Jak przygotować się do egzaminu Google Adwords?

 

Jakiś czas temu zdecydowałem się podejść do certyfikatu kwalifikowanego specjalisty Google Adwords. Postanowiłem napisać krótki poradnik, jak przygotować się do tego egzaminu gdyż wiem, że wiele osób przed przystąpieniem zastanawia się jak całość przebiega i jak warto się na ten moment przygotować.

Reklama

Podstawą zdobycia certyfikatu (dawniej: Google Adwords Qualified Individual, aktualnie certyfikat w ramach programu Google Partners)  jest zdanie dwóch egzaminów, podstawowego z systemu Adwords oraz zaawansowanego z wybranej przez siebie specjalizacji – sieci wyszukiwania lub sieci reklamowej. Niebawem ma również wejść dedykowany egzamin dla reklamy na YouTube z tego co udało mi się przyuważyć. Zaliczony egzamin podstawowy jest ważny 2 lata, egzamin zaawansowany powtarza się co rok. Dla zainteresowanych polecam relację z egzaminu, a niniejszy wpis powstał w odpowiedzi na prośbę Tomasza Bieguna oraz Marka – którzy chcieli się dowiedzieć, jak najlepiej przygotować się do egzaminu.

Jak się przygotować do egzaminu Google Adwords?

Materiały edukacyjne Google

Pierwsze z czym przyjdzie nam się zmierzyć, to kwestia – czy czytać całą dokumentację dostarczaną przez Google Adwords. Spotkałem się z poglądem, że nie jest to niezbędne – gdyż duża część materiałów to ładnie mówiąc autopromocja systemu, wpajająca skuteczność i wystrzałowość Adwordsów. I to prawda, nie mniej warto zwrócić uwagę na niektóre definicje (wskaźników, opcji) – na tym niezwykle łatwo się wyłożyć, gdyż pytania konstruowane są w sposób, który wymaga posiadania podstawowej wiedzy ale na tym się nie kończy zabawa – w tym momencie trzeba też uruchomić myślenie, i określony przykład przeanalizować pod kątem posiadanej wiedzy. Zatem przeczytanie kluczowych punktów materiałów edukacyjnych może pomóc, lecz nie przykładał bym do tego wielkiej wagi.

Blogi SEM

Na szczęście branża marketingu w wyszukiwarkach obfituje w różnego rodzaju materiały poradnikowe online, z którymi najczęściej można zapoznać się na blogach prowadzonych przez bardziej rozpoznawalnych specjalistów SEO/SEM w Polsce. To olbrzymi zasób wiedzy, który warto tak na prawdę śledzić na bieżąco. Istotne jest by w poszukiwaniu materiałów korzystać z tych archiwalnych z rozwagą – stare materiały mogą nie uwzględniać aktualnego sposobu funkcjonowania Adwords oraz mogą nie uwzględniać najnowszych narzędzi wspomagających pracę z PPC, np. SpyWords czy SEM Strom wprowadzone dopiero w tym zeszłym roku.

Kursy Adwords online

Na jednym z blogów, ittechnology.us możemy przejrzeć dobrze napisany kurs Adwords przez Mariusza Gąsiewskiego. Ma on swoje lata (ostatnia aktualizacja 2010), ale chcąc opanować wszystkie materiały i samemu ocenić które są dla nas najlepsze, warto i tu zajrzeć.

Zobacz także na listę 84 blogów marketingowych, którą opracowałem jakiś czas temu i wyłowić część blogów traktujących o PPC.

Praktyka, praktyka czyli panel Adwords

Najwięcej nauczymy się na żywym organizmie. Owszem, często aby się dobrze nauczyć trzeba będzie też nieco zainwestować i testować różne opcje, czasami wypalając środki w niezbyt efektywne rozwiązania – ale to najlepsza nauka. Jeśli przygotowujesz się w taki sposób możesz wykorzystać kilka opcji, by nieco zminimalizować koszty 😉

  • wykorzystaj  kupony Adwords dające więcej środków na reklamę (łatwo je zdobyć, a często potrajają zgromadzone środki – 300 za 100),
  • jeśli nie obsługujesz Adwords standardowo, zaoferuj obsługę Adwords komuś ze znajomych kto prowadzi biznes, bez twojej prowizji – dzięki temu zdobędziesz możliwość poszukiwania różnorodnych rozwiązań a znajomy zyska obsługę PPC, na pewno bardziej świadomą niż gdyby sam musiał się wszystkiego o SEM uczyć od podstaw,
  • wykorzystaj wszystkie możliwe narzędzia pomagające w obsłudze Adwords (np. Keywords Planner).

Jest oczywiście duże prawdopodobieństwo, że nie uda Ci się przetestować wszystkich możliwych scenariuszy o które mogą paść pytania, jednak samo obycie z narzędziem, wdrożenie się w sposób myślenia zgodny z jego funkcjonowaniem – zdecydowanie ułatwi Ci możliwość zdania egzaminu.

Szkolenia Adwords

Oferta szkoleń Adwords jest dosyć bogata, warto wybrać sprawdzonych specjalistów i trenerów zajmujących się kampaniami sponsorowanymi na co dzień. Nawet jeśli sami dzień w dzień siedzimy w panelu – gwarantuje, zawsze możemy znaleźć coś dla siebie na takim szkoleniu, poznać ciekawe przykłady i przypadki a przede wszystkim wymienić się doświadczeniami oraz być na bieżąco ze zmianami.

Sam byłem na szkoleniu z Analyticsa na początku tego roku i choć spora część informacji była mi znana, dało się wyciągnąć też coś konkretnie dla siebie, dopytać o szczegóły, przykłady.

Książki

Google Adwords - prowadzenie kampanii linków sponsorowanych

Dobrych książek poświęconych wyłącznie PPC nie jest aż tak dużo, sam posiadam dwie i pół 😉

Pierwsza z nich to: Google AdWords. Skuteczna kampania reklamowa w internecie

Krótka, dosyć poradnikowa i wprowadzająca w zagadnienie. Mistrzem PPC się po niej nie zostaje, ale fundamenty warto powtarzać wciąż i wciąż.

 

Reklama w wyszukiwarkach internetowych - prowadzenie kampanii przez specjalistów marketingu internetowego

Druga to: Reklama w wyszukiwarkach internetowych. Jak planować i prowadzić kampanię. Wydanie II

Osobiście przyznam, że książka nie podbiła mojego serca – przede wszystkim przez typografię powodującą straszne zmęczenie samym faktem czytania, aktualnie ma już swoje lata. Generalnie – dobrych, aktualnych materiałów nieco brak. Opcja dwa i pół to Marketing internetowy w wyszukiwarkach, Frontczaka – ale to tak wiekowa (2006) pozycja, że trudno o niej nawet mówić 😉

 

 

Konsultacje i szkolenia indywidualne

Osoby chcące uczyć się w swoim tempie, szybko i sprawnie mogą również skorzystać z indywidualnych konsultacji – prowadząc konkretny projekt można go skonsultować z kimś bardziej doświadczonym, dzięki czemu uzyskamy informację zwrotną odnośnie naszych działań. Oczywiście najlepiej w takiej sytuacji połączyć podstawową obsługę jakiejś kampanii z dającymi rozwiązania konsultacjami dopasowanymi bezpośrednio do jej wymogów.

Dla zainteresowanych, polecam kontakt bezpośredni.

Forum Adwords

Na bieżące problemy i nietypowe sytuacje najlepszym źródłem wiedzy jest forum Adwords – ludzie na bieżąco wymieniają się na nim doświadczeniami, dzięki czemu mamy najlepszy możliwy wgląd w aktualną sytuację systemu i możliwych rozwiązań. Dylemat z forum jest taki, że możemy dostawać bardzo różnorodne odpowiedzi zależne od użytkowników – dlatego warto rozważyć samodzielnie, których użytkowników darzymy zaufaniem.

Podsumowanie

Myślę, że udało mi się przedstawić bardzo dużo możliwych form nauki systemu Google Adwords oraz tego jak przygotować się do egzaminu Google Adwords. Zachęcam do zadawania pytań w komentarzach oraz do dyskusji, być może ktoś zna jeszcze jakieś warte uwagi miejsca, z których można się uczyć o Adwords 🙂

źródło cover photo: Mark Knol, flickr.com

Potrzebujesz wsparcia w promocji Twojej firmy w sieci? Napisz na sebastian@websem.pl !

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do newslettera - najświeższe informacje, porady oraz artykuły dzięki którym zwiększysz swoje pozycje w wyszukiwarce!


5 thoughts on “Jak przygotować się do egzaminu Google Adwords?

  1. A mnie przeciwnie – dużo pomogło przeczytanie materiałów Google, bo sporo pytań jest żywcem wziętych z nich. nic więcej nie potrzeba.
    Praktycznie korzystałem tylko z tego i z wiedzy praktycznej – wszystkie 3 egzaminy bez problemów w niecałą połowę dostępnego czasu.

    Ale może to tylko przez mój talent do rozwiązywania testów jednokrotnego wyboru wymasterowany na studiach 😉

  2. W przypadku egzaminu podstawowego wystarczy przejrzeć materiały od Google natomiast w przypadku kursu zaawansowanego należy już posiadać jakąś wiedzę praktyczną/doświadczenie. Duża część pytań to kwestie praktyczne i warto przed przystąpieniem do egzaminu dobrze zapoznać się z wszystkimi dostępnymi funkcjami. Warto też zwrócić uwagę na pytania, które nie do końca są jasno sformułowane co znacznie utrudnia zdanie egzaminu. Na niektóre pytania nie znajdziemy odpowiedzi na blogach czy też w pomocy, które przygotował Google.

  3. Wiedza praktyczna istotnie wpływa na możliwości udzielenia prawidłowej odpowiedzi na pytania z zagadnień, których nie wyjasniono lub też dostatecznie nie opisano w dostępnych online materiałach przygotowujących do kursu AdWords.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *