Czy agencje SEO znikną? Zmiana podejścia do SEO!

Mówi się, że SEO umrze (oczywiście na rzecz Adwords). Gwoździem do trumny na być duża ilość aktualizacji, ciągłe zmiany w wynikach wyszukiwania, duża ilość kar i banów jakimi Google nas ostatnio nagradza. Dziś krótko o tym, dlaczego tak nie będzie.

Mój wpis jest odpowiedzią, na dosyć pochopny i niepoważny tekst jaki został opublikowany w NowymMarketingu – Dlaczego, za parę lat znikną z rynku agencje SEO? Nadchodzi era content marketingu. Jak twierdzi autor:

Kapitał (wiedzy), który do tej pory posiadały firmy SEO nie pozwoli im skutecznie odnaleźć się w tej nowej erze.

To niezwykle zabawne, bo… któż jak nie specjaliści ds. pozycjonowania żyją w ciągłej presji elastyczności i dopasowywania się. To oni prędzej niż ktokolwiek inny dostosują się do zmieniającej się rzeczywistości. Pominę fakt, iż autor powołuje się na źródło raczej wyśmiane i wykluczone z branżowej dyskusji, nie uznawane za wartościowe. Autor sam narzeka na preclowe serwisy, a na dosyć podobny w źródłach się powołuje.

Czy content marketing jest ważny? Tak. Odpowiednio stosowany oczywiście, co zresztą pokazałem w mojej prezentacji Content i buzz marketing w SEO na jubileuszowym, X SEO HangOut w październiku zeszłego roku. Potrafi przynosić olbrzymie korzyści w zakresie widoczności w Google.

Czy agencje SEO znikną?

Nie ma co wierzyć w to, iż agencje SEO znikną. Nie znikną, a wręcz się rozbudują.Dopóki istnieją wyniki wyszukiwania i Google, dopóty będą istnieć firmy specjalizujące się w skutecznym promowaniu witryn w w tych wynikach. 

Jak będzie przebiegał rozwój branży SEO?

Moim zdaniem na naszych oczach dochodzi do zjawiska zmiany paradygmatu w SEO. Dotychczas realizowano pozycjonowanie, tworząc sztuczne wytwory wyobraźni (precle, katalogii, systemy wymiany linków). Dążyło to do maksymalnej automatyzacji działań, lekkości wykonania i możliwości skalowalności aż do granic sił roboczych serwerów. Realizowano SEO dla samego SEO, które było celem samym w sobie.

Dziś już mamy dojrzalszy rynek internetowy, widząc ruchy Google agencje SEO – nadal pozostają z ideą „poprawić widoczność witryny w wynikach wyszukiwania”, lecz sięgają po zupełnie nowe, jakościowo lepsze działania. Już nie realizuje się samouzasadniających się działań. SEO stało się celem nadrzędnym a nie metodą marketingową, a to duży awans. Tak jak w biznesie, stawia się różne cele: pozyskanie leadów, poprawę wizerunku, wzrost ruchu – do puli celów możemy dopisać SEO/poprawę widoczności w wynikach wyszukiwania.

I tak jak poszczególnym celom, można przypisać różne metody – np. do leadów – email marketing. Tak do nadrzędnego celu jakim jest SEO, możemy inwestować w:

Jak widać, działań sprzyjających budowania wizerunku w wyszukiwaniach nie brakuje. Wachlarz jest dosyć spory – a agencje co bardziej elastyczne i dynamiczne, będą swoją ofertę poszerzać o nowe usługi idąc w kierunku obsługi praktycznie full-service, ale z innym punktem odniesienia, którym będzie nie sama promocja, lecz wyniki w Google.

Mniej istotne trendy na ten rok w SEO?

Więcej analityki internetowej w SEO. Coraz więcej firm zaczyna pytać o mierzenie konwersyjności ruchu organicznego, coraz więcej pytań o sposoby mierzenia ROI w inwestycji w marketing w wyszukiwarkach. Jak wiemy można być na słowo, które przynosi nam 10 wejść w miesiącu, a można być na takie które da nam wejść 1000. Przy czym całkiem naturalnie może się okazać też, że więcej klientów będziemy mieli z tej mniej obleganej frazy.

Z ruchu PPC mamy bardzo jasne kryteria kosztu wejść i jesteśmy w stanie uruchomić mierzenie konwersyjności z bardzo dużą dokładnością. W SEO mało która agencja pokazuje klientom wzrosty w ruchu organicznym, by wykazać efektywność swoich prac. Najczęściej spotykany dotychczas model ograniczał się do „jesteśmy w TOP – jest faktura”. W swoich działaniach raportuje klientom nie tylko kwestie pozycji, realizowanych działań ale przede wszystkim wzrostów w ruchu organicznym, bo jak inaczej ocenić – jak duży zysk przynosi moja praca?

Mówi się sporo o czynnikach UX/usability/user eXperience – moim zdaniem równie dużo w tym racji. Google ma dostęp do danych z miliardów witryn, jest w stanie bardzo dokładnie zauważyć, które witryny mają cieszą się naturalną popularnością z racji na ich jakość, a które stanowią cień minionej epoki, i powinny już się z siecią pożegnać.

Podsumowując, uważam, że agencje SEO nie tylko nie znikną z rynku (nikt nie zamyka biznesu na który jest zapotrzebowanie), lecz dobrej klasy agencje będą rozszerzać swoje usługi o dużą pulę działań wizerunkowych, promocji i e-PR. Co sam również planuję zrobić, w celu jeszcze efektywniejszej pracy dla moich klientów.

 

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do newslettera - najświeższe informacje, porady oraz artykuły dzięki którym zwiększysz swoje pozycje w wyszukiwarce!


40 thoughts on “Czy agencje SEO znikną? Zmiana podejścia do SEO!

  1. Agencje SEO nie znikną dopóki będą istniały wyszukiwarki, a my będziemy mieli chodź niewielki wpływ na pozycje. Artykuł został napisany jedynie po to, aby wywołać emocje. Agencje robiące pozycjonowanie przy pomocy jednego kliknięcia w jednym sofcie, znikają już od dawna. Na pewno też nie będzie końca black hatu. Jestem pewien, że dobrzy black hatowcy nie będą narzekali na brak klientów/pieniędzy. W PL już mamy firmy robiące SEO na innych rynkach/wyszukiwarkach. Skoro inne firmy potrafią robić SEO np w Anglii/USA/Rosji, to inni też się nauczą. Największym problemem nie jest brak umiejętności, a budżet polskiego przedsiębiorcy. Niestety polskie firmy są na straconej pozycji w porównaniu z zachodnimi.

  2. SEO not dead i nigdy nie będzie, tak jak było wspomniane wcześniej w artykule – dopóki będą wyniki wszyukiwania, dopóty będzie SEO, czy to w postaci właśnie contentu, link buidingu, growth hackingu, socialu, czy czegokolwiek. Poza to co widzę w paru agencjach to zacieranie się SEO, PPC, łączenie w prawdziwe SEM z nacikiem na działania optymalizacji konwersji budowania Landingów. Więc SEO według mnie przeobrazi się bardziej w SEM, czyli zyska i nie wystarczy już zautomatyzowany proces wykonywany przez roboty, preclowania, masowe linkowanie, katalogowanie. Będzie to oczywiście droższe, ale też zdrowsze 😉 i na koniec życzę wszystkim końca pozycjonowania za 100 zł. Pozdrawiam

    1. @Roman, Tobie również 🙂
      Na szczęście dystans pomiędzy „ofertami SEO” z allegro/grupona itd staje się dzięki Google niczym przepaść, bo jeszcze dawniej można było nie zauważyć różnicy, a teraz eliminacja słabego seo jest na tak dużym poziomie, że jestem spokojny, że „seo za 100zł is dead”. 🙂

  3. Temat „upadku” agencji seo/seowców już od dawna się przewija (co jakiś update) na blogach. Tak jak napisałeś w artykule, seo będzie dopóki istnieje wyszukiwarka:)

  4. Też nie wierzę w to, że agencje SEO znikną z rynku. Content marketing to w końcu usługa, którą pozycjonerzy już wykorzystują podczas swojej pracy, nie do końca jest więc konkurencyjna. Teraz większość usług oferowanych przez agencje jest ze sobą zintegrowana, a same działania podejmowane przez pozycjonerów zmieniają się wraz ze zmianami zachodzącymi w wyszukiwarkach i tymi związanymi ze zmieniającymi się potrzebami klientów.

    Zresztą tak jak napisał Roman Rozenberg – dopóki są wyszukiwarki, dopóty SEO będzie miało rację bytu.

  5. Z artykułu: „To trochę tak jakby za sprawą zainwestowania masy środków finansowych być w stanie umieścić każdy zespół na liście Billboard (zestawienie 200 najlepiej sprzedających się albumów muzycznych w Stanach Zjednoczonych).” — a to tak nie działa w Stanach? 😀

    Ciekawostkę powiem:
    ostatnio rozmawiałem z potencjalnym klientem nt. prowadzenia dla niego AdWords. Jednocześnie jest pozycjonowany i aktualnie jest w top1 (!) na lokalne, najpopularniejsze frazy o średniej wyszukiwalności 100-500 miesięcznie. I nie ma z tego klientów. To znaczy ma, ale poniżej kosztów pracy firmy. Frazy są ok, sam bym je zaproponował, lecz okazuje się, że bardziej opłaca cisnąć w niszowe frazy, których poszukują duzi gracze na rynku. Gdyby wcześniej zainwestował w PPC to miałby jasną odpowiedź, co przynosi zyski, ile zarabia i jaką ma konwersję. A potem poprzez SEO zmniejszył koszty pozyskania klienta.

    Agencje SEO nie znikną, lecz przekształcą się w agencje SEM (SEO + PPC + Analityka). A potem przekształcą się w agencje e-marketingowe w stylu Karwatki (polecam: http://ideas2action.pl/2014/05/26/e-commerce-nowy-e-marketing-artykul-pobrania/)

  6. Bardzo dobry tekst. Masz 100% rację agencję seo nie znikną ponieważ zawsze będzie na nie zapotrzebowanie 😉 … moim skromnym zdaniem agencje czeka wielka przebudowa a klientów tych agencji spora podwyżka cen. a im szybciej agencje to zrobią tym lepiej dla nich. w branży seo bardzo dużego znaczenia zaczną nabierać małe firmy często jednoosobowe które zajmują się już od bardzo dawna tworzeniem mocnych jakościowo dla google linków a nie lecących na automatach jak to agencje seo mają w zwyczaju… Ciekawi mnie reakcja właścicieli witryn które dostały filtry przez swoje agencje które to tylko brały pieniądze za top’y 😉 …

    1. Dzięki za komentarz 🙂
      Co do reakcji – w Polsce jest kultura nakrzycz, zostaw, idź dalej. W Stanach czy Niemczech raczej procesowo się to kończy.
      Osobiście uważam, że Polska wersja jest lepsza – więcej taki kontrahent się nauczy na utracie środków, niż na procesowaniu. Jak raz wtopi, to potem 3 razy przemyśli i dokształci się. Niestety przedsiębiorcy często podejmują zbyt szybko decyzje zakupowe bez rozeznania tematu 🙂

      Na szkoleniach SEO, które prowadzę mam osobny kawałek poświęcony współpracy z agencjami i podwykonawcami, bo przedsiębiorcy potrzebują takich informacji.

  7. Moim zdaniem zmiany są wymuszane nie tylko przez Google, ale także przez klientów. Rynek e-commerce dojrzewa. Korzystanie z Google w Polsce jest powszechniejsze niż parę lat temu. Coraz więcej uwagi przywiązuje się do UI/UX (i to wcale nie pod kątem SEO). W związku z tym agencje SEO też się będą profesjonalizowały 🙂 content marketing, social media, CRO, e-PR, analityka etc. to naturalny kierunek zmian. Małe i średnie irmy oczekują nie tylko „pozycji”, ale ruchu, analizy wydajności serwisów, nie chcą korzystać z 4 różnych agencji. Myślę, że lada moment będziemy mieć wysyp agencji inbound marketingu, które będą skupiały się na pozyskiwaniu konwertującego ruchu w określonych budżetach i to się będzie liczyło, a nie pozycja na daną frazę. Kto będzie w stanie zapewnić taką usługę, ten będzie liderem na rynku. Pytanie, czy małe agencje i freelancerzy za tym nadążą? Może im brakować mocy przerobowych. Będzie dochodziło do stopniowej konsolidacji, a freelancerzy będą w większym stopniu pośredniczyć i doradzać jak sądzę. Chociaż wielu pewnie będzie dalej obsługiwało klientów typu „hydraulik opole”, ale mam wątpliwości, czy to będzie opłacalne. W takim przypadku faktycznie być może PPC + np. wpisy w PKT i PF zastąpią „pozycjonowanie”. Pożyjemy zobaczymy 🙂

  8. Wydaje mi się, że nie ma możliwości by tego rodzaju firmy zniknęły. Chociażby dla tego, że przeglądam wiele stron, nowych i starych i one są na prawdę bardzo słabo zoptymalizowane. Nie mają prawidłowych nagłówków, mają błędy w kodzie, źle zaprojektowana struktura. Ba, spotykam nadal strony, które nie posiadają ustawionych prawidłowych opisów i tytułów. Nie rozumiem zupełnie podejścia właściciela takiej strony. Zawsze myślałem, że to jest elementarna wiedza. Z drugiej strony nie wszyscy muszą się znać na tego rodzaju rzeczach. Ale w momencie gdy programista aplikacji PHP nie wie co to mod rewrite i nazywanie linków przyjaznym tekstem zamiast id=8?

    Dlatego też w tych miejscach upatruję szansę dla wielu firm.

  9. Firmy oferujące „pozycjonowanie” będą miały cieżko, to fakt. Należy dostosować się do nowych reguł gry i być bardziej elastycznym. Należy przedstawić klientowi kompleksową obsługę marketingu internetowego, w którym SEO było, jest i zawsze będzie ważną częścią.

  10. Ja akurat jestem osobą początkującą i zaczynam naukę SEO, ale wydaje mi się że co by Google nie wymysliło, to najlepsi z blackseo będą zawsze odpowiadać nowymi narzędziami. Przykładowo, jeśli za kilka lat będzie bardzo ważny content markting, to rozbudowaniu ulegną programy do tworzenia artykułów z mieszarek. Myślę że warto po prostu pamiętać, że nie tylko Google się rozwija.. Chociaż z drugiej strony patrząc na to wszystko z perspektywy początkującego wydaje mi się, że jeśli zaczynałbym SEO 2 lata temu to byłoby łatwiej. W tej chwili trzeba poznać dużo rzeczy, których nie wolno w SEO robić, no i jeszcze co wolno… Czytając blogi,fora i oglądając szkolenia czasami mam niezły mętlik w głowie o tych wszystkich „domysłów” co wolno, a czego nie.

  11. Firmy SEO nie znikną po pierwsze dlatego, że zawsze będzie potrzebny ktoś, kto zoptymalizuje stronę – nawet według metod dopuszczalnych (czy zalecanych) przez Google. Po drugie, czy jest ktoś w stanie sobie wyobrazić jakikolwiek sposób na odróżnienie strony stworzonej na potzreby pozycjonowanie innej witryny od „zwykłej strony”, jeśli obie będą odpowiednio wysokiej jakości? Nie ma szans, żeby SEO zniknęło, najwyżej stanie się bardziej czaso- i pracochłonne.

  12. popraw proszę. 🙂
    „Jako trener i prelegent wydarzeń branżowych dzieli się WIDZĄ i umiejętnościami z młodymi przedsiębiorcami.”

  13. Agencje znikną pod warunkiem, że świadomość ludzi się zmieni… Jest wiele agencji, która robi wszystko, żeby zdobyć klienta – podrzucają klientowi 20 stronicowe umowy a prawników mają więcej niż pozycjonerów 🙂

    1. Dzięki za komentarz 🙂
      Myślę, że agencje nie znikną – przynajmniej te mocne i dobre, robiące dobrą wartościową robotę i dające wymierne biznesowe eekty klientom.
      A te o których wspominasz? No cóż, wyparują kiedyś, choć niestety dużo klientów daje się nabrać :/

  14. Każdy pozycjoner powinien przeczytać ten tekst. Świetnie wytłumaczyłeś jak działa SEO.
    Moja wiedza się powiększyła 🙂

  15. To normalne że tam gdzie jest rynek tam też jest popyt. Jezeli chodzi o moje doświadczenia to w każdym biznesie jest tak że jezeli jest chociaz drobna szansa na zarobek to zawsze ktoś tam sprzedaje. Rynek nowych technologii ciagle sie zmienia i rozbudowuje, wraz z nim beda sie rozbudowywac wszytkie rzeczy ktore go wspieraja. Super artykuł!

  16. Mamy 3 kwartał 2015 roku, a agencje SEO mają się dobrze. No może trudniej teraz to idzie, ale… w ten sposób odpadli amatorzy. W tym fachu trzeba ciągle się uczyć i reagować szybko na zachodzące zmiany

  17. Na NowyMarketing czasem zaglądam i wrzucają dość ciekawe treści – choć mają tendencję do tworzenia sensacyjnych nagłówków. Może też stąd ten artykuł o zniknięciu firm SEO? Oczywiście sama teza co najmniej kontrowersyjna. SEO będzie istnieć tak długo, jak wyszukiwarki internetowe, najwyżej może zmienić charakter usług dla firm z tej branży.

  18. Widzę że większość z was pisze że nie zniknie seo natomiast pytanie brzmi czy znikną AGENCE seo.
    Za agencję rozumiem firmę zatrudniającą powyżej 3 osób na etatach. Pozycjonowanie jest tak niewiadomą branżą że wielu dobrych pozycjonerów siedzi samemu w domu i wykonują naprawdę świetną robotę. Proste zadania zlecają innym rozliczając się fakturowo co jest dla nich znacznie korzystniejsze niż zatrudniając pracownika. Należy również rozdzielić agencje seo od agencji marketingowej lub agencji seo/sem. Tutaj wygląda to trochę inaczej gdyż jedna osoba może tworzyć strony www, jeden grafik. copywriter, semowiec ale to już nie jest agencja strite seo.

  19. Czy SEO zniknie? To chyba pytanie takie samo jak: czy zgaśnie jutro słońce. Odpowiedź oczywista. Wpis kontrowersyjny, trochę siejący zamęt tytuł i o to pewnie autorowi chodziło. Pewnie sam również zdają sobie sprawę z tego, że Agencje SEO nie znikną, gdyż jest to świetny biznes, który ciągle się rozwija, a więc dlaczego miałby z rynku znikać. Google się rozwija i rozwija się również działanie w zakresie SEO. Można oczywiście mówić tutaj o Google AdWords, jednak tak naprawdę trzeba byłoby być bardzo naiwnym, jeśli uważa się, że ta forma może zastąpić działania realizowane przez Agencje SEO. Moim zdaniem bez perspektyw.

  20. SEO ma się świetnie zaczyna już się dzielić na kolejne magiczne odłamy WhiteSEO BlackSEO, ContentSEO mnóstwo się tego robi, a zwykły kowalski ma mętlik w głowie.

  21. To normalne że tam gdzie jest rynek tam też jest popyt. Jezeli chodzi o moje doświadczenia to w każdym biznesie jest tak że jezeli jest chociaz drobna szansa na zarobek to zawsze ktoś tam sprzedaje. Rynek nowych technologii ciagle sie zmienia i rozbudowuje, wraz z nim beda sie rozbudowywac wszytkie rzeczy ktore go wspieraja. Super artykuł!

  22. Moim zdaniem agencje SEO nie znikną na pewno. Jak to ktoś powyżej napisał ” zostaną najlepsi”. Ci, którzy potrafią robić rzetelną robotę, i przede wszystkim podążają za zmianami. W tej branży trzeba ciągle trzymać rękę na pulsie, żeby oferować klientowi usługę zgodną z najnowszymi wymogami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *