Szybkie pozycjonowanie stron? SEO to nie fast food – krótka refleksja

search-engine-optimization_mCoraz częściej spotykam się z podejściem, że klienci myślą o SEO jak o usłudze „od ręki”, ad hoc, takiej którą można zlecić z marszu, również od ręki otrzymując efekty. Niczym fast food podający w mgnieniu oka wypieczone nie wiadomo co. Niestety jest to bardzo zgubne myślenie w działalności w jakiś sposób uzależnionej od sezonowości popytu na dane usługi. 

Sezonowość a usługi pozycjonowania

Oczywiście praktycznie w większości branż występuje jakaś sezonowość. Przykładem są branże w których sezonowość gra istotną rolę i mocno wpływa na efekty biznesowe, wiadomo śluby od kwietnia do września, budowlanka też, sporty zimowe od później jesieni do końca zimy i tak dalej… Większość firm przyzwyczaiła się już do tego jak z owym zjawiskiem walczyć, skutecznie wypełniając „wolne przebiegi”.

Jak ma się to do SEO? Najczęściej tak, że w momencie otwarcia sezonu lub w jego trakcie właściciel owego interesu zwraca się o działania marketingowe w wyszukiwarkach, przy okazji zaznaczając, że potrzeba „pilnych działań”, „jest w środku sezonu”, „liczy na działania natychmiast”, „oczekuje błyskawicznych efektów bo klienci mu uciekają”.  Przypomina to błędne traktowanie SEO jako usługi typu fast food, dostępnej masowo, od ręki, dla każdego. Pytanie, jakie jedzenie wolałbyś zjeść? W pseudorestauracji – McDrogo, czy być może w wykwintnej restauracji w centrum miasta? Wybór pozostaje oczywisty, efekty i jakość również.

SEO to działania długofalowe

 

ź: seoinc.com/search-engine-optimization
ź: seoinc.com/search-engine-optimization

Niestety pokutuje myślenie, że SEO to „nawalenie linkami” i będą wzrosty. A tak nie jest, na cały proces obsługi składa się przecież wiele elementów, chociażby:

  • kompleksowy audyt SEO – analiza strony, kodu, struktury, a później niezbędna optymalizacja elementów
  • analiza aktualnych wyników wyszukiwania, jak witryna stoi w porównaniu z konkurencją i jej działaniami
  • co dotychczas zrobiono (lub spartaczono…)
  • przemyślenia strategii pozyskiwania linków
  • samego pozyskiwania linków, tworzenia contentu itd, itd.

Każde działanie marketingowe wymaga odpowiedniej i przemyślanej strategii działań – SEO niewiele się tutaj różni od innych działań marketingu internetowego, ale przede wszystkim pozycjonowanie to długofalowa współpraca. Nie można dziś włączyć, jutro zobaczyć wzrosty a pojutrze zakończyć współpracę. I choć można uzyskać efekty niemalże od ręki, po prostu czarne techniki się tu mogą sprawdzić, często będą to wyniki krótkotrwałe, niskiej jakości, łatwe do stopniowej eliminacji a także nagradzane karami, czy zatem warto?

Jak się zatem przygotować do usług SEO?

Warto pomyśleć o współpracy odpowiednio wcześnie, zanim rozpocznie się sezon. Jeden z potencjalnych klientów zadał mi pytanie już 3-4 miesiące przed rozpoczęciem sezonu, myślą na przód o uzyskaniu efektów przed szczytem rozchwytywalności jego branży. Takie podejście się sprawdza.

Co jeśli Twój sezon już się zaczął? Natychmiastowe efekty możesz uzyskać dzięki prowadzeniu kampanii Adwords – reklamy sponsorowane są emitowane natychmiast po ich akceptacji i opłaceniu. Natomiast wtedy warto jednocześnie rozpocząć działania w zakresie SEO – budując widoczność w wynikach organicznych, tak by przygotować się na:

  • dalszą część sezonu
  • zbudować dobrej jakości zaplecze dla Twojej marki
  • być w TOP10, w momencie gdy Twoja konkurencja znów przypomni sobie o SEO tuż przed sezonem.

Podsumowanie – działania ah hoc nie zapewnią maksymalnej skuteczności, bez względu na wybrany sposób działań marketingowych. Nawet w przypadku kampanii sponsorowanych niezbędny jest czas na odpowiedni dobór słów kluczowych oraz ciągłe doglądanie efektywności. Tak na prawdę aby mądrze wydać budżet marketingowy, należy do tego podejść z odpowiednią rezerwą czasową.

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do newslettera - najświeższe informacje, porady oraz artykuły dzięki którym zwiększysz swoje pozycje w wyszukiwarce!


18 thoughts on “Szybkie pozycjonowanie stron? SEO to nie fast food – krótka refleksja

  1. Porada niby oczywista (dla kogoś kto chociaż trochę interesuje się pozycjonowaniem), jednak często zapominana. Sam, mimo że wiem, że na efekty trzeba czekać, to oczekuję na to, że efekty będą szybsze.

    A co do nawalenia linkami – ono na serio nie podniesie pozycji strony? Sam staram się nie linkować agresywnie, więc ciężko mi ocenić. Jednak czytałem, że tego typu linkowanie podnosi pozycję strony, jednak ten wzrost jest tylko chwilowy (po nim przychodzą olbrzymie spadki).

    Jeżeli chce się zadbać o skuteczny wzrost pozycji, to warto tak jak pisałeś zadbać o strategię pozycjonowania. W jej stworzeniu mogą pomóc punkty opisane w artykule.

  2. Ja jestem z klientami szczery. Wiem ze jeden zadowolony klient ściągnie 5 kolejnych i jak na razie się to sprawdza więc jeśli ktoś przychodzi do mnie że potrzebuje „na szybko” wypozycjonować stronę to od razu proponuję mu Adwords. Nie rozliczam się z firmami za efekt tylko w postaci stałego abonamentu więc strategia pozycjonowania jest całkowicie inna niż w przypadku innych firm. Ponad 70% pieniędzy inwestujemy w prywatne zaplecze, dobry content, mocne linki. Oczywiście efektów nie ma z dnia na dzień a umowa podpisywana jest na pół roku – po takim czasie frazy zajmują już czołowe pozycje ale wiem że najgorsze to spieszyć się. Zdarza się tak że dodaje się linki i czeka na efekt. Czasami szybciej trzeba je ściągnąć niż się dodało bo zamiast pomóc szkodzą więc całkowicie zgadzam się z artykułem. Chcesz szybkie wysokie pozycje – weź Adwords.

  3. Wcześniej zastanawiałem się nad pozycjonowaniem sezonowym. Wielu klientów ma tak, że sezon jest tylko 3-4 miesiące, a inni np. 6 m-c. Oczywiste jest że dla nas wtedy najlepszym rozwiązaniem są linki sponsorowane. Ale jak mamy wybrać agencję, która będzie pozycjonować stronę to nikt się nie zgodzi na pozycjonowanie np. tylko 6 miesięcy.

    Dzięki za artykuł, trochę pokazał że warto inwestować długofalowo w biznes i zaplanować budżety tak, aby w sezonie także pozycjonowanie przyniosło efekt a zyski pokryły cały rok działania. Oczywiście wszystko warto także wzmacniać adwordsami, co można wznawiać i przerywać.

  4. No niestety często jest tak, że ludzie zgłaszają się na ostatnią chwilę licząc na to, że uda się stronę wypozycjonować ot tak. A wszystko bierze się z niewiedzy, Klienci wciąż mylą SEO z AdWordsami, przez co trudno im wyjaśnić, że to tak nie działa.
    Druga sprawa, że Klient chcąc zaoszczędzić stara się nie reklamować strony przez cały rok. Logiczne byłoby tu więc konstruowanie umowy dla Klienta, zgodnie z która np. wysokość abonamentu na czas poza sezonem byłby obniżany. Wtedy mając niższe środki firma SEO mogłaby sobie na spokojnie utrzymywać dotychczasowe pozycje, a w odpowiednim czasie ruszyć z mocniejszą pracą. Mając jakiś stały, nawet niższy wpływ wciąż są pieniądze na utrzymanie zaplecza itd. Może to niezłe rozwiązanie?

  5. Edukacja klienta przed rozpoczęciem jakichkolwiek prac i przed podpisaniem umowy to podstawa, bez której w owych czasach można nabawić się nie małego bólu głowy.

    1. Wydaje mi się, że osoby które decydują się na usługi seo mają coraz większą świadomość działań i wiedzą, że na efekty trzeba zaczekać.

  6. Sporo nowicjuszy, amatorów w temacie SEO myśli, że usługa pozycjonowania to usługa jednorazowa i płacimy tylko raz 🙂

  7. Ale to żadna nowość, przynajmniej dla seowca. Zwykły klient nie wiedział o tym i nie będzie wiedział, ot choćby dlatego, że nie czyta takich tekstów, niestety na planecie-seo siedzą i czytają ją tylko seowcy, a szkoda

    1. Owszem, klient wiedzieć nie musi, to prawda, choć na ogół jak chcę zamówić malarzy to domyślam się, że w 1 dzień nie zrobią mi kapitalnego remontu i umawiam się z nimi wcześniej 🙂

  8. Takich klientów, którzy przychodzą z problemem wcześniej by porozmawiać, obrać pewną strategię, którzy są świadomi, że nie jest to myk myk i TOP – jest niewielu. Świadomość polskich firm pod względem marketingu internetowego rośnie, ale wciąż nie jest na zadowalającym poziomie. Miejmy nadzieję, że to się będzie zmieniać. Dobrym rozwiązaniem tutaj by było stałe dokształcanie potencjalnych klientów. Tylko tutaj z kolei rodzi się problem w tym, że mamy mentalność, która mówi, że dopóki coś nas nie dotyczy to nie musimy nic o tym wiedzieć, interesować się. A później BUM, najlepiej TOP1 w miesiąc 😉

  9. Bardzo mądry post Panie kolego – chyba będę go podsyłać moim zniecierpliwionym Klientom:) Ja osobiście za każdym razie gdy zdobywam nowego Klienta tłumaczę mu, że SEO to czasochłonny proces i jeśli chce by jego domena nabierała z czasem wartości to musi poczekać trochę dłużej. Być może Klienci nauczeni są tego jak wyglądało to kilka lat temu – rachu blastu i po sprawie 🙂 Całe szczęście coraz mniej jest takiego rodzaju oczekiwań, ale najważniejsze jest to by przed podjęciem współpracy z Klientem wyjaśnić mu jak będzie to wyglądać.

  10. Niestety niewiedza klineta to najtrudniejsza rzecz z która trzeba walczyć w temacie pozycjonowania. Edukacja klienta to podstawa w tym biznesie i skutecznym działaniu (rozumienie klienta specyfiki pozycjonowania).

  11. Czytam Twojego bloga od tygodnia i coraz bardziej mi się podobają Twoje artykuły. Wszystko napisane z sensem i w bardzo prosty sposób. Mogę zapytać ile juz trwa Twoja przygoda z SEO?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *