Oceń satysfakcję czytelników i popraw swoje treści – zanim ich stracisz!

Ocena satysfakcji, badania marketingowe

Dziś opiszę Ci metodę, którą poznałem dzięki Scott’owi Stratten’owi. W Twoim przypadku sprawdzi się ona w lepszym tworzeniu treści internetowych, dopasowanych do potrzeb odbiorców. Brak takich działań może prowadzić do utraty czytelników, stąd opisywana metoda opiera się na założeniu, że lepiej zapobiegać niż leczyć.  Dowiedz się jak ocenić zadowolenie Twoich czytelników z tego co publikujesz oraz dostosuj swoje treści do ich potrzeb!

Jak wiesz prowadzenie serwisu internetowego nie jest taką łatwą sprawą, a zebranie wokół niego stałego grona swoich czytelników – wymaga wiele wysiłku i pracy. Stale robisz wszystko, żeby ich zachęcać do działania, wciąż interesować tym co masz do powiedzenia. Stali bywalcy są niezwykle ważnym elementem Twojego serwisu, z kilku powodów.

    • po pierwsze: dlatego, że są. To najważniejszy powód.
    • po drugie: nawiązali z Tobą relację, przyzwyczaili się do Twojej strony, Ciebie, tego co im oferujesz
    • po trzecie: promują Twoją stronę innym, szczególnie gdy publikujesz wartościowe treści – kto jak nie wierni czytelnicy poleci Cię komuś innemu?
    • po czwarte: stanowią źródło informacji np. w komentarzach – dzięki, któremu możesz tworzyć lepsze treści na swoją stronę – właśnie tym się dziś zajmiemy!

Za każdym razem gdy czytelnik styka się z Twoim serwisem (czy kupuje od Ciebie – oczywiście też) – przeżywa kontakt z tym co prezentujesz i oferujesz. W sumie w sieci nie jest istotne czy prowadzisz mały firmowy blog, prywatną stronę czy oferujesz usługi na wielką skalę – każdy ma równie dużą możliwość odniesienia sukcesu. Odbiorcy kolekcjonują te doświadczenia i mogą porównać informacje, które świadczą o podnoszeniu lub obniżaniu jakości tego co im dajesz. Jak zatem ich nie stracić?

Jedno potknięcie lub jeden niewielki problem nie spowodują, że ktoś zmieni swoją codzienną rutynę. Kiedy jednak takie drobne niedogodności zaczynają się mnożyć, firma sama otwiera swojemu klientowi drzwi do konkurencji. […] Doszedłem do takiego punktu, w którym wszystkie te drobne negatywne doświadczenie się na siebie nałożyły i w którym byłem gotów spróbować czegoś innego.Scott Stratten, BezMarketing. Przestań kusić klientów, zacznij z nimi rozmawiać!

Cytat odnosi się do opisanej przez autora sytuacji, w której wiele drobnych mankamentów jego rytualnej kawy oraz odwiedzanej codziennie kawiarni – spowodowało (po kilkunastu latach przyzwyczajenia) jej zmianę! Z dnia na dzień.

Zatem jak unikać nawarstwiania się negatywnych odczuć? Stosując  zapobiegającą temu metodę „Stop – Start – Kontynuacja. Jak dla mnie ma ona również funkcję rozładowującą frustrację – gdyż umożliwia wypowiedzenie się, rozładowanie tego co siedzi gdzieś głęboko (nawet jeśli nie przełoży się to na natychmiastowe rezultaty). Warto pamiętać, że to, że nie otrzymujesz negatywnych komentarzy, nikt nie gani Twoich treści/usług – nie znaczy, że tego nie odczuwa.

Zastosowanie

Metoda opiera się na postawieniu 3 kluczowych pytań twoim obecnych czytelnikom, odbiorcom Twoich usług czy treści.

    • Z czego powinienem zrezygnować?
    • Jakie działania powinienem podjąć?
    • Co powinienem robić tak jak dotychczas, aby nie tylko spełniać, ale przekraczać wasze oczekiwania?

Można do tego wykorzystać dostępne online systemy ankietowe i aktualną bazę mailową swoich odbiorców lub wypromować ją dzięki wpisowi w serwisie. Oczywiście przedstawione pytania mają formę dosyć uniwersalną, dopasowaną do większości branż. W przypadku wykorzystania tej metody w skutecznym prowadzeniu serwisu internetowego można pokusić się o nieco inny zestaw – z możliwymi propozycjami:

    • Jakie z publikowanych dotychczas treści uważasz za najmniej wartościowe? Z których treści w swoim serwisie powinienem zrezygnować – gdyż uważasz, je za najmniej przydatne?
    • Jak sądzisz jakich treści brakuje w serwisie, a które okazały by się dla Ciebie bardzo interesujące/przydatne/ciekawe?
    • Które z treści, które do tej pory opublikowałem uważasz za najwartościowsze? Jakiego rodzaju treści powinny pojawiać się w serwisie jeszcze częściej?

Z czego powinienem zrezygnować?

Nie wszystko co udostępniasz, robisz – jest dla Twoich odbiorców tak samo zachwycające jak dla Ciebie. Owszem, to prawda – włożyłeś w to dużo pracy i wysiłki – jednak nie zawsze wychodzą Ci cuda 😉 Nie ma co przejmować się pojedyńczą opinią wyrażoną w komentarzu? Nie do końca. Każdy głos jest ważny, gdyż nigdy nie wiesz ile osób by się chętnie pod nim podpisało – przecież nie wszyscy odwiedzający zostawiają jakikolwiek komentarz (więc czemu zakładać, że ten jeden negatywny nie jest zdaniem większości?).

Uwzględnij każdy głos, który mówi Ci czego lepiej nierobić z aktualnie podejmowanych już działań. Wielokrotnie doradzając różnym serwisom – wskazywałem na podstawie sugestii uzyskanych ze społeczności – rezygnacje z pewnych elementów, które autorzy uznawali za „najlepsze dla swoich odbiorców”. No właśnie „autorzy uznawali”, zabawne nie…

Jakie działania powinienem podjąć?

To kolejne z pytań używanych w tej metodzie. Nawet nie wiesz jakie siły kreatywności drzemią w Twoich odbiorcach! Oni naprawdę wiedzą czego oczekują, mają swoje unikatowe pomysły, o których Ty możesz nawet nie mieć pojęcia. Spytaj ich jakie treści masz tworzyć, jakie formaty by ich zainteresowały, co możesz dla nich zrobić – żeby byli zadowoleni?

To pytanie-wyzwanie – gdyż możliwe, że przyjdą im pomysły na jakie Tobie dotychczas brakło odwagi 😉

Co powinienem robić tak jak dotychczas, aby nie tylko spełniać, ale przekraczać Twoje oczekiwania?

Nie da się ukryć, że to można by nazwać na pewno ulubionym pytaniem wielu stosujących tą metodę. Pozwali Ci ono poznać Twoje mocne strony, przecież nie wszystko to co publikujesz jest złe i do wymiany. Poznaj potrzeby Twoich czytelników również pod tym względem – da Ci to również motywację do dalszego działania. Być może zniecierpione przez Ciebie pisanie np. newsów o wydarzeniach Twojej branży – nabierze dla Ciebie większego sensu, jeśli zobaczysz jak ważne jest dla Twoich czytelników.

Ocena Satysfakcji

Chcesz, żebym przestał przynudzać na jakiś temat? Wyraź to!
Brakuje Ci odpowiedzi na jakieś pytanie związane z marketingiem w sieci? Zapytaj mnie!
Chcesz aby jakiś wpisów było na WebSEM więcej? Powiedź o tym!

Na koniec mam do Ciebie prośbę! Pomóż mi udoskonalić treści jakie możesz tutaj czytać, wypełnij krótką ankietę Satysfakcji Czytelnika.

graf: freedigitalphotos.net

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do newslettera - najświeższe informacje, porady oraz artykuły dzięki którym zwiększysz swoje pozycje w wyszukiwarce!


2 thoughts on “Oceń satysfakcję czytelników i popraw swoje treści – zanim ich stracisz!

    1. Przemek, widziałem Twój blog. Również nie można się na nim nudzić, bo piszesz bardzo interesująco. Jak jest u Ciebie z komentarzami? Mi się nie wyświetla taka możliwość w nowszych wpisach (np. wpis o motywacji – jest formularz, ostatnie wpisy – nie ma), a z boku strony jest „Ta strona nie może być widziana przez aktualnego użytkownika. Proszę sprawdzić ustawienia prywatności i widzialności dla stron.” – coś się poprzestawiało, czy to świadoma taktyka?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *