Snapchat czy Instagram?

Wielu marketingowcom wydawało się, że Instagram na dobre rozprawił się ze Snapchatem. Jednak „mały biały duszek” stojąc w obliczu śmierci pokazał pazur. Czy Snapchat odbije się od dna?

Jak to się zaczęło?

Snapchat powstał w 2011 roku i zaoferował efemeryczność oraz nakładki oparte na augmented reality, przez co dość długo był bardzo gorącym tematem. Specjaliści od mediów społecznościowych zabrali się za rozgryzanie Snapa, a firmy zaczęły zakładać profile i chciały inwestować w te działania coraz większe pieniądze, ale… system reklamowy był wówczas dość skomplikowany.

Instagram powstał rok wcześniej, a w 2016 wprowadził „Stories” – funkcjonujące w sposób niemal identyczny do tego, który od początku oferował Snapchat. Był to przełomowy czas. Popularność Instagrama szybko zaczęła rosnąć – a Snapowicze już wkrótce zaczęli przenosić swoje działania do drugiego kanału.

Warto wspomnieć również o ofercie Zuckerberga, który chciał przejąć Snapa – misja jednak nie udała się. Zgodnie z dobrze znanym schematem – Instagram (przejęty rok wcześniej przez niebieskiego giganta) był sukcesywnie rozwijany do etapu, w którym pojawiły się Stories.

Instagram i Snapchat – garść statystyk

Przed wprowadzeniem Insta Stories, Snapchat jako jedyny umożliwiał opowiadanie o swoim dniu za pomocą zdjęć i video w formie efemerycznych treści. Sytuacja szybko zmieniła się na korzyść Instagrama.

Źródło: Statista

Dzisiaj ze Snapchata korzysta niemal 190 milionów użytkowników dziennie, a z Instagrama – ponad 500 milionów. Jeżeli przyjrzymy się demografii użytkowników, możemy zrozumieć, dlaczego znacznie mniejsze liczby po stronie Snapa nie świadczą o jego słabej kondycji.

Z najnowszego badania przeprowadzonego przez Pew Research Center dotyczącym amerykańskich użytkowników mediów społecznościowych możemy znaleźć potwierdzenie tego, że Snapchat jest aplikacją skierowaną do osób młodych. Wśród użytkowników w wieku 18-24, ze Snapchata korzysta 78% osób, a z Instagrama – 71%.

Aktualizacja Snapchata

Orgomną przewagą Instagrama była możliwość oglądania treści publikowanych przez influencerów, celebrytów i innych użytkowników o dużych zasięgach. Dotychczasowy Snap skupiał się na budowaniu więzi pomiędzy znajomymi.

Aktualizacja Snapchata z początku 2018 roku opiera się na oddzieleniu treści publikowanych przez znajomych od sekcji „Odkrywaj”, w której pojawiają się „Oficjalne Stories” – od popularnych osób.

Opinie użytkowników są skrajne, natomiast należy docenić dobry ruch Snapchata, dzięki któremu czas korzystania z aplikacji może znacznie się wydłużyć. Proponowanie treści okazało się świetnym rozwiązaniem dla influencerów, którzy notują znaczne wzrosty wyświetleń.

Kto wygra mecz?

Snapchat nigdy nie był przesadnie skupiony na transparentności, a od aktualizacji upłynęło jeszcze na tyle mało czasu, że trudno byłoby już dzisiaj wyciągać wnioski oparte na statystykach aplikacji. Niemniej – dane przedstawiane przez influencerów to jasny sygnał – Snap może zyskać drugie życie.

Wzrost popularności profili influencerów przekłada się na większe możliwości dla reklamodawców. Rozwój systemu reklamowego i możliwości w zakresie analizowania skuteczności reklam może sprawić, że Snapchat znów znajdzie się w gronie największych graczy na rynku reklamy na urządzeniach mobilnych. Choć wielu użytkowników protestuje i chce przywrócenia poprzedniej wersji aplikacji – przyzwyczajenie się do nowej formy może przełożyć się na potrójne „win”. Czy Snap może stać się głównym medium komunikacji z millennialsami?

 

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do newslettera - najświeższe informacje, porady oraz artykuły dzięki którym zwiększysz swoje pozycje w wyszukiwarce!


8 thoughts on “Snapchat czy Instagram?

  1. Oby to nie było wskrzeszenie tylko na moment. Instagram nadal ma więcej użytkowników niż Snapchat i raczej już tak zostanie, chyba, że właściciele Snapchata mają dla nas jeszcze jakiegoś asa w rękawie.

  2. Większość z moich znajomych oraz ludzie z branży muzycznej bardzo głośno zaczeli narzekać na nową aktualizację , pojawiały się głosy że nie wiedzą co i jak, że stał się bardzo skomplikowany. Jak widać Snap ma w tym swój plan, aby docierać do szerszego grona, dobrych ruch… Oby to nie była podobna aktualizacja do tego z MySpace [*] …

  3. Trzeba obserwować rynek i wtedy zobaczymy co osiągnie lepsze wyniki w dłuższym okresie. Ja osobiście stawiam na instagram, bo wydaje mi się bardziej popularny.

  4. Uważam, że Snapchat jest przy okazji bardziej niszową platformą ze względu na średni wiek użytkowników jacy z niego korzystają. Jednak Instagram ma szersze wiekowo grono odbiorców i dlatego pewnie jest bardziej atrakcyjny dla reklamodawców.

  5. W moim osobistym odczuciu wprowadzenie przez Snapchata drugiego stories z osobami bardziej znanymi tylko zmotywowało mnie do używania tej aplikacji jeszcze rzadziej. Marketing marketingiem, robienie statystyk robieniem statystyk, ale paradoksalnie coś co powinno pomóc, wręcz zniechęca stopniowo coraz więcej ludzi do korzystania z duszka. Widzę to po moich znajomych, większość z nich krytykuje wprowadzenie tego modułu. Naprawdę mając ponad 20 lat raczej nie będę zainteresowany wyświetlaniem snapów jakiegoś Dubiela od pranków, czy innej Redlipstickmonster (czy jakoś tak), która robi materiały typowo dla osób z przedziału wiekowego 8-13. Zwłaszcza, że nie są to moje obserwowane, tylko coś co pojawia się w miejscu, w którym dawniej były snapy faktyczniej obserwowanych i znajomych. Chyba, że celem są dzieci, bo przeważnie jakoś pozyskają pieniądze od swoich rodzicieli i w ten sposób pod kątem marketingowym to się jakoś broni. Nie mniej moim zdaniem twórcy w tym nowym module powinni asocjacyjnie być dobierani. Twórcy tacy, którzy teoretycznie mnie zainteresują, np. na podstawie obserwowanych twórców przez moich znajomych ze snapa i wówczas ewentualne proponowanie tych, bądź im podobnych pod kątem robionego kontentu.

  6. Sam używam na co dzień instagrama i nie ma sobie równych. Oferuje już sporo funkcji np. instastories. Ciekawa opcja. Jeszcze jeśli ktoś potrzebuje promowania konta nie ma z tym problemu żadnego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *