SEO w sklepie internetowym – czyli kilka technik jak pozycjonować strony e-commerce!

Jakie działania content marketingu mogą okazać się pomocne w pozycjonowaniu sklepu internetowego? Czy faktycznie działania content marketingowe muszą być drogie i czasochłonne dla sklepów internetowych? Dziś skupie się na tym jak wykorzystać content marketing w SEO branży e-commerce!

Generalnie, właściciele chcieliby, żeby prowadzenie sklepu internetowego było jak najbardziej zbliżone do tych realnie funkcjonujących. Są półki, jest na nich towar i tym samym klienci przy odpowiednim rozmiarze asortymentu sami się znajdują – czy to jako przechodnie, czy po prostu pod wpływem impulsu. A klient w sklepie, to już prawie pewny zakup. W realnym świecie chodzimi do sklepu, bo:

  • potrzebujemy w miarę regularnie uzupełniać zasoby w domu
  • jesteśmy po drodze,
  • potrzebujemy tu i teraz (się napić, coś zjeść, kupić chusteczki).

Czy w sieci funkcjonujemy tak samo? Moim zdaniem nie do końca, potrzebne jest coś więcej niż tylko półki zapełnione produktami.  Sam usystematyzowany magazyn produktów, nie czyni jeszcze sukcesu.

Spora część sklepów prezentuje zdawkowe informacje o produktach, często ograniczając się wyłącznie do suchych faktów skopiowanych ze strony producenta. Oczywiście, te informacje są istotne+ wolałbym nie kupować czegoś co nie mieści się w mojej wymarzonej specyfikacji produktu, czy tym bardziej musieć potem przechodzić nie dość przyjazną procedurę zwrotów. Co daje nam taka treść? Na pewno jest wartościowa dla użytkowników, daje im konkretne informacje odnośnie uzyskiwanego produktu? ale ma i może mieć ją każdy. Dane specyfikacyjne nie są objęte żadną ochroną prawną, w dodatku producentom zależy na tym, by informacje o ich produktach były możliwie najpowszechniejsze.

Jak pozycjonować strony e-commerce?

Co jeśli już wiemy, że teksty producenta nie spełniają swojej roli w zakresie pozycjonowania i promocji e-biznesu? Możemy pomyśleć o kilku działaniach, które z racji na swój charakter uszeregowałem od tych prostszych, do bardziej złożonych, wymagających więcej wysiłku – jednak również dających więcej efektów.

Własne opisy produktów

Opracowany opis to nie tylko okazja do tego by sprzedać produkt nieco inaczej, z punktu widzenia wyszukiwarek to możliwość zapełnienia strony dodatkowymi słowami kluczowymi. W ogólnej specyfikacji one też są, jednak nie mają żadnego kontekstu najczęściej umieszczone w tabeli sumujące wszystkie zalety. Opis zakłada logicznie ułożony tekst – a to już bardziej przyjazne odbiorcom jak i wyszukiwaniu.

Opis produktu pozwala nie tylko na wstawienie suchych faktów, przede wszystkim na opowiedzenie historii produktu, tego jaką wartość niesie dla kupujących. Jest to szczególnie ważne w przypadku produktów edukacyjnych (ebooków, książek, szkoleń, nagrań), których zakup to często niemałe pieniądze, a potencjalna wartość może być dowolna, wszak wszystkiego dowiadujemy się już po zakupie – inaczej jak w przypadku zakupu przedmiotów codziennego użytku, które możemy mieć bardzo dokładnie zobrazowane (fotografia, video) – np. mebli.

Powstaje pytanie, jak połączyć twarde dane i miękkość poezji sprzedażowej? Zobaczmy na przykład prezentowany przez wydawnictwo Helion. Stosując zakładki, łączymy przyjemne z pożytecznym. Na pierwszy plan wrzucone są rzeczy tworzące atmosferę miejsca (ładny opis, pisany słownie, dla ludzi), dopiero na drugiej i trzeciej karcie mamy dane techniczne, dla maniaków liczb.

Helion SEO ecommerce

Inną odmianą, którą jakiś czas temu zaproponowała Marta, jest generowanie zamiast barwnych opisów utkanych przez copywriterów plus części specyfikacyjnej, tworzenie opisów zawierających już elementy specyfikacji produktu, czego przykładem jest tekst:

Notebook DELL Studio 1749 z dwurdzeniowym procesorem Intel Core i5 i 17.3-calową matrycą o nominalnej rozdzielczości wynoszącej 1600 x 900 pikseli w promocyjnej cenie abc zł. Komputer posiada 4GB pamięci RAM

Plusem jest możliwość stworzenia takich opisów w sposób półautomatyczny, podstawiając odpowiednie dane z bazy.

Zalety:

  • dodatkowa treść, która jest możliwa dla wyszukiwarek do zaindeksowania
  • nasycenie słowami kluczowymi oraz
  • zwiększenie widoczności w wyszukiwarkach
  • zwiększenie przystępności oferty

Blog

Blog to specyficzna forma umożliwiająca nieco luźniejszą komunikację z użytkownikami. Szczególnie korzystna jest możliwość dowolnego kształtowania tematyki zależnie od aktualnego zapotrzebowania. Jakie mogą być funkcje blogowania?

  • poradniki (video, audio, tekst) pomocne w użytkowaniu produktów
  • informowanie o nowościach produktowych w ofercie
  • świadczenie wsparcia w przypadku powtarzających się pytań klientów
  • forma komunikacji na zainteresowanie klientów

Blog ma jednak kluczową rolę, potrafi ściągnąć całkiem ładny ruch zainteresowany tematem naszej branży, a potem dodatkowo go skonwertować. Ludzie chętnie dzielą się treściami pomocnymi, wartościowymi, które nie mają charakteru komercyjnego – dla nas to możliwość skutecznego pozyskiwania linków. Co ważne, blog nie ma stanowić tuby marketingowej naszego sklepu, ma tworzyć w około naszej marki wizerunek ekspertów w swojej dziedzinie, a ponadto – nieść wartość dla użytkowników.
To im ma być pomocny, nawet jeśli nie kupią oni bezpośrednio w wyniku jego prowadzenia.

Przykładowo, może stanowić blog prezentujący piękne aranżacje mieszkań, domów, przestrzeni. Nic nie sprzedając, ma stanowić inspirację.

Zalety:

  • nasycanie słowami kluczowymi
  • pozycjonowania long tail (na niszowe frazy, długi ogon)
  • realizacja strategii link building – zdobywanie linków poprzez polecenia użytkowników
  • ściąganie szerokiego pasma ruchu
  • budowanie relacji z użytkownikami
  • wirusowość wartościowych treści

Programy ochrony klienta

Choć metoda ta wydaje się nieco niezwiązana z e-commerce i tworzeniem treści dla strony, warto przemyśleć jej zastosowanie. Generalnie założeniem jest stworzenie subserwisu, który umieszcza informacje edukujące klienta w zakresie zakupów elektronicznych.
W przypadku serwisów ogólnotematycznych taki dedykowany dział może sprawdzić się wyśmienicie – buduje zaufanie u klientów, daje im wartościowy materiał który im pomaga.

Co w przypadku specjalistycznych serwisów o wąskiej tematyce? Również jest to możliwe, a dodatkowo można serwis rozbudować o treści związane z odpowiednim doborem odpowiednich elementów, o informacje na co zwrócić uwagę przy kupowaniu komponentów, jak sprawdzać wiarygodność innych dostawców, jakie korzyści daje kupowanie oryginałów zamiast zamienników części. Jak widać pomysłów jest milion, a można je bardzo ładnie ubrać w słowa. Korzyści podobne jak przy blogowaniu, jednak tutaj założeniem jest stworzenie spójnego i całościowego materiału zamiast luźnej formy.

Zalety:

  • naturalna strategia link building nastawiona na działania użytkowników
  • pozycjonowanie long tail
  • zwiększenie ruchu
  • zwiększenie zawartości treści w serwisie
  • rozmycie treści serwisu o dodatkowe elementy

User-generated content

Treści dostarczane przez użytkowników to jedna z większych zalet jakie dają nam współczesne serwisy internetowe. Oczywiście łatwiej wytworzyć społeczność w koło literatury, gadżetów i wielu popularnych tematów niż w około specjalistycznej i ciężkiej tematyki, mimo wszystko warto z tego sposobu korzystać. Wspomniana już księgarnia pozwala na publikację recenzji/opinii o produktach – to jeden z elementów content marketingu, na którą nie musimy wykładać pieniędzy – lub możemy to robić tanim kosztem, dostarczając produkt po cenach wytworzenia, w zamian za opublikowanie recenzji.

Zalety

  • bardzo naturalna treść
  • zwiększenie natężenia słów kluczowych
  • wpływ na zaufanie i wizerunek sprzedawcy/sklepu

Podsumowanie

Niebawem ukaże się wpis, pokazujący również jakie korzyści można osiągnąć stosując unikatowe opisy, tym czasem podsumowując należy mieć na uwadze fakt, że działania content marketingu pozostają w zgodzie z wyszukiwarkami (optymalizacja treści) oraz mogą przełożyć się na sprzedaż.

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do newslettera - najświeższe informacje, porady oraz artykuły dzięki którym zwiększysz swoje pozycje w wyszukiwarce!


23 thoughts on “SEO w sklepie internetowym – czyli kilka technik jak pozycjonować strony e-commerce!

    1. Jestem zwolennikiem gotowych rozwiązań, bo są tańsze, prostsze do zastosowania bez względu na umiejętności, możliwe do dopracowywania w późniejszym czasie, jak pomysł się sprawdzi. 🙂

      Inwestycja od razu w indywidualne rozwiązania, jeśli się nie ma pewności sukcesu – jest zbyt ryzykowna. 🙂

  1. Tyle, że Zgred tez bardzo źle mówi o Shoperze, mimo, że Shoper to jeden z sensowniejszych skryptów. Nie bez wad, ale nie ma skryptu idealnego. W sumie mam podejrzenie, że krytyka może bazować na jakiś starych wersjach 🙂

  2. Sebastian, dobry artykuł.

    Nie chcę być jak hejterzy na Antywebie, ale muszę to napisać 🙂 Zwróć uwagę na błędy stylistyczne (najlepiej przeczytać jeszcze raz cały tekst, bo jest ich kilka), bo są miejsca, które brzmią jak tekst z translatora: „Zastosowane zakładki powodują, że możemy w przystępny sposób udostępnić to co nam robi atmosferę, na dalszy plan ale wciąż łatwo dostępne czyniąc treści techniczne.”

    1. Spoko, nie podchodzę do uwag jak do hejterstwa 🙂
      To prawda, czasami w zapędzie własnych myśli łatwo się zapętlić, więc tym bardziej dzięki za uważne przeczytanie i zwrócenie uwagi 🙂

  3. Oj tak trzeba koniecznie próbować stosować naturalne słowa. Zmieniły się czasy pozycjonowania. Teraz trzeba zacząć inaczej myśleć, ale na szczęście są różne rozwiązania 🙂 Pozdrawiam wszystkich pozycjonerów.

  4. Co sądzisz z pomysłem zastosowanym w sklepie tabletoid, a mianowicie pokazywanie pełnej listy produktów na wszystkich podstronach? Oczywiście zakładając, że jest to jakaś przystępna ilość, a nie tysiące.

    1. Jeśli jest tych produktów kilka – może być ok. Jeśli jest ich już kilkadziesiąt to chyba trudno byłoby to fajnie pokazywać – w postaci np. 70 boksów. No chyba, że mowa po prostu o menu bocznym, które miało by te wszystkie pozycje zawierać jako linki do podstron.

  5. W sklepie powinno się także zadbać o dobry opis każdej kategorii – jeśli jest taka możliwość należy posiadać link do kategorii i tam oprócz produktów wstawić omawiany tekst (pisane z ręki oczywiście)

  6. Tworzenie unikalnych opisów to dość trudne zadanie jeśli ma się dużą ilość produktów, ale na pewno opłacalne 🙂
    Bardzo dobry artykuł. Czytałem od deski do deski. Na pewno wdrożę jak najszybciej 🙂

  7. Ciekawe strategie na prowadzenie działań SEO 🙂 Będę musiał brakującą część wdrożyć u siebie w życie.

    PS. Jeśli chodzi o WooCommerce to wg mnie wszystko zależy od tego jakie produkty oferujemy, a nie do końca od ich ilości. W przypadku produktów z dużą ilością wariantów faktycznie obciążenie może być zdecydowanie większe, niż w przypadku takiej samej ilości produktów wyłącznie w jednym wariancie. Do tego dochodzi jeszcze fakt samego motywu, jak został stworzony, czy wykorzystuje optymalnie cache i buforowanie. Z drugiej strony Magento, czy Presta na shared zbyt dobrze sobie też nie będzie radzić 🙂

  8. prowadzę sklep internetowy od 3 lat, i co by nie pisać o różnych sztuczkach w praktyce wygląda to inaczej. Pozycjonowałem sklep tekstem samodzielnie, stworzyłem do niego kilka blogów tematycznych i dało to stały ruch na sklepie. Ale nie czarujmy się, ilość pracy jaką wkładałem w to zabierała mi całe dni i noce pracy. Co do seo i firm specjalizujących się w tej materii, bardzo trudno trafić na rzetelną, co do kilku profesjonalnych to koszty pozycjonowania przewyższyły dwa czynsze z moich sklepów stacjonarnych czyli około 4000zł./msc. Więc wypromowanie sklepu jest o wiele droższe niż uruchomienie jego stacjonarnego odpowiednika. pozdrawiam Łukasz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *