Nienaturalne linkowanie – do czego zmierza Google?

Matt_CuttsNiedawno ukazało się video poświęcone szkodliwym odnośnikom prowadzącym do serwisu, w którym Matt Cutts odpowiada na pytanie użytkownika, który otrzymał powiadomienie w Narzędziach Google o złym linkowaniu. Warto wysłuchać nagrania pracownika Google.

Poniżej również zamieszczam kilka wniosków dotyczących kierunku wdrażanych zmian oraz ich wpływu na pozycjonowanie.


Jak możemy wywnioskować z wypowiedzi Matt’a niebawem webmasterzy będą otrzymywać nieco więcej skonkretyzowanych informacji na temat zastrzeżeń Google do posiadanych linków – między innymi przykłady odnośników, które budzą wątpliwości Google. Czy takie informacje okażą się pomocne?

Moim zdaniem trudno będzie nie-pozycjonerom rozstrzygnąć na podstawie kilku podrzuconych przykładów, które odnośniki poza tymi wskazanymi będą szkodliwym linkowaniem. Oczywiście zagranie ze strony Google bardzo rozmyślne – dać ludziom kija i marchewkę – po czym trochę przycisnąć do ściany (komunikatem w narzędziach) a co po niektórzy, bardziej przejęci – zrobią masę roboty za wyszukiwarkę. Zresztą to nie pierwsze tego typu działanie firmy.

  • Narzędzie do zgłaszania niechcianych linków – to proste odwrócenie rankingu PageRank. Strony zgłaszane najczęściej mogą mieć duże szanse na kłopoty w wynikach wyszukiwania. Dodatkowo mechanizm „spowiedzi” odwala dużą część roboty w samodzielnej ocenie linkowania konkretnej strony – użytkownicy powrzucają im linki, czasami nawet na wyrost i tak robi się ładne sito selekcji.
  • Wskazywanie nieciekawych linków – to bardzo ładne wrzucenie kamyczka, za którym ma pójść lawina działań użytkowników. Google za wiele się na napracuje przy ustaleniu 3-5 linków najgorszej jakości (marnych katalogów, spam list), da alert – resztę zrobi użytkownik, nie tylko starając się o usunięcie linków, ale ich zgłoszenie.
  • Pozycjonowanie do góry nogami – tak na prawdę Google próbuje odwrócić pozycjonowanie, w apozycjonowanie, czyli odciągnąć ludzi od skupiania się na pozyskiwaniu linków na rzecz ogromu pracy nad odlinkowywaniem witryn.

No cóż, ciekawa wizja która zrodziła się w Google zdecydowanie sporo miesza we współczesnym SEO. A mam wrażenie, że to nie koniec rewolucji, co prognozowałem już na początku tego roku. Jednak moim zdaniem to dobrze – oczywiście ten „okres przejściowy” oznacza się totalnym bajzlem w SERP’ach, ciągłymi spadkami i wzrostami pozycji wartościowch stron, jak i dużym jęczeniem co bardziej impulsywnych pozycjonerów, jednak wydaje mi się, że wszystko zmierza do oczyszczenia SEO z maksymalnie kiepskich praktyk

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do newslettera - najświeższe informacje, porady oraz artykuły dzięki którym zwiększysz swoje pozycje w wyszukiwarce!


8 thoughts on “Nienaturalne linkowanie – do czego zmierza Google?

  1. Módlmy się o to aby SEO się nie skończyło i aby nie weszła w życie moje teza z PiO o selekcjonowanych random wynikach.

    Pozdrówki.

  2. Wersja random to określenie dla laików, chociaż widać to coraz częściej – nie ma takiej opcji żeby wyniki były losowe. Niemniej zmierzamy do tego aby zadbać tylko o swoje strony a nie klientów (agencje seo mają tylko za zadanie sprzedawać kupony Adwordsowe)

  3. Z jednej strony to dobrze, że Google walczy o dobrą jakość wyników wyszukiwania. Z drugiej zaś może to przysporzyć bardzo dużych kłopotów nawet witrynom wartościowym dla użytkownika.

  4. W sumie czekam na to, aż doceniać będzie się dobre działania PRowe dla witryny, które powinny być również „doceniane” przez wyszukiwarkę, w miejsce tylko namiętnego spamu. Czy Wy też dostajecie – nawet pracując w pozycjonowaniu – tygodniowo po kilka maili spamu od „firm” obiecujących złote góry w wynikach „w tydzień, za 30 złotych i to na dowolną frazę”? No na Boga… :/ Z tego dopiero rodzi się syf, gdy owe firemki potem namiętnie spamują co się da, byle tylko udowodnić jako tako swoją przydatność… :/

  5. Być może droga, w którą zmierzy SEO już niedługo będzie drogą na tyle wyboistą, że przestaną istnieć na niej firmy SEO, które od początku z logicznego punktu widzenia nie miały racji bytu.

  6. Trudno nadążać za wszystkimi nowościami w SEO.
    Faktem jest że ten rynek nie wygląda już tak jak wyglądał 5 lat temu.
    Te czasy już nie wrócą. Musimy się z tym pogodzić i to zaakceptować.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *