Niech o Tobie słyszą – cz.3 – Mailing

Newslettery i autorespondery zagoszczą w dzisiejszym, trzecim już odcinku serii: „Niech o Tobie słyszą”. Dokładniej, to niech słyszą o Twojej stronie 😉

998424_business_reply_mail Maile w dzisiejszej dobie internetu odbiera praktycznie każdy. Ciągle jesteśmy wprawdzie zalewani falami spamu, co nieco niszczy ten urok. Mailing można rozróżnić na dwie formy – typowy newsletter informacyjny, w którym przesyłamy informacje o nowościach na stronie czy z danej dziedziny. Pod ten typ podpadają również listy subskrybcyjne, w których chcemy być powiadamiani mailowo o nowych komentarzach czy postach na forum. Takie typowe i nieco nudne „powiedz mi na maila co nowego”. Drugim typem natomiast są autorespondery, które po zapisaniu się użytkownika co kilka dni wysyłają mu przygotowane wcześniej materiały.

Newsletter
W tego typu newslettery są wyposażone popularniejsze skrypty w dzisiejszym internecie: wordpress, forum phpbb, IPB itd. Można je wykorzystać w polepszaniu funkcjonalności naszego serwisu, gdyż praktycznie każdy lubi być powiadamiany o tym, że ktoś odpowiedział w budzącym jego zainteresowanie temacie/wpisie.

Można by powiedzieć, że to wczesna forma omawianych już w tej serii RSS’ów, różna jest jedynie forma dostarczenia informacji.

Autoresponder
Autorespondery są o wiele ciekawszym narzędziem, i to o nich się nieco więcej rozpiszę. Po lekturze Marketing wirusowy w internecie (do lektury gorąco zachęcam), patrzę na te narzędzia jeszcze lepszym okiem.

Autorespondery można wykorzystać na kilka sposobów. Autor wymienił chociażby obsługa posprzedażowa – czyli gdy klient u nas coś kupił online, jego mail ląduje u nas w liście mailowej i responder po np. 100 dniach od zakupu(trafienia na listę) wysyła mail z naszą najnowszą ofertą. Czemu nie, jak klient będzie zainteresowany tematyką i zadowolony z poprzedniej usługi – jest bardzo prawdopodobne że kupi coś jeszcze. A na zakupie i zadowoleniu klienta nam najbardziej zależy.
Drugim pomysłem jest wsparcie dla programu partnerskiego, co dosyć mocno wiąże się z tym punktem.

Głównym sposobem wykorzystania autoresponderów tak aby przynosiły korzyść, jest edukowanie czytelników. Omówię wszystko na przykładzie respondera, który krążył po forach webmasterskich. Autor Paweł Krzyworączka postanowił stworzyć wysyłkowy kurs seo składający się z paru lekcji które można było otrzymać na mail. Nad jakością samej strony (NIE)zachęcającej oraz jakością kursu – nie będę się zbytnio rozwodził bo ta bardzo rozczarowuje. Mało konkretne i lakoniczne treści, ale cóż na większość, chwyt „darmowego wysyłkowego kursu” jednak zapewne zadziałał – a mian na celu kilka rzeczy:

  1. zebrać listę maili, do dowolnego użytku ! Każdy kto się zapisał wyrażał zgodę na maile, więc autor może to robić bez ograniczeń.
  2. dostarczyć fragmentaryczną wiedzę (niezaznajomieni z tematyką klienci uznają ją za „bóstwo”).
  3. Dajesz informacje, że Ty jesteś w dziedzinie ekspertem. Znasz się na tyle by tworzyć kurs/poadnik dla innych. Tworzysz swój wizerunek eksperta – pisałem o tym na blogu jak stworzyć stronę.

Edukowanie klientów jest drogą do sukcesu – nie tylko twojej strony, ale twojej firmy. Jako osoba znająca się na danym zagadnieniu jesteś w stanie napisać (ale rzetelne) treści/kurs na dany temat. To pomoże Ci zachęcić ludzi do korzystania z Twoich usług. Zrób to, a zobaczysz jak klienci będą do Ciebie przychodzić mówiąc jak to nie zaciekawił ich Twój mailing i czy nie mógłbyś im wykonać jakiegoś zlecenia.
Sukces rodzi się ze znanej w psychologi zasady wzajemności ( o której pisze autor wspomnianej książki). Czytelnik kursu odczuwa potrzebę odwzajemnienia nam tego, że korzystał z naszej wiedzy. Przez co często kupuje u nas usługę, o której mu pisaliśmy.

Kilka zasad koniecznych w mailingu

  1. Jedyny skuteczny mailing to mailing świadomy i chciany.
  2. Komentarz: Jeśli bez zgody danej osoby będziesz na siłę wrzucał do listy mailingowej ich adresy to będzie to spam (w rozumieniu prawa). Ten punkt także powoduje konieczność sprawdzania maili, które są wpisywane w odpowiedni formularz zapisywania się. Potwierdzenie tego, że dany mail naprawdę należy do danej osoby jest bardzo ważne w przypadku mailingu, gdyż osoby chcące zepsuć Ci reputację z milą chęcią mogą wpisywać przypadkowe adresy mailowe byś nieświadomie wysyłał spam.
  3. Spamera nikt nie wynajmie
  4. Komentarz: Jeśli będziesz wysyłał mailing na siłę, uniemożliwiał wypisanie się itd. Szybko o Tobie/firmie/stronie pójdzie opinia spamerskiej. U spamera, jak u rzeźnika ze starym mięsem NIKT nie kupuje.
  5. Nie utrudniaj wypisania się
  6. Komentarz: Każdy czytelnik Twojego mailingu (bez względu na typ) ma pełne prawo zrezygnować z tego. Możesz go oczywiście spytać w formie mailowej czy jako ankiety dlaczego to zrobił. Lecz nie utrudniaj mu tego procesu – im bardziej go ściskasz w ramionach, tym bardziej będzie się szarpał. A po co? On nie chce nic od Ciebie i na siłę również nic nie kupi.

Narzędzia do mailingu
Jak wspominałem typowe newslettery są kwestią wbudowanych narzędzi w odpowiedni skrypty. Natomiast autorespondery to już kwestia zewnętrzna. Do tego typu zadań polecam FreeBot.pl – prosty w obsłudze. Jednak przed startem warto potrenować 😉

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do newslettera - najświeższe informacje, porady oraz artykuły dzięki którym zwiększysz swoje pozycje w wyszukiwarce!


2 thoughts on “Niech o Tobie słyszą – cz.3 – Mailing

  1. Wypowiem się ogólnie na temat bloga. Porady są całkiem dobre. Nie rozumiem tylko dlaczego nie zajmiesz się wszystkim na jednej swojej stronie tylko do każdej rzeczy tworzysz nową.

  2. Poradnik-SEO jest formą kursu, spoistej całości. Blog jest czymś co w sieci określa się mianem „bloga towarzyszącego”. Kurs Pawła Wimmera (webmaster.helion.pl) również posiada taki blog towarzyszący. Ja wyciągam wnioski z sukcesów najlepszych 🙂

    Co do innych moich stron to one są po prostu moje prywatne i nie chcę ich mieszać w jedną całość. Ale dziękuję, za to pytanie bo może ktoś również sie nad tym zastanawiał 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *