Czego chcesz Czytelniku?

1221951_to_sign_a_contract_2Dzisiejszy czytelnik, Internauta, gracz to człowiek niecierpliwy, ja przyjąłem, że to skaner. Tempo życia zmusza nas do przyspieszania i łapania punktów w tekście, by nie marnować czasu na całość. Wzrok szuka wyróżnień, list jak i słów kluczowych, które mogły by nas (jako czytelników) zainteresować. Dlaczego, ta wiedza jest ważna? By wiedzieć jak pisać i jak swój tekst układać w karby list, ramek, podkreśleń.

Jak już powiedzieliśmy, nasz czytelnik strasznie się spieszy – skanując to co mu mamy do przedstawienia wzrokiem. Badania wykazują (McGovern), że kilka pierwszych wyrazów w zdaniu jest kluczowych – albo zachęci do przeczytania całości, albo okaże się kichą. Jednak wracając już do tematyki całych tekstów, to je chcemy poniekąd „sprzedać”. Mówię sprzedać, bo wszystko co tworzymy publicznie musimy oferować innym, zachęcać do przeczytania, linkować, odsyłać. To nic innego jak sprzedawanie swojego produktu, szerokiemu gronu odbiorców.

Najważniejsze, to to by teksty były praktyczne. Nikt z nas samych, nie lubi teoretyzowania, lania wody czy kanapkowania (czyli newsy w stylu „zjadłem kanapkę, ale fajnie, co nieeeee?”).
Tekst praktyczny to taki, po którym ktoś kto go przeczyta wyniesie dla siebie jakąś wskazówkę działania – doda sobie punkt do listy morałów: „nie rób tak, bo to szkodzi. Tak jest lepiej …”. Ogólnie co praktyczne jest łatwiej sprzedać. Jak się szuka, to zazwyczaj czegoś co jest potrzebne, co czytelnik chce wykorzystać. Dlatego tak dobrze „sprzedają” się poradniku lub wyroby poradniko-podobne.

Wydawnictwa, jak kiedyś przeczytałem, trochę na siłę dodaj na okładki swoich książek etykietki: „Poradnik praktyka” „Vademecum praktyczne„. Ma to podkreślać wymiar: „Przeczytaj, a wykorzystasz to w praktyce„. Oczywiście od posiadania poradnika, do wiedzy jak wykorzystać zawartą w nim wiedzę długa droga.

Drugim aspektem jest krótkość i zwięzłość. Jeśli tekst będzie się kończył „za 2 godziny czytania” to nikt nawet nie zacznie. Wielokrotnie spotykałem się z przypadkami na forach, na których pisuje, że różni użytkownicy pisali tematy. Często na podobne tematy. Nadgorliwi pisali elaboraty, w których opisywali wszystko krok po kroku, co zajmowało dwa razy więcej niż normalny temat z prośbą o pomoc. Skutek był taki, że najczęściej te tematy zostawały z zerową ilością odpowiedzi. z tego wynika również zasada dawkowania informacji. Jeśli robisz dłuższy wywód dawaj go po kawałku, wciągnij czytelników w grę w której zainteresujesz ich treścią, i wrócą po jeszcze. Tak się dzieje w przypadku for – temat w którym się raz odpowiadało w sposób szczególny się śledzi. Po powrocie najczęściej sprawdza się czy w tematach, w których sie brało już udział nie było nowych odpowiedzi.

Trzecia bardzo ważna kwestia to stosuj gamę tekstową. Najprościej mówiąc formatuj swój tekst, wykorzystuj wyróżnienia, podkreślenia (ale konsekwentnie) oraz do cytowań kursywę. Stosuj również listy, takie punkty idealnie podsumowują wiedzę opisaną wcześniej w postacie niekończących się akapitów. Właśnie takich klarownych „List z najważniejszym” oczekują Czytelnicy.

Po krótce to by było tyle, jeśli sam stosujesz jakąś inną technikę w pisaniu swoich tekstów z chęcią przeczytam o niej w komentarzach 🙂

Zaproszę również do tekstu Pawła Peli, o zasadach pisania dobrych tekstów: http://blog.jak-stworzyc-strone.pl

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do newslettera - najświeższe informacje, porady oraz artykuły dzięki którym zwiększysz swoje pozycje w wyszukiwarce!


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *