Format WebP od Google – mocny konkurent dla JPEG

Google kolejny raz idzie o krok dalej, zmierzając ku optymalizacji szybkości. Tym razem zaprezentowano nowy format, mający zrewolucjonizować zapisywanie fotografii na stronach www.

Wspomniany format, WebP ma konkurować z typowym JPEG o miano lepszego do zapisy zdjęć. Format zdecydowanie, jak pokazuje galeria WebP Google, powoduje zmniejszenie objętości plików – a co za tym idzie pomaga w przyspieszaniu się ich ładowania.

Screen z galerii google
Porównanie formatów JPG i WebP w galerii Google.

Nowy format daje średnio ok. 30% mniejsze objętościowo pliki (średnia przykładów z galerii). Niektóre z obrazów osiągały zaskakujące, bo aż 60% zmniejszenie objętości, przy porównywalnej jakości plików. To dosyć znaczne zmniejszenie, które na pewno przyczynić się może do rozpropagowywania tego formatu.

Dlaczego Google na tym zależy?

Firmie zależy przedewszystkim na optymalizowaniu, zmniejszaniu i uefektywnianiu. Dlaczego? Mniejsze zdjęcia to mniejszy ruch przy ich indeksowaniu, pobieraniu i prezentowaniu. To przekłada się na koszty. Jak pisze Gazeta.pl:

Wiadomo, że Google obrabia dziennie 24 petabajty danych (24 tysiące terabajtów), z czego sporą, trudną do określenia część stanowi grafika. Jeśli grafika to 1/4 tego ruchu, i jeśli 1/3 obrazków zostałaby skonwertowana na WebM z kompresją lepszą o 50% to Google oszczędziłoby 1 petabajt ruchu dziennie

Te dane dosyć jasno pokazują, że Google ma spory biznes w popularyzowaniu swojego formatu. Idea jest o tyle szczytna, że posłuży wszystkim internautom.

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do newslettera - najświeższe informacje, porady oraz artykuły dzięki którym zwiększysz swoje pozycje w wyszukiwarce!


2 thoughts on “Format WebP od Google – mocny konkurent dla JPEG

  1. Niesamowite 🙂 technologia po raz kolejny mnie zaskakuje, ciekawe jak bardzo da się zmniejszać wszystko bezstratnie dla jakości, widać to się nigdy nie kończy. Jako dla właściciela portalu który opłaca spory transfer jestem jak najbardziej za zmianą formatu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *