Ewolucja wyników wyszukiwania – coraz więcej danych ze społeczności

Social network, social media
źródło: iconfinder.com

Ewolucja wyników wyszukiwania od najprostszych, można to nazwać statycznych form do dzisiejszych rozbudowanych (wyszukiwanie uniwersalne) przebyła długą drogę. Dawniej wystarczała lista prostych wyników: link nagłówka, opis, link do kopii i często krytykowany za nieudolne dopasowania odnośnik do „Podobnych”. Aktualnie Google jest zmuszone uatrakcyjniać wyniki wyszukiwania by nie pozostać w tyle. Po prostu by nadal dostarczać realnie najlepszych treści, poszukiwanych przez internautów.

Synergia wielu źródeł

Wyszukiwanie kiedyś ograniczało się do minimum – przeglądnąć stronę, zdecydować o wrzuceniu bądź nie w indeks i przy określonych zapytaniach podjęcie decyzji rankujących daną stronę na określonej pozycji. Dla danego zapytania było jedno źródło zawartości – strony internetowe.

Wyszukując dzisiaj algorytmy biorą pod uwagę już nie jeden lecz kilka różnych źródeł zawartości wyników wyszukiwania. Aktualnie wyświetlane są:

  1. typowe wyniki stron www
  2. dane Google Grafika
  3. nagrania video z serwisu YouTube.com
  4. dane z Google Maps
  5. dane pochodzące z serwisów społecznościowych
  6. newsy z serwisów informacyjnych (jak na screenie poniżej)

Google pezentuje newsy z portali informacyjnych

Dlaczego zmienia się wyniki wyszukiwania?

Atrakcyjność – typowe wyniki wyświetlane codziennie w wielu milionach wywołań, w końcu przestały być atrakcyjne dla niejednego internauty. Nie były też nazbyt atrakcyjne wizualnie – typowy wynik wyszukiwania do serwisu YouTube jest oczywiście mniej atrakcyjny niż ładnie wyeksponowany obrazek, z podglądem klatki z filmu.

Zachęcenie do dalszych poszukiwań umieszczenie w szukaniu sieciowym wyników z Google Grafika często kończyło się przykuciem wzroku i przejściem do wyszukiwarki plików graficznych, wciągano więc użytkownika w dalszą grę.

Udzielanie odpowiedzi już w wynikach – dalsze rozbudowywanie wyników wyszukiwania często skutkuje udzieleniem odpowiedzi bezpośrednio w SERP’ach. Wpisanie wyrazu posiadającego definicję, najczęściej generuje wyświetlenie jej esencji, początku już w wynikach wyszukiwania – niekiedy nie mamy potrzeby dalszego zaglądania na stronę. Również gdy szukamy drobnych danych widzimy je już w wynikach. Powoduje to nieprzechodzenie do stron docelowych, załatwianie swojej potrzeby informacji już w momencie poszukiwania.

Dbanie o jakość wyników – podejście typowe dla czegoś co ja nazywam „jakością Google” – dbają i wiążą użytkowników ze sobą tym, że przykładają dużo uwagi do rozwijania mechanizmów dopasowania wyników.

Dane społecznościowe

Ostatnimi czasy Google przykłada ogromną wagę do społeczności, szczególnie już tych prężnie działających, mówi się wręcz o przyszłości czynników social media w rankowaniu stron.
Coraz więcej danych prezentowanych z tych źródeł również możemy zobaczyć w SERP’ach. Wśród nich są liczne:

Opisane przez nas niedawno Shared by oraz Recent Updates – pokazujące najaktualniejsze i często polecane linki oraz wypowiedzi na poszukiwany temat. Kolejnym elementem społecznościowej ewolucji wyników jest znany już jakiś czas Social Circle (zobacz krąg swoich znajomych)
Social circle w wynikach wyszukiwania

Poniżej kolejne rozszerzenie wyników o dane ze społeczności FaceBooka, w formie prezentowanie znajomych danego profilu pasującego do zapytania w postaci rich snippet:
Google wyświetla listę znajomych z FaceBooka

Podsumowanie

W najbliższym czasie możemy spodziewać się kolejnych nowinek w wynikach wyszukiwania, które coraz bardziej będą dążyć do wielostronnego ukazywania informacji dla danego wyniku – łącząc naszą historię wyszukiwań (wyniki spersonalizowane), dane społecznościowe z „uatrakcyjniaczami” wyników, podnoszącymi ich CTR.

Więcej o Rich Snippet i rozwoju wyników wyszukiwania przeczytasz tutaj:

  1. sprawnymarketing.pl/news/rich-snippet-przepisy-kulinarne/
  2. sprawnymarketing.pl/news/rich-snippet-eyetracking/
  3. sprawnymarketing.pl/news/google-facebook-rekomendacje-testy/

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do newslettera - najświeższe informacje, porady oraz artykuły dzięki którym zwiększysz swoje pozycje w wyszukiwarce!


One thought on “Ewolucja wyników wyszukiwania – coraz więcej danych ze społeczności

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *