Samodzielna realizacja SEO w małej firmie? Dzięki SEO Sklepom to możliwe.

Rynek SEO coraz bardziej się urozmaica, ale i profesjonalizuje. Z jednej strony powstaje wiele narzędzi poświęconych SEO, z drugiej coraz większą pulę działań można podzlecać innym podmiotom, wyspecjalizowanym w dostarczaniu konkretnych działań. To odpowiedź na rosnące ceny usług SEO, na które często nie mogą sobie pozwolić wszystkie firmy. 

Informacja

To, że bycie w Google to podstawa i bez tego trudno prowadzić praktycznie jakikolwiek biznes dzisiaj i w przyszłości wie praktycznie każdy. Z Sieci w Polsce korzysta 63% ludzi co daje prawie 24 miliony użytkowników (co najmniej raz w tygodniu, CBOS 2014). Ci ludzie każdego dnia szukają, zgłaszają zapotrzebowanie na nasze oferty i usługi oraz co ważniejsze, kupują i chcą dokonywać zakupów online. „Bycie w Google” stało się biznesowym standardem, a nie ekstra dodatkiem jak dekadę, dwie temu.

Zmiany w SEO

Ostatnie 3 lata to seria ciągłych zmian, która na polskim rynku SEO odbiła się wieloma trudnościami agencji w utrzymaniu efektów dla klientów, a co za tym idzie częstymi zmianami wykonawców. Wiele osób chciało przejąć sprawy w swoje ręce.

Innym powodem, dla którego część działań można i warto realizować samodzielnie jest kwestii kosztów. W małych firmach, jeśli tylko potrafimy i mamy czas tym spokojnie się zająć, możemy ograniczyć koszty.

Małe firmy często również podnoszą argument, żę chcą zachować kontrolę nad procesem. Zatrudnienie dodatkowej osoby często mijałoby się z celem, natomiast osobie odpowiedzialnej za marketing i promocję firmy o wiele łatwiej jest nieco doszkolić się w kwestii realizacji części działań SEO.

Prowadziłem ostatnio dla przedsiębiorców szkolenie z technik pozycjonowania. Spora grupa małych firm szuka sposobu na realizację działań SEO wewnątrz własnej firmy, bez konieczności zlecania tych zadań agencji. Aby realizować samodzielnie działania SEO często potrzebują:

  • odpowiedniego szkolenia SEO – które można raz w roku ponawiać by śledzić aktualności branżowe i nowe sposoby pracy
  • doraźnych konsultacji w trudniejszych przypadkach – czasami by upewnić się co do jakichś trudniejszych przypadków i kwestii
  • odpowiednich półproduktów, z których skomponują sobie działania SEO.

Większe agencje oferują odpowiednie szkolenia i konsultacje, ostatni element można całkiem skutecznie realizować dzięki współpracy z podmiotami realizującymi zdania pod SEO. Pozwoli nam to uniknąć konieczności zakupu odpowiednich narzędzi, poświęcania czasu na budowanie odpowiedniego zaplecza i zdobywania zasobów (rejestracja kont, tworzenie tekstów itd).

Kierunek zmian w jakim zmierza Google idzie w analizę powiązań między serwisami, kontekstowości tych powiązań ? a kontekst to nic innego jak tematyczność i jej powiązania. Google ze swoim zbiorem danych z wszystkich stron świata doskonale wie, które tematy ze sobą współgrają i trudno go tutaj oszukać linkując do witryny branży budownictwa z witryn o grach na konsolę. Moim zdaniem taki również będzie kierunek wszystkich usług i produktów SEO, będą coraz bardziej zawężać się do konkretnych branż, by oferować wyższą jakość.

Produkty dla celów SEO

Jeśli można realizować działania SEO dla klientów, można je także realizować w ramach podzleconych działań dla zewnętrznych klientów. Zaletą takiej realizacji jest możliwość komponowania przez klientów elementów z jakich korzystają. Jedną z propozycji dostepnych na rynku jest oferta branżowych pakietów dla SEO – charakteryzująca się pakietami przygotowanymi dla wielu różnorodnych branż, m.in:

  • motoryzacja
  • sklepy internetowe
  • budownictwo
  • fotografia
  • turystyka itd.

Pakiety linkowania stworzone pod kątem doboru konkretnej tematyki to odpowiedź na stały trend zwiększania wymogów Google odnośnie jakości profilu linków. Google coraz lepiej radzi sobie z analizą tematyczności stron i postrzega odnośniki z witryn o pokrewnej tematyce jako dużo bardziej naturalne. Linki z tematycznie powiązanych z linkowaną stroną witryną to nie tylko większe bezpieczeństwo, ale także możliwość pozyskania dodatkowego ruchu, bezpośrednio z linkujących serwisów.

Osobiście posiadam kilku klientów w tych branżach i zamierzam w przyszłości sprawdzić niektóre z pakietów oraz ich efektywność zależnie od branży, natomiast zdecydowanym plusem jest możliwość zakupu takich usług u podmiotu zewnętrznego, dzięki czemu pozostaje to poza naszymi zmartwieniami 😉

Podsumowując, samodzielna realizacja zadań z zakresu SEO pomimo, że obarczona ryzykiem pozwala na samodzielne wykonywanie większości zadań, kontrolowanie procesu oraz jakości zlecanych prac, a przede wszystkim wtedy pełną odpowiedzialność za efektywność możemy przypisać sobie.

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do newslettera - najświeższe informacje, porady oraz artykuły dzięki którym zwiększysz swoje pozycje w wyszukiwarce!


22 thoughts on “Samodzielna realizacja SEO w małej firmie? Dzięki SEO Sklepom to możliwe.

  1. W końcu wpis, który łączy specjalistyczny język z wyrozumiałością dla newbies. Wspomniałeś w ostatnim akapicie o ryzyku działań „na własną rękę”. Od jakiegoś czasu zastanawia mnie ta kwestia. Jaka jest różnica w efekcie działań profesjonalisty i zupełnego zieloniaka?

    1. Prawdziwy profesjonalista na pewno punktuje latami doświadczeń, wyczuciem czasami graniczącym o milimetry jeśli chodzi o działania na cienkiej linii wytycznych Google. Prywatnie realizując działania SEO tego wyczucia na ogół nieco brakuje, z racji na nieduże doświadczenie.

      Specjalista też wie, które elementy są „wagowo” najważniejsze, na podstawie doświadczeń, laik – robi na oko. 🙂

    2. W skrócie możesz wydać tyle samo pieniędzy, a często więcej na pozycjonowanie na własną rękę a uzyskasz w 99% gorszy efekt w porównaniu z firmą która osiąga dobre wyniki w pozycjonowaniu.

  2. Ciekawe zastosowania przedstawiacie, nie znałem tego. Generalnie zgodzę się, że w małej firmie można pozycjonować samodzielnie outsource’ując jedynie wybrane elementy. Bardzo wiele zależy jednak od contentu – od posiadanych treści oraz możliwości w zakresie ich tworzenia. W przypadku dobrych artykułów, wartościowych porad, merytorycznych treści pisanych – nie ma możliwości, by w dłuższej perspektywie nie zaindeksowały się gdzieś w google. Oczywiście, w popularnych hasłach czy bardzo konkurencyjnych branżach może być ciężko się przebić. Wtedy pozostaje wdrożyć pełen pakiet działań SEO, dodać adwordsy czy facebooka i walczyć o każdy centymetr powierzchni – tak, by wywalczyć co można właśnie dla siebie.

    1. Content marketing to świetny dział, problem w tym, że mało która firma go wdraża sensownie, nazywając content marketingiem jedynie podrasowanie opisów w sklepie 😉

    2. Powiem szczerze, że widzę duży potencjał w robieniu SEO in-house. Gdy świadczę usługi doradcze i widzę, że rozmawiam z ogarniętymi ludźmi, dobrze zarządzaną firmą dysponującą „kapitałem ludzkim”, to sugeruję pójście w tę stronę. Nawet jeśli działania zleca się na zewnątrz (np. link building), to potrzebna jest osoba, która w miarę się orientuje i może efektywnie komunikować się na linii firma-klient – agencja SEO. Znam przypadki, w których po paru miesiącach gromadzenia wiedzy pracownicy firmy-klienta mieli lepsze pomysły na link building, optymalizację strony, czy content tworzony z myślą o long-tailu, niż firma SEO, która nie miała czasu/ochoty (wiadomo, to jeszcze wszystko kwestia stawek) podejść do tematu indywidualnie i poznać branżę.

      Nie do końca wierzę w SEO (chyba, że mówimy o pozycjonowaniu wizytówek hydraulików), które jest zlecane całkowicie na zewnątrz i nie wykorzystuje potencjału klienta w postaci znajomości rynku, konsumentów etc. Taki klient jest w stanie nieraz wymyślić dużo ciekawszy i bardziej angażujący content, wejść w kontakt z kontrahentami i podziałać e-PRowo, aby pozyskać wpisy gościnne, rekomendacje, linki etc. Ponadto Facebook Ads i AdWords dają sporo możliwości, z których warto korzystać. Nie wiem, czy kupowanie pakietów linków z katalogów, komentarzy i forów to dobry pomysł (dość schematycznie to może wyglądać). To może być jakiś dodatkowy krok, który ma na celu urozmaicenie profilu linków, ale jak ktoś od czegoś takiego zacznie i na tym poprzestanie, to nie wiem, czy to dobry pomysł.

  3. Na WordPressie wystarczy tylko użyć wtyczki wordpress seo by yoast i macie wszystkie wytyczne jak zrobić idealny wpis, który ląduję w pierwszej 30 po publikacji.

    Jeśli jest to mała konkurencja to w kilka godzin będzie w 1 dziesiątce, wiem bo sam to zrobiłem 🙂

    W wysokie konkurencji trzeba ten wpis podlinkować i też się przebije. To naprawdę jest proste

  4. Hej,
    ciekawe pakiety branżowe ma ten sklep w ofercie…pytanie tylko jakie dają one efekty? Może jakieś testy? (pytanie do sklepu LinkHouse.pl) ?

    1. Konkretne testy będzie można wkrótce znaleźć na naszym firmowym blogu.

      Ocena wpływu na pozycjonowane frazy jest o tyle utrudniona, że klienci praktycznie zawsze proszą o UNIKANIE linkowania na frazy EMD, w związku z czym jako podwykonawca zwyczajnie ich nie znamy.

      Tam gdzie mamy pełen podgląd, widzimy powolny, stabilny wzrost na przestrzeni kilku tygodni po realizacji linkowania.

      Efekty widoczne są także w istotnych statystykach zewnętrznych narzędzi takich jak Trust Flow, Domain Authority czy wykres tematyczności profilu linków w Majestic.com.

      Realizacja pakietu przekłada się także na realny ruch na stronie, głównie dzięki linkom z komentarzy na tematycznie powiązanych blogach i postów na tematycznych forach.

  5. Witam.
    Kolejny ciekawy artykuł o pozycjonowaniu. Na swoim przykładzie, czyli gabinetu kosmetycznego i gabinetu masażu, które prowadzę, mogę potwierdzić, że sam próbuję wynieść swoją stronę jak najwyżej i staram się tego nikomu nie zlecać. Czasami posiłkuję się zakupem pakietu precli ale robię to jak najrzadziej. Niestety otwarcie firmy w Polsce to koszty i jeszcze raz koszty. Ciężko płacić ZUS, opłaty za lokal, media i jeszcze za pozycjonowanie gdy dochody są mizerne.
    Na razie szukam kogoś z bazą seo blogów bo tylko na tyle mnie stać..
    Moze wkrótce się to zmieni…

    1. Owszem, natomiast pozycjonowanie to marketing, pytanie czy bez odpowiednich inwestycji w marketing można wyjść wyżej niż to o czym wspomniałeś czyli „mizerne dochody”.

  6. Ja także muszę pochwalić wtyczkę SEO by Yoast jest bardzo przydatna. Używam jej na każdej z prowadzonych stron. Wspiera copywriting naprowadzając na SEO webwriting.
    Oprócz tego dodawanie do precli przynosi efekty, ale zajmuje ręcznie bardzo dużo czasu, wolę jednak sama wybierać zaufane źródła.

  7. Jeśli firma jest raczkująca lepiej zlecic pozycjonowanie profesjonalnej agencji marketingowej. Działania na własną rękę mogą tutaj tylko zaszkodzić. Sporo agencji robi linkowanie poprzez profile seosklep24 czytałam o tym tu https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/12/analiza-seosklep24-pl-linkujemy-profilami Wychodzi na to, że ręczne linki trust rank jest bardzo skuteczne i przynosi fajne efekty – im więcej linków zaindeksowanych tym lepiej 🙂

  8. Własna firma to tak naprawdę masa różnych obowiązków. Zakładając ją sam chyba nie spodziewałem się co mnie czeka i jak tym wszystkim się zająć. Tym bardziej jeśli chodzi o SEO, o którym nie miałem pojęcia. Dlatego dzięki za Wasz wpis, udało się tutaj znaleźć ciekawe informację na temat samodzielnej realizacji działań seo. Moja firma dopiero wkracza w fazę rozwoju i wydaje mi się, że dzięki SEO sklepom tak jak mówicie można zacząć realizować skutecznie działania SEO. Dlatego wielki plus za wasz wpis. Myślę, że wpis nie jest pomocny tylko mi ale wielu podobnym do mnie, którzy już go czytali wcześniej.

  9. Ciekawy wpis, dużo mi pomógł. Długi czas zastanawiałem się, czy samodzielnie rzeczywiście można pomyśleć o realizacji SEO. Mam małą firmę, frazy nie bardzo konkurencyjne, dlatego tak mi się wydawało, że te działania mogę poprowadzić jakoś samodzielnie. Dzięki Waszym podpowiedziom wydaje mi się, że będzie łatwiej się tym zająć. Dlatego rzeczywiście przygotowany wpis był dla mnie pomocny i z wielką ciekawością zapoznałem się ze wszystkimi informacjami. Sam już też gromadzę listę sklepów SEO, dzięki czemu realizacja Waszych podpowiedzi stanie się dla mnie łatwiejsza do wykonania i by SEO było skuteczne.

  10. Prowadzę swoją firmę, nie jest to duża działalność, dlatego niekoniecznie chciałam korzystać z usług dużych firm SEO i myślałam o tym, by samodzielnie zająć się realizacją tych kwestii i budowaniem pozycji. Podobnie jak inni tutaj nie mam jakieś dużej konkurencji, dlatego wydaje mi się, że mogę sama poradzić sobie z SEO. Wpadł w związku z tym w rękę Wasz wpis i rzeczywiście wiele ciekawych informacji tutaj znalazłam, dzięki którym możliwie, że uda się sprawniej przeprowadzić takie działania. Ogólnie mogę powiedzieć, że cała treść przez Was przygotowana na duży plus, szczególnie dla laików wpis będzie bardzo ciekawy.

  11. Też mi się wydaje, że to jedynie taki tytuł, który nieco ma wzbudzić kontrowersje i konsternacje. Osobiście również myślę, że pozycje AdWords będą się umacniać, jednak nie na tyle, by rzeczywiście okazało się, że agencję SEO z rynku znikną. Myślę tak jak inni, że dopóki działa Google i są wyniki wyszukiwania dopóty będą na naszym rynku firmy, które będą proponować innym pozycjonowanie stron internetowych. Jest to całkiem normalne i raczej nie powinno nikogo dziwić. AdWords nigdy nie będzie w stanie całkowicie zastąpić tradycyjnych wyników wyszukiwani i nie trzeba tego oczekiwać w najbliższym czasie.

    1. Twój komentarz idealnie wpisuje się w moją wczorajszą prezentację z Festiwalu SEO – należy zacząć zmieniać podejście klientów: Adwords lub Organic na Adwords + Organic == max 🙂 Bo synergia tych dwóch kanałów daje maksylanie możliwe efekty, zbierając jeszcze więcej ruchu z serpów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *