Snapchat czy Instagram?

Wielu marketingowcom wydawało się, że Instagram na dobre rozprawił się ze Snapchatem. Jednak „mały biały duszek” stojąc w obliczu śmierci pokazał pazur. Czy Snapchat odbije się od dna?

Jak to się zaczęło?

Snapchat powstał w 2011 roku i zaoferował efemeryczność oraz nakładki oparte na augmented reality, przez co dość długo był bardzo gorącym tematem. Specjaliści od mediów społecznościowych zabrali się za rozgryzanie Snapa, a firmy zaczęły zakładać profile i chciały inwestować w te działania coraz większe pieniądze, ale… system reklamowy był wówczas dość skomplikowany.

Instagram powstał rok wcześniej, a w 2016 wprowadził „Stories” – funkcjonujące w sposób niemal identyczny do tego, który od początku oferował Snapchat. Był to przełomowy czas. Popularność Instagrama szybko zaczęła rosnąć – a Snapowicze już wkrótce zaczęli przenosić swoje działania do drugiego kanału.

Warto wspomnieć również o ofercie Zuckerberga, który chciał przejąć Snapa – misja jednak nie udała się. Zgodnie z dobrze znanym schematem – Instagram (przejęty rok wcześniej przez niebieskiego giganta) był sukcesywnie rozwijany do etapu, w którym pojawiły się Stories.

Instagram i Snapchat – garść statystyk

Przed wprowadzeniem Insta Stories, Snapchat jako jedyny umożliwiał opowiadanie o swoim dniu za pomocą zdjęć i video w formie efemerycznych treści. Sytuacja szybko zmieniła się na korzyść Instagrama.

Źródło: Statista

Dzisiaj ze Snapchata korzysta niemal 190 milionów użytkowników dziennie, a z Instagrama – ponad 500 milionów. Jeżeli przyjrzymy się demografii użytkowników, możemy zrozumieć, dlaczego znacznie mniejsze liczby po stronie Snapa nie świadczą o jego słabej kondycji.

Z najnowszego badania przeprowadzonego przez Pew Research Center dotyczącym amerykańskich użytkowników mediów społecznościowych możemy znaleźć potwierdzenie tego, że Snapchat jest aplikacją skierowaną do osób młodych. Wśród użytkowników w wieku 18-24, ze Snapchata korzysta 78% osób, a z Instagrama – 71%.

Aktualizacja Snapchata

Orgomną przewagą Instagrama była możliwość oglądania treści publikowanych przez influencerów, celebrytów i innych użytkowników o dużych zasięgach. Dotychczasowy Snap skupiał się na budowaniu więzi pomiędzy znajomymi.

Aktualizacja Snapchata z początku 2018 roku opiera się na oddzieleniu treści publikowanych przez znajomych od sekcji „Odkrywaj”, w której pojawiają się „Oficjalne Stories” – od popularnych osób.

Opinie użytkowników są skrajne, natomiast należy docenić dobry ruch Snapchata, dzięki któremu czas korzystania z aplikacji może znacznie się wydłużyć. Proponowanie treści okazało się świetnym rozwiązaniem dla influencerów, którzy notują znaczne wzrosty wyświetleń.

Kto wygra mecz?

Snapchat nigdy nie był przesadnie skupiony na transparentności, a od aktualizacji upłynęło jeszcze na tyle mało czasu, że trudno byłoby już dzisiaj wyciągać wnioski oparte na statystykach aplikacji. Niemniej – dane przedstawiane przez influencerów to jasny sygnał – Snap może zyskać drugie życie.

Wzrost popularności profili influencerów przekłada się na większe możliwości dla reklamodawców. Rozwój systemu reklamowego i możliwości w zakresie analizowania skuteczności reklam może sprawić, że Snapchat znów znajdzie się w gronie największych graczy na rynku reklamy na urządzeniach mobilnych. Choć wielu użytkowników protestuje i chce przywrócenia poprzedniej wersji aplikacji – przyzwyczajenie się do nowej formy może przełożyć się na potrójne „win”. Czy Snap może stać się głównym medium komunikacji z millennialsami?

 

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do newslettera - najświeższe informacje, porady oraz artykuły dzięki którym zwiększysz swoje pozycje w wyszukiwarce!


5 thoughts on “Snapchat czy Instagram?

  1. Oby to nie było wskrzeszenie tylko na moment. Instagram nadal ma więcej użytkowników niż Snapchat i raczej już tak zostanie, chyba, że właściciele Snapchata mają dla nas jeszcze jakiegoś asa w rękawie.

  2. Większość z moich znajomych oraz ludzie z branży muzycznej bardzo głośno zaczeli narzekać na nową aktualizację , pojawiały się głosy że nie wiedzą co i jak, że stał się bardzo skomplikowany. Jak widać Snap ma w tym swój plan, aby docierać do szerszego grona, dobrych ruch… Oby to nie była podobna aktualizacja do tego z MySpace [*] …

  3. Trzeba obserwować rynek i wtedy zobaczymy co osiągnie lepsze wyniki w dłuższym okresie. Ja osobiście stawiam na instagram, bo wydaje mi się bardziej popularny.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *