Jak wykorzystać SpyWords w pozycjonowaniu? Recenzja i poradnik

sxc.hu
sxc.hu

Pojawia się coraz więcej narzędzi ułatwiających codzienną pracę SEO. Jednym z nich jest Spywords, który miałem okazję przez ostatni czas testować. Dziś poradnik jak wykorzystać to narzędzie w pozycjonowaniu strony, które w dużej mierze opiera się na analizie słów kluczowych dla poszczególnych domen.

 

Narzędzie składa się z 3 modułów:

  • Analiza konkurencji
  • Walka domen
  • Słowa kluczowe

Jak wspomniałem w SpyWords, wszystkie dane na temat witryn opierają się na słowach kluczowych. Dokładniej na informacjach, które domeny mają jaką widoczność dla poszczególnych słów. Autorzy jednak całkiem sprawnie wykorzystują tak prosty komplet informacji, by dostarczyć szereg istotnych w świadczeniu usług SEO danych.

Analiza słów kluczowych – własnych i konkurencji

Pierwszym celem w jakim możemy wykorzystać narzędzie, jest analiza własnych słów kluczowych. W panelu analiza konkurencji (choć ja nazwałbym go analiza domeny – bo możemy go przecież wykorzystać do analizy własnych domen) – wystarczy wpisać adres naszej witryny. Otrzymujemy komplet informacji o widoczności naszej strony.

Analiza domeny

Dane zawierają pozycje witryny w danym okresie, podsumowanie ilości wyników wyszukiwań gdzie jesteśmy obecni (do 50 pozycji), przybliżoną ilość wyszukań. Proste podsumowanie pokazuje też bardzo wiele informacji zarówno w zakresie Adwords jak i organica:

  • ilość słów kluczowych w reklamie płatnej
  • średnia pozycja reklamy płatnej
  • szacowany budżet reklamowy (szczególnie przydatny przy analizie konkurencji)
  • szacowany ruch Adwords
  • ruch z wyszukiwania i ilość fraz (SEO)

Przy wyborze możemy posłużyć się też oceną popularności słów kluczowych.

SpyWords.pl   public relations szkolenia   Wspólne słowa kluczowe

Analiza snippetów w wyszukiwarce

Co ważne, rozwijając całą listę słów kluczowych w wynikach wyszukiwania mamy możliwość analizowania snipetów naszej witryny. Wprawdzie tutaj autorzy muszą jeszcze co nieco wizualnie popracować, natomiast zamysł całkiem dobry by w jednym miejscu móc poglądnąć co i jak się nam w wynikach wyszukiwania wyświetla.

snipper

 

Analiza słów kluczowych – podgląd konkurencji

Każde słowo kluczowe znajdujące się w tabelach można kliknąć, uzyskując podgląd zapisanych reklamodawców Adwords, listę stron konkurencyjnych widocznych w domenie. Pozwala to łatwo, bardzo intuicyjnie przejść od naszych słów kluczowych do witryn, z którymi rywalizujemy o pozycję. Dzięki temu wiemy kto w najbliższym czasie może zagrozić naszym pozycjom, sprawdzić jakie działania podejmuje oraz odpowiednio reagować gdy któryś z konkurentów za mocno szkodzi naszym pozycjom.

analiza slowa

Zaawansowane porównywanie domen

Oprócz prostych danych, serwis oferuje także możliwość krzyżowych analiz pomiędzy poszczególnymi witrynami. Niezwykle cenne narzędzie, pokazuje nam szereg danych dla 2 lub 3 domen:

  • słowa kluczowe dla poszczególnych domen (niewspólne z pozostałymi)
  • słowa kluczowe wspólne z daną domeną
  • słowa kluczowe wspólne dla dwóch domen, a niedostępne w trzeciej
  • słowa kluczowe wspólne dla wszystkich wskazanych domen

Sytuację taką pokazuje poniższy diagram, porównujący jeden z serwisów, który prowadzę – Poradnik-SEO.pl oraz dwa serwisy z branży: SilesiaSEM prowadzoną przez Artura oraz blog kilku autorów, SprawnyMarketing. Wielkość okręgów prezentuje w skali, ilość fraz na które strona jest widoczna. Kliknięcie na poszczególne elementy pokazuje szczegółowe dane dla wybranych segmentów – wspólnych, rozbieżnych. SpyWords.pl   Porównanie domen poradnik seo.pl  sprawnymarketing.pl i silesiasem.pl2 To narzędzie zachwyca mnie osobiście najbardziej, bo daje bardzo rozbudowane możliwości analizy. Jeśli chcemy również dosyć szybko zanalizować które z serwisów dobrze sobie radzą z marketingiem w wyszukiwarkach, możemy całkiem spokojnie wykorzystać ten moduł. Przykład dla naszych portali informacyjnych: onet, interia, wp pokazuje wyraźnie problemy WP. Ułamkowa widoczność w porównaniu do konkurentów. Ciekawe dlaczego Onet.pl tak dobrze sobie radzi, może Tomek wie coś na ten temat? 😉

SpyWords.pl   Porównanie domen interia.pl  onet.pl i wp.pl

Poszukiwanie słów kluczowych

W przypadku każdego projektu SEO, warto dobrać słowa kluczowe, które będą dla nas istotne i opłacalne, a które nie są warte naszych nakładów pracy. Tutaj z pomocą może przyjść nam moduł Słów kluczowych, który na podaną propozycję pokazuję szereg innych propozycji – mniej lub bardziej opłacalnych, jednak bardzo pomocnych w złapaniu szerszego obrazu. Osobiście w tym module brakuje mi tego, żeby wprowadzony adres URL po prostu generował na podstawie treści i danych jakie ma narzędzie, propozycję słów które powinny mnie zainteresować. Ten moduł również może nam prezentować dosyć dziwne propozycje – jeśli nasze słowa nie będą dość precyzyjne. Na zapytanie kryzys – otrzymałem odpowiedź np.: tanie buty – zatem zdecydowanie trzeba stosować bardziej precyzyjne zapytania.

SpyWords a rzeczywistość

Serwis bazuje jedynie na wynikach z danego okresu, zapisanych w jego bazie, więc prezentowane dane są przybliżonymi wartościami z dnia scrapowania wyników. Oprócz faktu wyników archiwalnych, warto pamiętać, że analizowanych jest pierwszych 50 stron danego wyniku wyszukiwania. Postanowiłem sprawdzić zbieżność danych, podobną analizę na innych domenach znajdziecie także u Rabinka.

Domena 1

  • Ruch z Google wg GA: 1 107
  • SpyWords: ~300 (mniej o 73%)

Domena 2

  • Ruch z Google wg GA: 9 354
  • SpyWords: 5 902 (mniej o 37%)

Domena 3

  • Ruch z Google wg GA: 2 404
  • SpyWords: 937 (mniej o 61%)
  • Ruch Adwords: 5 325
  • SpyWords Adwords: 0

Zastosowanie

Zastanawiając się nad możliwościami zastosowania tego typu narzędzia w codziennej pracy pozycjonerów jak i działów marketingu internetowego, widzę kilka możliwości:

  • wstępna analiza sytuacji witryny,
  • analiza witryny i konkurentów na bieżąco podczas spotkania z klientem – pokazując mu różnice pomiędzy stroną klienta a konkurencją jesteśmy w stanie racjonalnie negocjować budżet,
  • skompletowanie danych do audytu SEO,
  • podgląd konkurencji i ocena z kim przyjdzie nam się zmierzyć,
  • szacowanie i dobór najlepszych słów kluczowych oraz poznanie słów, na które sami byśmy mogli nie wpaść.

Dla osób zainteresowanych mam do zaoferowania kod zniżkowy – 30%, wystarczy wpisać WEBSEM podczas zakupie SpyWords.

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do newslettera - najświeższe informacje, porady oraz artykuły dzięki którym zwiększysz swoje pozycje w wyszukiwarce!


3 thoughts on “Jak wykorzystać SpyWords w pozycjonowaniu? Recenzja i poradnik

  1. Dawno temu robiłem przymiarkę do przetestowania spywords`a. Mimo, że panel prosty i intuicyjny, całość jakoś do mnie nie przemówiła. Nie wykluczam jednak zrobienia kolejnego podejścia 🙂

  2. Miałem mało styczność z tym narzędziem i szczerzę powiedziawszy zaskoczył mnie swoim funkcjonowaniem, oraz możliwościami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *