Konkurs jako sposób pozyskiwania treści oraz ruchu dla strony internetowej

Skuteczny marketing internetowy!Zawartość strony jest pożywką dla robotów wyszukiwarek, marketingowców wymyślających hasła reklamowe ale przede wszystkim dla Twoich czytelników. A jak pozyskiwać je od nich samych? Dziś przedstawię sposób na to, żeby pozyskiwać wartościowe treści od użytkowników serwisu – co zwiększy (nawet o 138%!) ilość odwiedzających, powiększy zbiór udostępnianej przez Ciebie zawartości, wpłynie na pozycjonowanie strony. Mowa o konkursach, w których celem jest pozyskanie treści od użytkowników

Doskonałym sposobem na pozyskanie treści do swojej strony jest organizacja konkursu, który zagwarantuje Ci ich napływ. Przykład zastosowania tej metody stanowi portal Biomist.pl, który zawiera artykuły popularno-naukowe. Konkurs zakłada nadsyłanie prac przez użytkowników serwisu, które redakcja portalu później publikuje. Autorzy najciekawszych wpisów otrzymują atrakcyjne nagrody. Specjalnie dla czytelników WebSEM.pl przeprowadziłem wywiad z współtwórcą tego portalu:

Sebastian Jakubiec: Witaj, przedstaw czytelnikom WebSEM.pl swoją rolę w portalu Biomist.pl, czym się tam zajmujesz?

Rafał: Jestem jednym z głównych inicjatorów tego projektu, pełnię funkcję Administratora technicznego. Istniejemy w sieci od około 4 lat, mieliśmy wprawdzie małą przerwę w aktywności, ale aktualnie działamy bezustannie od 2 lat. Projekt o nazwie Biomist to portal naukowy, forum dyskusyjne i dwie galerie: roślinna i chemiczna. Odpowiedzialność za taką gamę projektów jest bardzo duża, a ich zarządzanie i rozwijanie jest pracochłonne i czasochłonne. Chociaż z tak dobrą ekipą prowadzenie projektów jest przyjemne.

SJ: Rozumiem, to ciekawe jak serwis powstający z pasji radzi sobie w walce o czytelnika. Uważasz, że trudno jest zdobyć nowych stałych czytelników?

R: W tej tematyce bardzo trudno! Mamy kilka dużych konkurentów na tym polu (związani z tematyką od około 12 lat). Poprzez rady które udzielałem w komentarzach sądzę, że to nie są stali czytelnicy tylko okresowi. Inaczej przedstawia się sprawa z forum, tam coraz więcej ludzi zagląda i się rejestruje.

S: Czyli mimo to udaje się nakłonić nowych użytkowników. Publikujecie regularnie, to głównie atrakcyjne treści jakie zamieszczacie skłaniają ludzi do odwiedzin i powrotów do waszego serwisu?

R: Ludzie szukają u nas na portalu konkretnych informacji, a potem, jeżeli jakimś tematem są zainteresowani, dyskutują o tym na forum. Do odwiedzin i powrotu do nas zachęcają atrakcyjne, ciekawe i zrozumiale przedstawione teksty naszych publikacji na stronie głównej portalu, stworzone galerie: biologiczna (zdjęcia roślin) i chemiczna (zdjęcia minerałów i odczynników, niejednokrotnie bardzo rzadkich), pomoc w nauce oraz konkursy na artykuły, cieszące się coraz większą popularnością.

SJ: Fajnie, że wspomniałeś – konkurs, który generuje Wam nowe treści w serwisie pisane przez użytkowników – uważasz, że to działanie pomaga Wam w promocji serwisu?

R:Tak, konkurs pomaga w działaniu serwisu, po pierwsze tworzy na forum ruch, a po drugie budujemy nową i bardzo dobrze nadzorowaną treść na portal. Kładziemy też nacisk na ocenę merytoryczną, której dokonują 3 osoby: nauczyciel akademicki, student biologii/biotechnologii oraz redaktor naczelny gazety.

SJ: Rozumiem, że właśnie o takie elementy strony, które wymieniłeś (prosty przekaz, konkursy i artykuły) proponowałbyś rozwój serwisów twórcą witryn chcącym odnieść sukces w Internecie. Czy myślisz, że jakaś rada była by niezwykle przydatna osobom chcącym rozwijać swój serwis – szczególnie w oparciu o content marketing?

R: Rada hmm.. Po prostu trzeba to robić z pasją! Zapewne dla pozycjononerów darmowe teksty to raj ale musicie zapewnić dobrą nagrodę odpowiednią do danej grupy odbiorców.

SJ: Dziękuję za rozmowę, życzę sukcesów w rozwoju portalu.

Jak widać na przykładzie serwisu Biomist.pl – organizacja konkursu pozytywnie wpływa na budowanie społeczności użytkowników portalu, zwiększa również ilość dostępnych atrakcyjnych treści co przyciąga nowych użytkowników. Również na WebSEM mieliście możliwość brać udział w konkursach – dotyczący logo oraz wprowadzonego niedawno produktu.

Jak zorganizować konkurs?

1. Proste zasady – jeśli zbytnio popłyniesz z wymyślnością reguł, nie zachęcisz zbyt wiele osób do wzięcia udziału. Jeśli chcesz szybkie i proste konkursy, ściągające ruch – ogranicz się do kilku zasad, które określą – co przesyłać, jak przesyłać treść (w komentarzu, mailem, na fb), określą do kiedy przesyłać oraz wskażą ewentualne dodatkowe działania (drobna czynność jak polubienie funpage wchodzą w gre). Warto też napisać w jakich ramach czasowych nastąpi ogłoszenie wyników.

2. Wyznacz atrakcyjną nagrodę – ludzie lubią wiedzieć co jest stawką i czy walka jest warta świeczki. O ile nie jesteś bardzo znaną w branży osobą, która wiadomo, że zaoferuje coś „mega” – postaw na przejrzystość, jajka niespodzianki mogą się nie sprawdzić. Nagrody muszą być atrakcyjne, nie oznacza to, że mają być drogie. O tym nieco później…

3. Opublikuj zwycięzców – zawsze, ale to zawsze opublikuj ranking zwycięzców. To zabieg mający bardzo duże znaczenie, jeśli chodzi o budowanie zaufania, szczególnie w Internecie. Publikując dane ludzi z krwi i kości uwiarygadniasz siebie, jako rzetelnego realizatora konkursu, wywiązujesz się niejako ze złożonej obietnicy organizatora, by sprawę przeprowadzić do końca i możliwie przejrzyście.

Co może być nagrodą, jeśli nie posiadam na nie środków?

Wielokrotnie spotykałem się z zarzutem, że organizacja konkursu to bardzo droga inwestycja, wręcz nieopłacalna mniejszym serwisom. Nic bardziej mylnego, określenie „atrakcyjne nagrody” nie oznacza wcale nagród drogich, ani tym bardziej pieniężnych. Zaoferowanie atrakcyjnej nagrody wcale nie wymaga dużych nakładów – dla przykładu wartościową formą nagrody może być:

  • reklama w serwisie – strony laureata
  • interesujący e-book związany z tematyką serwisu-organizatora
  • własny produkt/usługa danego serwisu (w przypadku WebSEM do tej pory były to: Lista Mocnych Precli lub prowadzenie kampanii AdWords)

Pomysłów na kreatywne i nie generujące wysokich kosztów nagrody, które ludzie będą chcieli mieć jest na prawdę bardzo dużo.
W branży internetowej równie łatwo jest znaleźć sponsorów wśród firm oferujących np. usługi hostingowe oraz narzędzia online.

Korzyści z organizacji konkursu – podsumowanie

Samodzielne tworzenie większego przedsięwzięcia wymaga sporych nakładów pracy, jej zaplanowania, opracowywania nowych materiałów – a każdy musi być lepszy od poprzednich, by piąć się coraz wyżej po drabinie wymagań czytelników. Sposobem by zachęcić użytkowników do współtworzenia serwisu jest zorganizowanie konkursu, który będzie miał na celu pozyskanie treści – unikalnych i użytecznych. Organizacja konkursu pomaga:

  • zwiększyć ruch na stronie – ogłoszony niedawno u nas konkurs pozwolił zwiększyć oglądalność średnio o 93%, a w dniu konkursu aż o 138%
    Oglądalność serwisu a działania marketingowe.

 

  • zapewnić napływ nowych i interesujących treści
  • polepszyć pozycjonowanie serwisu
  • tworzyć społeczności wokół serwisu – nakłonienie do zaangażowania wiąże ludzi z serwisem, szczególnie jeśli ich praca zostaje doceniona
  • wyróżnić najlepszych użytkowników, dzięki czemu czują się docenieni – nie możesz trafić na lojalniejszych.

Spróbowałeś – koniecznie podziel się doświadczeniem w komentarzach, jeśli jeszcze nie jesteś przekonany – spróbuj!

graf: freedigitsphotos.net

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do newslettera - najświeższe informacje, porady oraz artykuły dzięki którym zwiększysz swoje pozycje w wyszukiwarce!


10 thoughts on “Konkurs jako sposób pozyskiwania treści oraz ruchu dla strony internetowej

  1. Tak się zastanawiam, czy do takich konkursów gdzie nagrodą jest ebook, reklama na stronie itp nie trzeba mieć zgody pewnych organów? Czy nie trzeba?

    1. Zgoda jest potrzebna do loterii (podchodzi pod hazard) ze względu na element losowy. Natomiast jest bardzo łatwy sposób, jak z loterii zrobić konkurs – wystarczy oprócz wylosowania jakiejś osoby wprowadzić element konkursowy, np. bardzo proste pytanie. Trick dosyć często stosowany w różnego rodzaju „loteriach” w mediach czy festynach 🙂

  2. A ja się przyczepię do jednego technicznego szczegółu? Czemu nofollow w linku do biomist? Przeprowadziłeś wywiad z jego twórcą, uważasz serwis za dobry przykład przy pozyskiwaniu treści, więc taki link dofollow jest jak najbardziej naturalny i uzasadniony 😉

    Wracając do tematu, jak duży % nadesłanych przez użytkowników materiałów nadawała się do ich publikacji ze względu na ich wysoką jakość?

    1. Hah, przyznam, że wbiłaś mi klina – bo nofollow znalazł się tam chyba z takiego umysłowego automatu, który mówi – coby strony odmienno-tematyczne tak na wszelki wypadek nofollować 😉 już poprawione.

      Co do odpowiedzi dopytam mojego rozmówcę, ile prac uznano za wartościowe.

    2. Od Rafała z Biomist.pl:
      Do konkursu nadaje się około 70% prac. Reszta prac odchodzi ze względu na naruszenie praw autorskich, lecz tutaj dochodzimy do porozumienia. Ustalamy jasno regulamin w którym min. to 1000 słów – uczestniczą tylko wytrwali.

  3. Sebastian, to jest niestety efekt zbytniego straszenia tym, aby nie linkować do nietematycznych serwisów i widzę to na wielu SEO blogach. Na innych stronach niestety również i najgorsze jest, jeśli ktoś powołuje się na informacje z jakiegoś serwisu, a i tak musi dać nofollow :/

  4. Fajny sposób na pozyskiwanie treści, a co więcej – sprawdza się świetnie po dziś dzień. Można by rzec, że konkursy internetowe teraz dopiero mają prawdziwy „renesans” rozkwitu – między innymi dzięki popularyzacji za pomocą FB i innych kanałów SM. Dobry tekst Panie Sebastianie!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *