Tablica.pl tłumaczy się ze swoich działań SEO

Tablica.pl - spór z Google o nieuczciwe techniki pozycjonerskieWprowadzane ostatnio dosyć regularnie zmiany algorytmu Google zaowocowały sporymi karami – szczególnie dla wielu dużych graczy, co szybko stało się głośnym newsem branży optymalizacji stron i pozycjonowania.
Dziś otrzymałem mail od agencji public relation dotPR – poświęcony kwestii kar nałożonych na serwis Tablica.pl. Opiszę więc sprawę po krótce.

Serwis Tablica.pl bazując na jednej z czołowych pozycji wśród serwisów ogłoszeniowych w branży – zdecydował wykorzystać optymalizację do pozyskiwania dodatkowych linków, kosztem użytkowników. Dla przykładu wykorzystując fakt przekopiowywania utworzonych ogłoszeń przez użytkowników serwisu, wstawiając tam swoje linkowanie wewnętrzne na zasadzie wyszukiwania słów kluczowych, które z automatu są przekodowywane na linki. Przyczyniło się to do niemożliwego do uznania za naturalne linkowanie wzrostu backlinks serwisu, szczególnie jeśli część pochodziła wprost ze stron konkurencji. Zdaniem serwisu jednak chodzi wyłącznie o

skupianie się na optymalizacji linkowania wewnątrz serwisu, co nie jest zabronioną techniką.Komunikat agencji dotPR w imieniu Tablica.pl

Jak czytamy we wpisier – również widgety serwisu Tablica.pl – nie miały na celu tylko i wyłącznie dobro użytkowników i informowanie o konkretnym ogłoszeniu, ze względu na upchanie nadmiernej ilości linków (jak na tak mały dodatek) – jeden do strony głównej, drugi do kategorii serwisu. Nie trudno się zgodzić ze stwierdzeniem, że „Granica między udostępnianiem użytkownikowi wartościowego narzędzia, a wykorzystywaniem go do nienaturalnego linkowania jest bardzo cienka„.

Co najbardziej mnie rozbawiło, a jak czytamy w komunikacie:

Impas trwa ponieważ Google stawia warunki niemożliwe do spełnienia. Za co i czy słusznie została ukarana Tablica?

Mowa o jakimś impasie jest naprawdę zabawna. Czyli ktoś prowadzi prywatną firmę, określa warunki uczestnictwa – potem je egzekwuje i mowa, że jest „tym złym, który stworzył patową sytuację”. Z tego co jednak pamiętam Google nie jest „dobrem publicznym”, obecność w tej konkretnej wyszukiwarce nie jest tym bardziej żadnym obowiązkiem czy przymusem.

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do newslettera - najświeższe informacje, porady oraz artykuły dzięki którym zwiększysz swoje pozycje w wyszukiwarce!


10 thoughts on “Tablica.pl tłumaczy się ze swoich działań SEO

  1. „wstawiając tam swoje linkowanie wewnętrzne na zasadzie wyszukiwania słów kluczowych, które z automatu są przekodowywane na linki.”
    Pod kątem SEO jest to ta sama praktyka (mam na myśli automatyczne podlinkowanie wybranych słów kluczowych) co na Wikipedii i wiele serwisów właśnie z niej bierze przykład.

    Pod kątem użytkownika – nie wnikałam w regulamin tablicy, ale użytkownicy na pewno powinni wcześniej wiedzieć o tym, że będą linkowali ze swoich ogłoszeń do innych podstron serwisu tym bardziej, że odsyłają w ten sposób do konkurencyjnych ofert. Osobiście nie podoba mi się takie rozwiązanie i porównuję to z sytuacją, w której firma SEO wstawia na stronie klienta linki do siebie opatrzone SEO anchorami. Z punktu widzenia wytycznych nie wydaje mi się, aby to było naruszenie… prędzej nazwałabym to przeoptymalizowaniem serwisu, na który Google od miesięcy zwraca coraz większą uwagę.

    Co do tego, czy linki pozyskane w ten sposób są naturalne to mam co do tego mieszane uczucia. Po 1. wydawało mi się, że użytkownikom jest wygodniej kopiować treść z edytora, w którym ją wpisują lub z przygotowanego wcześniej pliku, a nie z treści już opublikowanej na tablicy czy innym serwisie. Po 2. linki te nie rzucają się od razu w oczy, więc łatwo jest nieświadomie wkleić na innym serwisie treść właśnie z nimi. Jeśli więc użytkownicy rozprowadzają taką treść nieświadomie to o naturalności raczej nie może być mowy. Są to też ich treści, więc nie można też mówić o ich kradzieży i chęci odesłania do źródła za pomocą takich linków.

    I ostatnia sprawa – biorąc pod uwagę fakt, że istnieje sporo agregatorów treści, a użytkownicy jak widać kopiują treść z jednej strony na drugą, sama zdecydowałabym się w takim przypadku na wstawienie do pobieranej treści linka kierującego bezpośrednio do ogłoszenia. Głównym celem byłoby wskazanie (zarówno użytkownikom, jak i wyszukiwarkom) oryginału, co nie zmienia faktu, że przy okazji wpłynęłoby to na wzmocnienie serwisu.

    1. Co do ostatniego – fakt, warto umieszczać nawet z automatu w kopiowanej treści ogłoszenia info skąd dane pochodzi. Jednak zapewne problemem było to co wspomniałaś – czyli przeoptymalizowanie, bo kopiowało wszystkie linki, co już troszkę trąci wykorzystywaniem kopiujących do link building moim zdaniem.

      Co do kwestii związanej z Wikipedią – linki na ogół nie są wstawiane z automatu, nad tym pracuje społeczność wikipedystów. Jedyne z automatów które widuje najczęściej to te związane z interwiki – czyli podlinkowywaniem wpisów do innych wersji językowych. Nie spotkałem natomiast botów generujących linki z automatu w oparciu o frazy kluczowe na Wiki. Ale przyjże się tej tematyce nieco bardziej.

      Dziękuję za Twój komentarz. 🙂

  2. Też dostałem podobną informację. Tablica.pl (bardzo) się przejęła opiniami jakie powstały w sieci. Po przeczytaniu tego co napisano na stronach dotpr tekstu, mam wrażenie, że jednak niczego się nie uczą. Jeśli w pierwszej kolejności informuje się specjalistów o rodzaju pracy Tablica.pl, to niech będzie to przynajmniej prawdziwe. Ku mojemu zdziwieniu nie odnieśli się do akcji z psami, a to przecież ona teraz się wyświetla w SERPach zamiast tablica.pl 🙂

    1. Faktycznie, dobrze że o tym wspomniałeś. Mają dosyć trudną sytuację, gdyż oprócz problemów z karą od Google mają też problem z działaniami SEO PR, które szybko zrobiły im bałagan w wynikach wyszukiwania.

      Na pewno sytuacja na chwilę obecną jest rozwojowa, zobaczymy jak się dalej potoczy ta sprawa 🙂

  3. Tablica chciała polepszyć pozycję dla frazy [ogłoszenia] przy pomocy techniki zwanej „link bait” (dokarmianie psów). Ten sposób idealnie służy do poprawienia link popularity, co może przełożyć się na efekt długiego ogona lecz w żadnym wypadku „link bait” nie nadaje się do pozycjonowania na konkretną frazę. Specjalista SEO się nie wykazał i tutaj leży PIES pogrzebany…

  4. Świetna strona, gratuluję znajomości tematu.
    pozdrawiam

    [WORDPRESS HASHCASH] The poster sent us ‚0 which is not a hashcash value.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *