się w swoją pracę, to efekty będą marne. Nie podejmujmy a więc żadnych szybkich decyzji. I nie opierajmy ich wyłącznie o cenę.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *