O czym warto pamiętać tworząc strategię SEO swojego e-biznesu?

Zakupy online stają się coraz popularniejsze, niebawem sprzedaż przez Internet będzie stanowić poważną konkurencję w jeszcze większej ilości biznesów niż stanowi to obecnie. Poznaj błędy, których powinieneś unikać pozycjonując własny serwis e-commerce.

Polski rynek e-commerce rozwijał się bardzo prężnie w roku 2012, dorównując światowym trendom. W poprzednich latach wzrost jego wartości obejmował ponad 30% z roku na rok – zatem segement ten coraz częściej gościć będzie w działaniach marketingowych, nawet tradycyjnych sprzedawców.

W tym roku do rynku e-commerce dołączyło ponad 3000 sklepów, za czym idzie wzrost ilości zakupów robionych przez internautówi. Praktycznie 70% internautów robi zakupy w sieci.

Jak ten trend ma się do działań SEO?

Oczywiście za każdym trendem idą spore pieniądze, jakie można zarobić w tym przypadku na sprzedaży w sieci. Niedawno przeczytałem raport „Polski E-commerce w Google. Raport SEO 2012”, który omawia bardzo wiele kategorii biznesowych produktów dostępnych online . Największy wpływ (o zasięgu 95%) na rodzimy e-commerce miały aktualizacje algorytmów Google, które niejednokrotnie opisywałem w serwisie, więc warto przyjrzeć się sprawie bliżej – na poszczególnych przykładach postaram się także wysnuć wnioski przydatne  przy tworzeniu własnej strategii SEO.

Bogata treść i long tail –  na przykładzie porównywarek cen

Wśród najbardziej dotkniętych zmianami były porównywarki cenowe, gdzie przełom lutego i marca dla wielu z nich oznaczał ogromny krach. Takie spadki odnotowały przede wszystkim 3 dominujące serwisy, jak widzimy – serwisy 4-6 raczej nie odczuły drastycznych zmian. Analiza e-commerce - porównywarkiOczywiście drastyczne cięcie visibility dla tych serwisów przełożyło się na zainteresowanie płatnymi wynikami AdWords, co dla Google oznacza oczywiście zysk. Na przełomie lutego i marca zainteresowanie linkami sponsorowanymi praktycznie się podwoiło.

 

Mimo to, należy podkreślić – dwa kluczowe argumenty, które pomagają w SEO na rynku e-commerce:

Zdecydowana przewaga Ceneo.pl wynika w dużej mierze z bogactwa contentowego portalu i przechwytywania znacznego ruchu z obszaru long tail.

 

Dywersyfikacja SEO – na przykładzie bankowości

Przykład bankowości pokazuje w jaki sposób brak dywersyfikacji działań SEO może zagrozić naszemu serwisowi i marce.

Bankowość w raporcie o ecommerce 2012

Analizując wykres widać drastyczny spadek banku BZWBK. Jak opisano w raporcie, działania pozycjonerskie banku mocno skupiły się na własnym zapleczu, skoncentrowanym wąsko na frazach przynoszących dochód, a także:

Łączna domain popularity banku oparta jest na prawie 2 000 domen, z czego większość to niestety zaplecza i to zaplecza postawione konkretnie pod działalność SEO BZWBK, na co wskazuje dobór domen zawierających słowa kluczowe związane z bankowością.
Nie wygląda to na naturalne działania PR ani content marketing i stąd mogą wynikać reakcje Google, które systematycznie karze BZWBK dramatycznymi spadkami widzialności.

Jak nie trudno się domyślić, w przypadku większej dywersyfikacji oraz zwiększeniu naturalności linkowania można było uniknąć lub znacząco zminimalizować skutki zmian algorytmów.

Brak dywersyfikacji działań odczuli także właściciele sklepów spożywczych, gdzie jeden ze sklepów:

…rozpoczynał rok jako niekwestionowany lider, (…) jego pozycja została na długi czas utracona, a powodem może być sposób budowania autorytetu domeny poprzez umieszczanie linków na naprawdę słabych stronach zapleczowych.

Niestety i w tym przypadku pokutuje jednotorowość działań SEO, brak różnorodności w strategii jak i działania niskiej jakości (cięcie kosztów?).

Reagowanie na zmiany – na przykładzie turystyki i podróży

Kolejną omawianą w raporcie branżą jest branża turystyczna, gdzie również odnotowano spadki. Tutaj wspomniano przykład serwisu esky.pl – który w wyniku wyeliminowania z wyników wyszukiwania podjął szybką reakcję skupioną na przeciwdziałaniu poniesionym stratom.

Widać wyraźnie ślady linkowania sprzed filtra, w katalogach i słabych zapleczach. Jednak te linki są systematycznie usuwane. Jak widać, Esky.pl dostosowało się do zmian w Google i wprowadziło w życie bardziej jakościowe praktyki.

Co istotne – należy na bieżąco monitorować nie tylko swoje pozycje, widoczność marki czy jej opinię – warto śledzić zmiany algorytmów wyszukiwarek, aktualizacje wytycznych i najważniejsze wskazówki marketingowe. Można powiedzieć, że dobrze realizowane SEO polega na elastyczności działań w zmieniającej się rzeczywistości.

Subtelne pozycjonowanie

Ostatnim, występującym w większości opisywanych kategorii błędem jest skupianie uwagi wyłącznie na twardych frazach branżowych, jak „obrączki”, „pizza nazwa miasta”, „aparaty cyfrowe”. Niestety działania takie nie sprzyjają budowaniu naturalnego profilu linków, który stanowi swoiste złote runo pozycjonerów w ostatnim roku.

Należy zwiększać ilość fraz, które na pierwszy rzut oka byśmy odrzucili, z racji na o wiele mniejsze przełożenie na nasz zamysł produktowy i sprzedażowy – dla przykładu zamiast obrączek – serwis jubilerski/złotniczy, jedyny w życiu pierścionek, zamiast pizzy – włoskie jedzonko/przysmaki Italii czy Sycylia na talerzu. Oczywiście warto również korzystać z części linków „bezwartościowych”, jak wpis, zobacz, tutaj, tam, czytaj – ze względu na ich większą naturalność.

Podsumowanie

Rynek e-commerce coraz ostrzej rywalizuje, w roku 2013 przekroczy on na świecie wartość 1 tryliona dolarów ( zgodnie z szacunkami przytoczonymi przez serwis eKomercyjnie.pl) – walka pomiędzy poszczególnymi podmiotami będzie zatem coraz ostrzejsza, a stosowane środki marketingowe będą musiały przynosić coraz lepsze efekty, dlatego warto o te działania zadbać już od początku naszej przygody z biznesem w sieci.

Osoby zainteresowane całym raportem „Polski E-commerce w Google. Raport SEO 2012″ odsyłam tutaj.

grafika sxc.hu

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do newslettera - najświeższe informacje, porady oraz artykuły dzięki którym zwiększysz swoje pozycje w wyszukiwarce!


9 thoughts on “O czym warto pamiętać tworząc strategię SEO swojego e-biznesu?

  1. Wiem, jak to jest. Na początku moich zmagań z SEO myślałem, że pozycjonowanie polega na kreowaniu wysokiej pozycji na krótkie słowa kluczowe typu: strony www. Jednak po czasie czytania i wgłębiania się w zakątki pozycjonowania i SEO zacząłem rozumieć czym jest Long Tail i jakie efekty może przynieść. Zaczynam zauważać, że coraz więcej osób zajmujących się pozycjonowaniem zaczyna pozycjonować na tzw. długi ogon.
    Bardzo ważne jest, aby wybrać kilka sposobów pozyskiwania linków i nie iść tylko w katalogowanie czy preclowanie.

  2. Pisanie na forach i blogach jest o tyle dobre że możemy promować podstrony a więc długi ogon. Katalogi zwykle nie przyjmują podstron.

  3. Profesjonalne pozycjonowanie sklepu internetowego jest niezmiernie istotną kwestią. A jego nieumiejętne prowadzenie może przynieść efekty wręcz odwrotne niż te oczekiwane. Dlatego też tworząc całą strategię należy pamiętać o wielu kwestiach, co często sprawia trudność. Dlatego dużo bezpieczniejszym i efektywniejszym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług profesjonalne firmy, która zrobi to za nas.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *