Link building – 36 sprawdzonych sposobów!

Budowanie strategii link building
źródło: sxc.hu, blogless

Tematyka link building stała się bardzo popularna, szczególnie kreatywne sposoby zdobywania linków naturalnych, jak również zdobywania ich dzięki Link baiting, czyli „przynęcie na link” – tak by to użytkownicy zaczęli linkować do naszych treści zaczyna być popularyzowana na blogach branży marketingu w wyszukiwarkach. Poniżej przedstawiam kilkadziesiąt pomysłów na to jak zwiększyć link popularity?

Tworzone treści

  1. Twórz wpisy-listy: 101 sposobów na… 8 sposobów na… – takie publikacje cieszą się popularnością, gdyż są zapowiedzą konkretnej ilości dóbr (wiedzy, pomysłów, informacji) nt. wymieniony w tytule. Zyskują dużą popularność i są z chęcią polecane dalej. Najczętniej czytany tekst na tym blogu nosi tytuł: 71 serwisów nt. SEO/SEM i social media!.
  2. Twórz zbiory przydatnych linków do narzędzi internetowych, artykułów czy po prostu hitów w sieci związanych z Twoją tematyką – powyższy, najchętniej czytany wpis również jest takim zbiorem.
  3. Stwórz listę mitów lub prawd Twojej branży, przykład: „10 prawd na temat kupna domeny…”
  4. Stwórz listę ekspertów swojej branży, wymień np. 5 guru branży w której blogujesz. Możesz także stworzyć listę 5 top produktów, usług, firm swojej branży lub branży uzupełniającej. (20 osób na Blipie, które musisz śledzić, wg. Pawła Peli).

Treści rozpowszechnione w sieci

  1. Napisz i umieść kilka artykułów w serwisach udostępniania treści do przedruku. Przykłady takich serwisów: eioba.pl, artelis.pl
  2. Znajdź serwisy umożliwiające publikowanie krótkich informacji prasowych z Twojej branży. Publikuj w nich regularnie. Jeśli prowadzisz stronę firmową możesz postarać się również o kontakt do dziennikarzy, do których mógłbyś rozsyłać swoje informacje. Gdyby akurat news ich ujął – na pewno napisali by o nim dla szerszej publiczności. Ciekawy wpis o tym jak zdobywać adresy mailowe dziennikarzy przeczytacie na AntyWeb.pl
  3. Guest Bloggingpisanie wpisów gościnnych jest kolejnym sposobem, na to by zyskać link przychodzący. Jeśli jesteś dobrym autorem nie będziesz miał trudności z pozyskaniem chętnych do opublikowania wpisów. Przykładem bloggingu gościnnego na WebSEM jest wpis Pawła Peli 8 sposobów na to by być pewnym, że stare wpisy wciąż na Ciebie zarabiają.
  4. Możesz także do osób do których masz kontakt mailowy wysłać krótką informację o swoich ciekawych treściach. Pamiętaj jednak, że musisz być w 100% pewny, że są to osoby Ci na tyle bliskie i przychylne, ze nie uznają tej formy promocji za nachalny spamming. Jeśli tak by mogło być – zrezygnuj z tej formy.
  5. Stwórz szczegółową i interesującą analizę, raport lub dokument porównujący produkty, zjawisko, wyniki badań. Ludzie z chęcią czytają takie kompleksowe opracowania, a także często do nich linkują. Przyglądnij się raportowi o Social Mediach, który opracowaliśmy na WebSEM i pozytywnym reakcjom jakie on wywołał.
  6. Bierz udział w życiu blogosfery Twojej branży. Komentuj wpisy innych i zapraszaj do dyskusji na swoim blogu.

Typowe i społecznościowe metody

  1. Dodaj stronę do wartościowych katalogów, w tym również mocnych katalogów płatnych. Odwiedź listę katalogów VIP.
  2. Skorzystaj ze spisu presell page i umieść w najlepszych (moderowanych) swoje wpisy, które są świetnym źródłem linków.
  3. Stwórz w domenie/katalogu swojego serwisu katalog stron swojej branży, umożliwiając ludziom umieszczanie w nim wpisów. Jeśli zyska on uznanie zdobędziesz dodatkowe linki. W przypadku takich subserwisów – postaw na ich wysoką jakość.
  4. Wykopuj a także korzystaj z innych form promocji społecznościowych tego typu: Digg, Delicious.
  5. Porada trudna do wykonania, jednak wydaje się bardzo atrakcyjna. Jeśli Twój serwis naprawdę jest rzetelny i dostarcza interesujących wiadomości możesz postarać się umieścić link do niego w Wikipedii. Jednak często graniczy to z cudem 😉
  6. Udzielaj się na forach, grupach dyskusyjnych i serwisach typu Q&A (question and answer) w dziedzinach powiązanych z Twoją branżą. Jeśli treści w Twoim serwisie odpowiada na zadane pytanie – koniecznie do niej podlinkuj.
  7. Pisząc na forach nie zapomnij ustawić swojej sygnatury i/lub linku do swojej www. Choć często jest on opisany „Strona tego usera” to mimo wszystko dodatkowy link.
  8. Jeśli prowadzisz serwis sprzedażowy – odnajdź serwisy umożliwiające ocenę produktów Twojej branży, pisanie ich recenzji czy opinie klientów. Wyraź swoją opinie dodając link do produktu i produktów pokrewnych.
  9. W przypadku serwisu firmy czy sprzedażowego – otwórz dodatkowo blog, na którym z pasją prezentuj interesujące porady dotyczące zakupu produktów, ich wykorzystywania i użytku, które mogą zaciekawić kupujących. Jest to świetny sposób nie tylko na zwiększenie liczby linków ale również na zwiększenie sprzedaży. Pamiętaj, że Twoje treści powinny być użyteczne dla użytkowników!
  10. Załóż mikroblogi (flaker, blip.pl) dla swojego serwisu/marki. Informuj na bieżąco, nie tylko o nowościach z Twojej firmy/serwisu ale o wszystkim z Twojej branży co zainteresuje użytkowników.

Rozdawnictwo

  1. Twórz pliki do udostępniania: skrypty, skórki/templaty, grafiki. Warunkiem udostępnienia ustanawiając obecność linku, np.: „Opracowane przez Adres.pl”.
  2. Zorganizuj konkurs z nagrodami. Na przykład konkurs na stronę WWW o danej tematyce lub podobne. Możesz poprosić chcących wziąć udział o umieszczenie specjalnego buttonu lub liczyć na ich dobrowolne promowanie tej rozgrywki. Konkursy jako narzędzie marketingowe pozwalają zwiększyć ruch aż o 138% oraz pozyskać nową interesującą treść dla swojego serwisu
  3. Stwórz samemu przydatne użytkownikom narzędzia – w branży meblowej np. prezentujące meble w określonym wystroju, w branży webmasterskiej pomagające projektować proste elementy strony lub analizujące jej składniki. Narzędzia przydatne dla użytkowników niezmiennie cieszą się sporą popularnością i są bardzo dobrymi zdobywaczami linków.

Partnerstwo w biznesie

  1. Poszukaj partnerów z branży uzupełniającej do Twojej. Jeśli sprzedajesz chińskie jedzenie, poszukaj partnerów wśród serwisów piszących i zajmujących się sprzedażą garnków do kuchni chińskiej czy omawiających tajemnice skutecznego gotowania w tym nurcie.
  2. Dołącz do organizacji zrzeszających przedsiębiorców Twojej branży. Bardzo możliwe, że będziesz mógł otrzymać z ich strony (raczej wzajemny) link polecający na ich stronie.
  3. Spytaj redaktorów witryn swoich dostawców i hurtowni, czy nie byli by zainteresowani informowaniem, kto jest ich klientem.
  4. Przeznaczaj środki na cele społeczne, charytatywne (np. część ze sprzedaży). Wtedy możesz liczyć na linki zwrotne z wspomaganych organizacji.
  5. Wystawiając aukcje na Allegro czy eBay możesz poinformować o części dochodu ze sprzedaży przeznaczanym na cele jakiejś organizacji. Oczywiście wcześniej przedyskutuj taką taktykę z konkretną organizacją.

Usprawnianie strony

  1. Ułatwiaj dostęp do polityki prywatności, kontaktu, informacji o prawach autorskich. To buduje zaufanie użytkowników, pośrednio sprzyjając link building.
  2. Pracuj nad jakością treści: usprawniaj swój przekaz, by był łatwy w zrozumieniu a także ograniczaj błędy językowe.
  3. Umieszczając w swoich wpisach (przynajmniej przy platformie WordPress) linki do wpisów innych blogerów masz możliwość zyskać tracki.
  4. Wstawiaj odpowiednie widgety, linki do serwisów społecznościowych tak by umożliwiać promowanie Twoich wpisów.
  5. Udostępnij podstronę z gotowymi kodami i grafikami, które użytkownicy będą mogli umieścić na swojej stronie internetowej.
  6. Opracowuj interesujące infografiki, udostępniaj je jako wpis u siebie a przy okazji daj możliwość linkowania do wpisu jak i umieszczenia całej grafiki u siebie z podaniem źródła.

Zakup linków

  1. Autorzy seobook.com polecają skorzystać z systemów PPC (pay par click, płatność za kliknięcie), jako metody na przyciągnięcie kwalifikowanego ruchu na stronę, dzięki czemu możliwe będzie budowanie wizerunku marki a być może zdobycie dodatkowych linków przychodzących
  2. Wykup reklamy ekspozycyjne (flat fee, płatność za umieszczenie) – możesz korzystać z gotowych systemów zakupu lub bezpośrednio kupować reklamy od właścicieli serwisów.
  3. Wykup linki w sygnaturach na forach, postach i innych miejscach umożliwiających wstawienie własnych stron – wśród innych użytkowników sieci.

Jakość linków ważniejsza!

Pamiętaj, wprowadzając dla swojego serwisu strategię link building nastawiaj się na jakość zdobywanych łączy a nie ich ilość. Miej na sercu stwierdzenie: mniej znaczy więcej.

Część pomysłów zasugerowana dzięki wpisowi na SEOBook.com. Więcej o link building oraz link baiting przeczytasz we wpisach 33 pomysły na zdobycie linków a także, Skuteczność wybranych pomysłów na linkbaiting.

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do newslettera - najświeższe informacje, porady oraz artykuły dzięki którym zwiększysz swoje pozycje w wyszukiwarce!


58 thoughts on “Link building – 36 sprawdzonych sposobów!

    1. Rzeczywiście, poprawiłem na flat fee. Choć Flat Free zawsze mi bardziej pasowało do reklamy gdzie tak na prawdę dostajemy ‚wolną przestrzeń’ którą wypełniamy naszą reklamą.

  1. Jeszcze apropo link baitingu – jest metodą w której trzeba się często wysilić by nakłonić użytkowników do wykonania pracy za nas, do zrealizowanie strategii w naszym imieniu.

    Najczęściej wymaga świetnego pomysłu i szczęścia, by coś się po prostu „sprzedawało jak ciepłe bułeczki” innym, którzy to polecą następnym.

    1. Zgadza się. Ciekawe zestawienie. Możliwości zdobywania linków jest wiele. Nie wszystkie są wartościowe. Trzeba też sprawdzać, z jakich są źródeł

  2. Bardzo fajny artykuł. Ostatnio obczaiłem coś podobnego chyba na seomozie i chciałem coś podobnego napisać, ale mnie uprzedziłeś zaraz wrzucę info o artykule na bloga.

    1. Napisz, jeśli znalazły by się inne od tych sposoby to tym lepiej, stworzy się jeszcze większy worek pomysłów dla pozycjonerów 🙂

    1. Pewnie, że można szukać blogów z komentarzami dofollow, ale w obecnych czasach to chyba ze świeczką 🙂

  3. Myślę, że to można podciągnąć pod fora i grupy dyskusyjne;)
    Blog, dobra sprawa, szczególnie jeśli prowadzimy sklep internetowy. Klienci chętnie czytają informacje o promocjach i nowościach.

  4. I wish to voice my gratitude for your kindness in support of those people who absolutely need assistance with your matter. Your very own dedication to getting the message across turned out to be exceedingly beneficial and have made men and women just like me to realize their pursuits. Your entire valuable guidelines means a great deal to me and much more to my mates. Thank you; from all of us.

  5. Ciekawy wpis. Co prawda większość porad dotyczy serwisów typowo blogowych, jednak kilka z nich można i w ecommerce z powodzeniem zastosować.

  6. Pretty nice post. I just stumbled upon your weblog and wanted to say that I’ve truly enjoyed surfing around your blog posts. In any case I will be subscribing to your rss feed and I hope you write again very soon!

  7. Kolejny dobry artykuł, ale jeżeli dobrze się wydaje, to większość metod nie przyniesie jakiegoś ogromnego efektu. Najlepiej to chyba wygląda sposób na zdobywanie linków poprzez linkowanie odwiedzających naszą stronę na różnych blogach, forach itp..

  8. Mnie zwykle irytują nagłówki z wyśrubowaną liczbą faktów w celu zwrócenia uwagi. Preferuję ograniczyć się do istotnych rzeczy, nie dzieląc włosa na czworo.

  9. Im więcej czytam takich postów, tym bardziej mi się chce to wszystko już zostawić i iść do pracy 🙂 tyle roboty aby ktos twoją strone zobaczył, a jak zobaczy to i tak co 10000 może zadzwoni, a jak zadzwoni to 10% szansy ze moze coś kupi 🙂

    1. No tak to już jest z tą konkurencją. Ciężko się wspiąć na wyżyny. A nawet jak to się już nam uda, to i tak nie ma gwarancji, że będziemy opływać w dostatek. Jedno jest pewne: bezwzględnie trzeba siebie ( swoje serwisy) pozycjonować. I co bardzo ważne – pozycjonować spokojnie. Po tym co się ostatnio dzieje u Wujka G za chiny nie zaryzykowałbym pozycjonowania automatem.

  10. Zrobiłem sobie test wiedzy dzięki temu wpisowi. Z 36 wpisów okazuje się, że o 9 sposobach jeszcze nawet nie słyszałem, więc o tyle poszerzyłeś moje horyzonty. Dzięki 🙂

  11. Z 36 wpisów okazuje się, że o 9 sposobach jeszcze nawet nie słyszałem, więc o tyle poszerzyłeś moje horyzonty. Dzięki 🙂

  12. Przestrzegam jednak przed programami parnerskimi, konkursami mającymi na celu pozyskać linki masowo, google jest wyczulone na tym puncie.

  13. Bardzo przydatny artykuł, zwłaszcza dla tych co we własnym zakresie próbują swoją stronę podciągnąć w górę w wyszukiwarce. Część informacji trzeba zaktualizować po ostatnich zmianach, ale i tak można z artykułu wiele ciekawego wyciągnąć. Dzięki! 🙂

    1. Zgadza się. Trzeba trochę zaktualizować – zwłaszcza jeśli chodzi o użycie katalogów i Presell pages

  14. Cyt.:”na pewno napisali by o nim dla szerszej publiczności…”

    „Spytaj redaktorów witryn swoich dostawców i hurtowni, czy nie byli by zainteresowani informowaniem…”

    „napisaliby”, „byliby” pisze się łącznie!
    To już jest jakaś plaga! Czy nikt dziś nie uczy w szkole podstawowej, jak pisze się końcówkę „by” z czasownikiem w trybie przypuszczającym?
    Przecież rozdzielny zapis zmienia totalnie kontekst zdania, gdyż „by” staje wówczas spójnikiem.

    Przecież to takie proste:
    Napisaliby , gdyby chcieli.
    Napisali, by inni się dowiedzieli.

    Myślcie ludzie co piszecie, bo czytane tekstów z tyloma wszechobecnymi błędami jest zwyczajnie męczące. Szanujcie proszę swoich czytelników.

  15. Spis porad dobry dla początkujących, ale na serio już trochę nieaktualny. Można swojej stronie „troszkę” zaszkodzić. Myślę, że konieczna jest aktualizacja pomysłów na podbicie strony w wynikach wyszukiwania. Choć patrząc na to co się dzieje z wynikami w ostatnich miesiącach nasuwa się pytanie, jak długo jeszcze będzie funkcjonować „pozycjonowanie”. Pozdrawiam.

    1. Myślę, że pozycjonowanie będzie jeszcze funkcjonować bardzo bardzo długo, dopóki będzie Google będą ludzie próbowali osiągać lepsze pozycje.

      Co istotne, SEO jest najskuteczniejszą metodą e-marketingową, więc nie wróżyłbym jej szybkiej śmierci 😉

  16. Witam serdecznie. Uważam, że Pan Sebastian tym artykułem wykonał bardzo dobrą pracę szczególnie dla osób początkujących. Moja przygoda z SEO rozpoczęła się około 3 miesiące temu. Posiadam hosting na AZ.pl. W ramach hostingu otrzymałem narzędzia do SEO Attracta. Narzędzia te są oczywiście podstawowymi narzędziami typu blacklist, get in gogle, link build, social networting. Ja zauważyłem po obserwacji że pozycjonowanie zależy od: słów kluczowych, linków zewnętrznych odnoszących się do naszej strony, treści strony. Na razie skupiam się na treści strony oraz na systematycznych wpisach (1 raz w tygodniu). Po wakacjach spróbuję dołączyć do większej liczby mediów społecznościach na razie google +.
    Pozdrawiam
    Ekspert

  17. Ten artykuł jest przykładem, że powyżej opisane metody się sprawdzają (przynajmniej część).
    Wpis prawie z przed 4 lat, który wciąż jest czytany. To jest ogromna możliwość jaką daje prowadzenie bloga. Różne artykuły pisane z myślą o czytelnikach będą wyszukiwane częściej lub rzadziej, ale zawsze ktoś będzie tego czy innego tematu szukał.
    Dlatego osoby, które zabierają się za pisanie bloga muszą się również uzbroić w cierpliwość.

  18. Bardzo przydatne porady. Temat zdobywania linków jest dla mnie jednym z trudniejszych do opanowania bo łatwo przesadzić. Teraz po zapoznaniu się z Twoim artykułem będę działał bardziej precyzyjnie.

  19. Witam, nie będę pisał komentarza typu „świetny artykuł, naprawdę wiele przydatnych informacji” , bo to zostawiam spamerom 🙂 Natomiast nurtuje mnie inna kwestia: jest luty 2015 w związku z tym pytanie o aktualność niektórych porad z artykułu. na przykład:
    >>Skorzystaj ze spisu presell page i umieść w najlepszych (moderowanych) swoje wpisy, które są świetnym źródłem linków.
    Czy w obecnejrzeczywistości „po zwierzątkach na P” można kogoś zachęcać do precli, jako świetnego źródła linków?
    Druga kwestia, ciągle mam wrażenie że linki site-wide mają swoją moc. Mimo że są już passe. Czy nie jest tak?

    1. @Zbyszek, dzięki za komentarz 🙂
      Co do podanych propozycji – są one dosyć ogólnie sformułowane, co prawda pewne zwroty (np. określenia miejsc) nieco się zużyły i być może przyjdzie czas na aktualizację, z drugiej strony – to propozycje, które użytkownik może dostosować do swojej sytuacji. Np. znajdź listę redakcji przyjmujących teksty autorskie i opublikuj tam wpis 🙂

      Linki site-wide są spoko, nie mam nic przeciw nim.

  20. Nie ukrywam, że co wpis to coraz więcej znajduje dla siebie.
    Kilka wątków oczywistych, a kilka… wpisanych na listę postanowień noworocznych 🙂

    dzięki

  21. Wiedza z tytułu pozycjonowania i link bildingu wymaga ciagłej aktualizacji. Inny punkt widzenia = nowe możliwości. Dzięki za publikacje i podpowiedzi;)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *