Jak dobrać słowa kluczowe w SEO? Najlepsze strategie doboru fraz w Google!

Dobór fraz w SEO - strategia pozycjonowania przez specjalistę SEOKwestia dobrania odpowiednich fraz stanowi kluczowy element pozycjonowania witryny. Od wyborów postawionych na tym etapie zależy często sukces a przede wszystkim efektywność wydawanych środków i podjętych starań. Fraza frazie nie równa, jedne są bardziej inne mniej istotne dla Twojej witryny, zatem jak wybrać najlepsze słowa kluczowe?

 

Klasyczny podział zakłada frazy: łatwe i trudne w pozycjonowaniu, krótko mówiąc obłożone i bardzo konkurencyjne oraz te bez większej konkurencji. Czy na tym koniec? Oczywiście, że nie.

Dobór fraz wpływa na osiągane efekty dla dane strony. Szczególnie w przypadku spółpracy firmy z jakąś agencją SEO. Jedynie odpowiednio dobrane słowa kluczowe pozwalają by wydawane środki się zwracały i były dobrą inwestycją.

Przekonałem się o tym szczególnie w ostatnio opisywanym przypadku rozliczania na podstawie fikcyjnych wyników monitoringu – co odkryłem analizując działania zewnętrznej firmy obsługującej klienta. Wyobraź sobie, że wspomniany klient prowadzi sklep. Sklep, a przede wszystkim klient ma ambicje i ofertę ogólnopolską. Oferuje gadżety reklamowe, poligrafię na szeroką skalę, korzysta przy okazji z różnych kanałów dotarcia do klienta (Allegro, serwisy zakupów grupowych itd). Jaką wybrałbyś strategię w przypadku takiego serwisu?

Zakres terytorialny a marketing w wyszukiwarce

Jeśli  bez wytchnienia odpowiedziałeś, że skoro klient ma ofertę ogólnopolską to takie założenia powinna uwzględniać również strategia SEO – jesteś na dobrej drodze 😉 Natomiast wybór dotychczasowej firmy nie był tak oczywisty jak by się mogło zdawać. Zdecydowano się na realizację pozycjonowania do każdej frazy wciskając rejon Krakowa. Pominę już kwestię niezgodności wyników z panelu do wyników rzeczywistych. Hmm, bardzo ciekawe rozwiązanie, szkoda tylko, że dosyć niekorzystne dla klienta. Uwzględniając cele klienta na rozwój jego biznesu również działania SEO powinny temu odpowiadać.

Istotne jest tu też nowe pojęcie,- szerzej opisany przez Szymona – mianowicie geotrapping w marketingu  – który w skrócie dotyczy targetowania treści reklamowych do użytkowników, którzy – byli obecni w danym miejscu (np. wydarzeniu) i warto do nich dotrzeć.

Wybór wąskiego regionu sprawdzi się dla:

  • lokalnych firm, świadczących usługi jedynie w regionie
  • punktów usługowo-handlowych wymagające bezpośredniej wizyty (salon kosmetyczny, zakład fryzjerski)
  • instytucji kulturalnych, sportowych, rozrywkowych
  • w większej mierze usługi B2C

Zdecydowanie lepsza będzie strategia skoncentrowana na ogólnopolskim zasięgu pozycjonowania, choć trudniejsza i bardziej kosztowna oraz wymagająca, to przynosząca realne zyski:

  • sklepom internetowym
  • firmom usługowym, których usługi można dostarczyć elektronicznie (branża marketingowa/graficzna) lub tradycyjną pocztą
  • hurtowniom, producentom i dostawcom
  • firmom świadczącym usługi B2B
  • firmy usługowe (np.budowlane), w których lokalizacja nie stanowi kluczowego elementu wyboru a liczy się określona specjalizacja wykonywanych robót.

Dobór słów kluczowych w SEO

Również tutaj nie jest łatwo podjąć właściwą decyzję. Mamy możliwość skupienia się na:

  • ścisłym dopasowaniu, tzw. money keywords – najczęściej wąski zbiór, niezbyt rozbudowanych słowach kluczowych, z grubsza określających kategorię produktów/usług klienta (np. opony zimowe)
  • długi ogon, tzw. long tail – obszerniejszy zbiór słów kluczowych, zdecydowanie bardziej rozbudowanych i bardziej obrazujących potrzeby potencjalych klientów. Przykładowo – opony zimowe sklep w Krakowie – w o wiele większym stopniu określa intencje klienta, który szuka sklepu, dodatkowo określając zakres terytorialny swoich poszukiwań.

Oczywiście obrana strategia wynika z możliwości klienta, jego witryny i rodzaju działalności. Pozycjonowanie long tail zdecydowanie będzie mocno utrudnione w przypadku bardzo małych witryn, w których jest niewiele treści:

  • portfolio (np. grafika),
  • narzędzia online (SaaS) ograniczające się do strony głównej z pozostałymi stronami ukrytymi
  • serwis one-page
  • strony produktowe skupione na pojedyńczym przedmiocie sprzedaży
  • strony typu landing page

Czy takie działanie jest niemożliwe? Nie. Obsługiwana przeze mnie strona – jednej z warszawskich pizzerii – pomimo ilości podstron równiej 12, jest widoczna na ponad 700 fraz long tail. Co istotne:

70% ruchu pochodzi z long tail, a 30% ruchu to 10 najbardziej obleganych frazy.

Niebawem opiszę ten case na blogu.

Pozycjonowanie long tail sprawdzi się natomiast doskonale w witrynach:

  • sklepach internetowych z szeroką ofertą produktów/usług
  • firmowych o bardzo rozbudowanym profilu usług, gdzie poszczególne usługi mogą być szczegółowo opisane
  • witryn o dużej ilości treści – poradnikach/tutorialach, serwisach wiedzowych
  • narzędziach online (SaaS) prowadzących ogólnodostępne działania content marketingowe (blog, baza wiedzy, faq)
  • serwisach gdzie głównym źródłem treści są użytkownicy (ang. user generated content)

Nie tak rzadko można spotkać się z sytuacją błędnie obranej strategii doboru słów kluczowych, olbrzymie rozbudowane serwisy prą ile sił w bardzo wąski tunel jednej czołowej frazy, zupełnie nie uwzględniając faktu, że kilkakrotnie więcej ruchu można uzyskać z long tail, szczególnie gdy ma się do niego predyspozycje.  Zapytałem ostatnio 60 specjalistów SEO z agencji SEM w całej Polsce, jaką oni przyjęli by strategię. Oto wyniki:

SEO w ecommerce/sklepach internetowych

9/10 odpowiedziało, że pozycjonowanie long tail (długi ogon) jest zdecydowanie skuteczniejsze w przypadku sklepów internetowych. Czy taką strategię przyjęła firma w audytowanych przeze mnie działaniach SEO? Niestety nie, uwaga – skupiono się na trzech frazach z bardzo ścisłym dopasowanie. Jak ocenili takie działania pytani specjaliści? Czy są one dobrą strategią działania?

Dobór fraz SEO - marketing w wyszukiwarkach

Twój odbiorca a dobór fraz w SEO

Jeśli wydaje Ci się, że należy dobrać wszystkie możliwe frazy, które tylko wpisują się w tematykę serwisu – odpowiedź brzmi: i tak, i nie. Zwiększenie zasięgu widoczności w wynikach wyszukiwania – owszem, pozwoli na pozyskanie większej ilości ruchu z wyników organicznych. Pytanie tylko, czy hurtowni zależy na klientach detalicznych? Często nie, dlatego należy dokonać priorytetyzacji fraz z punktu widzenia określonego biznesu.

Przykładowo, bardziej wartościowa okaże się fraza rozbudowana o zwrot: „…hurtownia”. Pozyskanie każdej frazy w ramach SEO to koszty, środki przeznaczone na nieodpowiednie frazy mogą spowodować znaczący spadek konwersyjności wskazanych fraz. Aby nie gmatwać sobie tego wszystkiego, można zastosować dwa proste systemy:

  • skala (1-5 lub 1-10) – oceniając każdą frazę wg jej biznesowej przydatności
  • kategorię:
  1. Musi – frazy najistotniejsze z punktu widzenia naszej witryny, to są frazy które na pewno przyprowadzą naszą główna grupę docelową, zainteresowaną bezpośrednio zakupem
  2. Powinno – frazy bardziej ogólne, które zapewnią być może niższą konwersję lecz dadzą ciągły napływ ruchu na witrynę, obycia z marką,
  3. Może – frazy nieistotne z punktu widzenia naszej witryny, powiązane z nią tematycznie lecz nie przynoszące zwrotu z inwestycji (ROI) – przykład dla hurtowni  z kawą bez sprzedaży detalicznej byłaby fraza kawa sklep. Te frazy powinny raczej wchodzić „przypadkiem” – niż być centrum zainteresowań.

Podsumowanie

Pozycjonowanie kręci się w okół słów kluczowych, ich dobór nie jest prosty i często ma decydujące znaczenie w sukcesie danej witryny.  To co chce Ci przekazać, to to by aktywnie uczestniczyć w procesie doboru fraz – przede wszystkim nie tylko przyjmując suche fakty (tą frazę szuka XYZ osób miesięcznie), ale samemu analizując przydatność określonych frazy dla witryny oraz stosując priorytetyzację pozwalającą efektywniej wykorzystać powierzony budżet. Istotne jest też zastanowienie się nad znaczeniem danej frazy dla Twoich celów – skupiasz się na regionie, kraju czy może prowadzisz działania globalnie?

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do newslettera - najświeższe informacje, porady oraz artykuły dzięki którym zwiększysz swoje pozycje w wyszukiwarce!


23 thoughts on “Jak dobrać słowa kluczowe w SEO? Najlepsze strategie doboru fraz w Google!

  1. Chyba najlepszy tekst jaki w ostatnim czasie czytałem. Naprawdę widać w nim dużo pracy. Oczywiście, że dobór słów oraz całej strategii pozycjonerskiej jest mega ważny. Kiedyś gdy zaczynałem przygodę z pozycjonowaniem na przełomie 2008 i 2009 myślałem tylko o najważniejszych dla branży słowach kluczowych. A to spory błąd. Long tail jest mega rozwiązaniem, czego doświadczyłem nie raz na sklepie mojej siostry a także kilku klientów. Jednak strategia linkowania na long tail to nie hop, zrobione i już mamy efekt. To mozolne ślimaczenie się w górę. W takich przypadkach okazuje się, że unikalny content ma jednak ogromne znaczenie.

  2. Niektórzy uważają, że pozycjonowanie long tail to strata czau, bo i tak z czasem się sam wypozycjonuje i lepiej zadbać o content i optymalizację.

    1. Faktycznie, można odnieść takie wrażenie – bo same frazy jakoś wpadają i idzie do przodu. Dylemat powstaje gdy patrzymy na efektywność określonych fraz, na to które słowa warto zoptymalizować zdecydowanie bardziej, a które nie koniecznie.

      Bardzo dobrze obrazuje to, to video, szczególnie podawane przykłady fraz – jak „adidasy nike”

  3. Bardzo dobry tekst, chyba najlepszy jaki czytalem w tym miesiacu – konkretnie, rzeczowo – to lubie. Więcej takich

  4. Dobry tekst, ale brakuje mi puenty. Jak analizować frazy, czym? Mam taką sytuację, że zostały wybrane frazy są na jakiś tam pozycjach, tych fraz jest ponad 10 i na te frazy moja strona jest widoczna – niestety nie za dużo ludzi szuka tej frazy – więc czy są one martwe, źle wybrane – czy tematyka jest zbyt wąska i należy czekać na klienta?

    1. Oczywiście, bez tematyki zdecydowanie trudno mi napisać coś więcej niż ogólne rzeczy – natomiast, to co mogę doradzić to spojrzenie na rynek jak na olbrzymie drzewo.

      Twój produkt/usługa rozwiązuje jakiś problem – więc mieści się w określonej gałęzi. Usługi marketingowe np. nie realizują potrzeb zdrowotnych ale biznesowe itd. Jeśli masz nawet niszowy produkt, to mieści się on w jakiejś grupie rynku, odpowiadającej określonym potrzebom itd. I w ten poziom wyżej – nie stricte w płaszczynę Twojej niszy warto uderzać. Przykładowo pozycjonowanie to nisza, wewnątrz marketingu. By przekonać więcej osób do moich usług, mogę uderzać w:
      – zainteresowanych pozycjonowaniem (świadomi mojego produktu i usługi)
      – niezainteresowanych [jeszcze 😉 ] pozycjonowanie – nieświadomych jego istnienia lub uważających za coś nie dla nich. Wtedy bym uderzał we frazy związane z tym jak promować biznes w sieci, bo być może klienta trzeba wyedukować w kwestii tego co robię by był tym zainteresowany 🙂

  5. Świetny post, w prosty i dosadny sposób potwierdził moją teorię na temat long tail’a. Zebrane do kupy chyba najbardziej istotne teorie. Nie doszukałem się jednak szczegółowej wzmianki dotyczącej wykorzystania long tail na pozycjonowanie regionalne. Coś tam w trawie zapiszczało :), ale nie za wiele tego. W każdym razie dla tych, co nie wiedzą (a pewnie są i tacy), warto wspomnieć o tym że długi ogon pomaga w rankowaniu serwisu na wyszukania regionalne. Tyle ode mnie, pozdrawiam.

  6. Long Tail wg mnie jest obecnie zdecydowanie lepszym i tańszym rozwiązaniem na pozycjonowanie się, ponieważ ma to też wpływ na konwersję sprzedaży. Ludzie szukający konkretnych rzeczy wpisują bardziej dopasowane, dłuższe hasła. Jak chcę zjeść pizze we Wrocławiu, to nie wpisuję w wyszukiwarce pizzeria, tylko pizzeria Wrocław, ewenutalnie „najlepsza pizzeria we Wrocławiu”. Myślę, że takie podejście ma praktycznie każdy internauta.

  7. Prowadząc swój sklep internetowy popełniłem błąd i skupiłem się na frazach krótkich, precyzyjnych zamiast zacząć od długiego ogona. Ruchu ogólnie było mało,
    bardzo trudno było się przebić do top 5 i tutaj świetnie się potwierdziła odpowiedz prowadzącego wykład (filmik),…że algorytm nie zaufa na tyle świeżemu serwisowi, aby wyciągnąć wysoko frazy krótkie.
    Tak pozycjonowałem ok 100 fraz z których 90%
    było na pozycjach 3 – 15 po kilku miesiącach. Sprzedaż była na słabym poziomie. Sklep stworzyłem z myślą o testowaniu, nauce. Posiadając niskie nakłady finansowe,
    bardzo pomogła optymalizacja, tzn. linkowanie wewnętrzne, dobrze przygotowane treści, bogate w obrazki, pogrubienia, dobre tytuły, wyróżnienia, meta opisy, aliasy itp. Jeśli chodzi o Adwords to w moim przypadku było opłacalne, używałem tylko ścisłego dopasowania.
    Dopasowanie przybliżone i do wyrażenia totalnie się nie sprawdziło w niszy którą wybrałem.
    Z wydanych 20 zł udawało się wygenerować średnio 5 zamówień (w czasie kiedy był największy popyt)
    Bardzo dobry artykuł. W tej chwili zaczynam pozycjonować swoją stronę i raczej wybiorę strategię pozycjonowania kilkunastu fraz krótkich.
    Długi ogon się nie sprawdzi/pozycjonowanie lokalne.

  8. Świetny tekst, widać sporo pracy weń włożonej. Niektórzy dają jedynie zajawkę, a za resztę płać! Dziękuję, pozdrawiam.

  9. Jestem zdziwiony ilością konkretnych informacji.
    Jeśli ta strategia polega na tym że pokazujemy się za darmo z jak najlepszej strony by wywołać u czytelnikow wrażenie że w częściach płatnych jesteśmy o niebo lepsi to moim zdaniem udała wam się ta strategia w pełni.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *