Dziś mam dla Was prezentacje multimedialną poświęconą pytaniu, jak rekrutować specjalistę SEO/SEM.
Jak dobrze wiemy prowadząc swoją stronę, szczególnie firmową – nie możemy zajmować się wszystkim i czasami potrzebujemy zrzucić to ciężkie zadanie na barki kogoś bardziej odpowiedniego. Dobrze dokonany wybór jest podstawą Twojego sukcesu, jeśli zatrudnisz kogoś niesprawdzonego, bez przemyślenia – możesz nie tylko stracić zainwestowane pieniądze, lecz dotychczasową pozycję w wyszukiwarkach.
Zapoznaj się z prezentacją i rekrutuj mądrze!
Z chęcią usłyszę Twoje przemyślenia, możesz je umieścić w komentarzach!
Prezentacja na slideshare to ciekawy sposób na linki zwrotne 🙂 muszę pomyśleć o takich bajerach 🙂
Fajnie, że poruszyłeś tą tematykę. Od dawna zamierzam coś napisać na ten temat i pewnie to uczynię. Po kolei odniosę się do prezentacji – nawiasem mówiąć – to dobry pomysł:-)
1.Nie mieszałbym SEM i SEO. Do SEO trzeba człowieka z wiedzą techniczną (doświadczenie IT). Do SEM trzeba mieć umysł analityczny lecz niekoniecznie wykształcenie i doświadczenie IT. Każdy sobie z tym poradzi jeśli się nauczy i potrenuje.
2.Z certyfikatów które wymieniłeś – jedynie WebCEO University ma znaczenie dla SEO (moja opinia).
3.Pytanie co kto czyta uważam za niezwiązane z tematem – raczej zapytałbym co ostatnio czytał – Nędzników, Potop, itp. – ktoś kto dużo czyta powinien mieć wyobraźnię i dobrą znajomość języka polskiego, która przydaje się w SEO:-)
4.Wpisanie imienia i nazwiska wskaże jedynie gościa któremu zależy na sławie:-) Jest wielu takich, którzy nie pracują dla sławy lecz dla klientów (skuteczność).
5.Hire for Web Reach – raczej zatrudniaj takich, którzy zoptymalizowali kod często odwiedzanego serwisu pod kątem SEO. Na pewno z dużą liczbą kontaktów – zawsze można zwrócić się do mądrzejszego albo mniej obłożonego pracą:-)
6.Obecność na facebook, blipie czy innym serwisie nie świadczy o kwalifikacjach specjalisty SEO.
7.Twórcy treści – tu trafiłeś w sedno – twórców wartościowych treści jest znikomy promil. Jeśli ktoś ma pisać o niej, powinien się na niej znać. Tylko znajdź takiego za 10zł za artykuł lub za 10 zł za pozycjonowaną frazę:-) A ludzie wierzą w cuda i kupują tanio niewiele mając z tego pożytku:-(
8.Ocenę jakości treści pozostawiłbym znawcy danego tematu. Ważniejsza jest wysoka pozycja pozycja tych treści w wyszukiwarce:-)
Co do poleceń – OK.
8.SEO jest bardziej związane z IT i umiejętnościami lingwistycznymi niż z marketingiem – oczywiście w sensie codziennej sumiennej pracy. Szukaj specjalisty SEO mającego dyplom uczelni technicznej – informatyka, itp.. Jednakże SEO stanowi część SEM, czyli marketingu.
Podsumowanie:
Secjalista SEO to człowiek IT z dobrą znajością j.polskiego ub innego (w zależności gw jakm kraju pozycjonuje).
pozdrawiam,
Andy
Doświadczenie i umiejętności to jedno – tych się można nauczyć – ale osobowość i charakter osoby to inna sprawa, której nie da się tak szybko wypracować. Dlatego w rekrutacjach po rozmowie o doświadczeniu przechodzimy do rozmów określających osobowość aby sprawdzić czy dana osoba pasuje do zespołu.
Fajnie jest coś tam podłubać pod kątem pozycjonowania, ale lepiej nie uczyć się na błędach w pracy.
Faktycznie, dobry SEO pracownik musi mieć bagaż doświadczeń i portofolio wypozycjonowanych stron (nie z ostatnich 2 miesięcy, ale z ostatnich 2 lat).