Prognozy dla marketingu internetowego na 2013

2012_fireworksBurzliwy rok 2012 już na pewno za nami, niedawno rozpoczął się nowy. Zastanawiasz się co przyniesie 2013? A może czym zaskoczy nas Google? Po burzliwym roku pełnym zmian, wyłaniania się nowych trendów i coraz większego udziału social mediów, myślę, że rozpoczęty 2013 przyniesie…

równie wiele zmian. Po pierwsze, uważam – że trend ciągłego dialogu ze społecznością ze strony Google w kwestii zmian algorytmów, dopasowywania wytycznych do bieżących trendów będzie równie odczuwalny w tym roku. Poskutkuje to poszukiwaniem sposobów bardziej pewnych niż dotychczasowe „pozycjonowanie różnej maści”, na rzecz działań marketingowych z pozycjonowaniem jedynie w tle.

3 narzędzia marketingowe, które temu posłużą w 2013?

  • Content marketing (budowanie treści) – wielokrotnie przeze mnie opisywany na blogu, również w wypowiedzi dla SilesiaSEM – gdzie szczególną rolę upatrywałem w wirusowych treściach, które pozwalają na wzrost linków przychodzących działaniami on-site,
  • Link baiting i strategie link building (pozyskiwanie linków) – również będą wiodły decydującą rolę w działaniach pozycjonerskich. Działania „linków przynęt”, które aż się proszą, żeby się nimi podzielić dalej, skomentować, wejść w interakcje – będą lekarstwem na samodzielnie realizowane działania pozycjonerskie, które dla wielu mogą zdawać się bardziej ryzykowne. Pozycjonerzy mogą stanąć coraz częściej przed koniecznością rekompensowania profilu linków – tych nienaturalnie zdobywanych poprzez wzrost linków naturalnych, pochodzące wprost od użytkowników
  • Social media i mobile – Internauci coraz mobilniej korzystają z naszych stron, coraz częściej wchodzą w interakcje z naszymi fan page’ami – gdziekolwiek się znajdują. Rusza wielka „ogólnożyciowa dostępność”, już teraz powiadomienia o nowych wpisach, wiadomościach dostajemy praktycznie na bieżąco, niczym sms’y.

Będziemy również mieli do czynienia z działaniami nie wprost, coraz więcej witryn, firm, marek będzie zapraszało nas do gier a nie do koszyka płatności, coraz częściej usłyszymy miłe video użyteczne dla Internauty, zamiast nagrania „Naj… Oh… Eh! Rewelka, i tak wiesz, że musisz to mieć!”

Oprócz tego coraz mocniej będzie dochodzić do głosu przekaz obrazu, zamiast samego tekstu. Większa grupa osób sięgnie po formaty poza-tekstowe – infografiki już w zeszłym roku były tego przejawem, w tym – pora na profesjonalne video. Nie ma czego się obawiać – tekst nie zniknie całkowicie, ale warto będzie urozmaicać go multimediami własnej produkcji.

Osobiście

Na 2013 dla prowadzonych przeze mnie projektów postanowiłem wyznaczyć dosyć konkretne i ambitne cele.

WebSEM.pl

W 2012 opublikowałem 40 wpisów, a ich łączna ilość wyniosła nieco ponad 100. W tym roku chciałbym osiągnąć łączną ilość 200 – więc po pierwsze: podwoić. Serwis przez ostatni rok dużo zyskał jeśli chodzi o profil FB – znaczny skok liczby fanów, co na koniec roku dało sumę 480. Do końca roku chciałbym dobić, a najlepiej wykroczyć ponad 1 000 fanów. Także chciałbym podwoić liczbę odsłon, w grudniu 2012 – ok. 5500, uzyskując miesięcznie co najmniej 10-11 000 odsłon.

Ważnym celem na ten rok:

  • systematyczne prowadzenie serwisu, rozbudowywanie go o praktyczne i użyteczne treści (więcej recenzji, własnych refleksji i bieżących newsów)
  • optymalizacja niektórych elementów serwisu, dodanie kilku stałych podstron
  • odświeżenie lub zmiana szaty graficznej
  • wpisy gościnne lub poszerzenie współpracy redakcyjnej

Poradnik-SEO.pl

Serwis miał pod względem statystyk rewelacyjny rok. Łączna ilość odsłon w 2012 wyniosła blisko pół miliona: 472 422. Chciałbym podbić ten wynik w obecnym roku. Celem wykonalnym jest rozszerzenie treści kursu, aktualizacja, celem trochę wyższej poprzeczki jest redesign, ale może, kto wie, kto wie 😉

Moje własne cele

Większa marketingowa aktywność w 2013,

Pod koniec zeszłego roku prowadziłem pierwsze w swoimi życiu szkolenie, poświęcone zarządzaniu projektami. Chciałbym rozszerzyć działalność trenerską o aspekty związane z marketingiem internetowym, pozycjonowaniem i content marketingiem – stąd cel opracowania i przeprowadzenia takich warsztatów, i aktualnie omawiam taką współpracę z kilkoma podmiotami. Mam nadzieję, że wypali! 🙂 Z racji wykształcenia, zawsze we mnie drzemie potrzeba dzielenia się wiedzą – więc szkolenie, jak i opracowywane produkty, na ten i przyszłe lata na pewno będą czerpać z tej idei.

W tym lub przyszłym roku na pewno przemyślę wzięcie udziału w podyplomówce z marketingu internetowego (lub innych większych szkoleniach tematycznych), po pierwsze dla ugruntowania aktualnej wiedzy i umiejętności oraz ich poszerzenie o nowe aspekty. Nie ukrywam, że przekonujący jest fakt bardzo wielu kojarzonych z branży osób jak: Pawła Tkaczyka, Pawła Sala, Macieja Budzicha – czyli ogromnego potencjału wiedzy.

Podsumowując, rok 2013 – będzie zdecydowanie bardziej pracowity, bardziej ambitny i mam nadzieję, że cele uda się zrealizować. A Ty – jakie masz plany na ten rok? Pochwal się nimi tutaj, wrócimy do nich za rok i zobaczymy jak bardzo przebiłeś/aś założenia? 🙂
graf: sxc.hu, raja4u

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do newslettera - najświeższe informacje, porady oraz artykuły dzięki którym zwiększysz swoje pozycje w wyszukiwarce!


11 thoughts on “Prognozy dla marketingu internetowego na 2013

  1. Bardzo dobrze się to wszystko prezentuje, osobiście mam dość podobne cele. Chciałbym zwiększyć ruch na blogu, zwiększyć liczbę komentarzy i ich jakość. No oczywiście jak już wiesz planuję zebrać dużą ilość fanów na fb – może i się uda;) Wiele mnie czeka w tym roku także zabieram się do pracy…

  2. Gratulujemy i życzymy dalej powodzenia.
    My mamy cel stworzyć naszego bloga (blog.m40.pl) – pewnie już w styczniu i także aktywniej działać w społeczności SEO.

  3. Zawodu przyszłości w branży SEM to z pewnością Content Manager, Traffic Manager i Social Media Specialist. Specjalista SEO oczywiście też ale już mnie niż przez ostatnie 3 lata.

  4. A ja mam nadzieję na rozwinięcie strony firmowej i przełożenie tego na klientów, bo w 2012 było z tych kiepsko.

    Powodzenia w realizacji celów, będę tu pewni zaglądał częściej. Pozdrawiam

  5. Mam bardzo podobne odczucia co Ty. Również wydaje mi się, że cały marketing jeszcze bardziej zaprzyjaźni się z social media i generalnie wszyscy będą „się lubić”. Myślę, że spora część firm w swoich kampaniach promocyjnych skieruje się bardziej ku nawiązywaniu naturalnych relacji z internautą (klientem) i mam nadzieje, że kolejny rok nas czymś zaskoczy. Myślicie, że można liczyć na jakiś przełom, czy raczej wszystko gładko popłynie z marketingowym nurtem 2012?

  6. Co do strategii linkowania to się zgadzam. Minęły już czasy kiedy można było umieszczać setki spamerskich linków na słabej jakości stronach. SEO się profesjonalizuje.

  7. dobra treść, dobre linki przychodzące to jest i będzie skuteczną podstawą do odpowiedniego prowadzenia kampanii czy pozycjonowania, reklama wirusowa od dawna jest stosowana przez większe czolowe firmy czy portale, ten rok myślę że jeśli chodzi o mobilność i jej interaktycję będzie na topie. Pozdrawiam:)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *