Cechy silnej strategii w Marketingu Szeptanym

Wiele firm uważa, że ich produkt lub usługa jest spektakularna, naturalnie będzie ona mówić sama za siebie, a pracownicy będą musieli zainwestować wiele energii w działania marketingowe, aby faktycznie zaczęła funkcjonować na rynku. Jednak wszystkie firmy, które wydaje się, że osiągnęły znaczny wzrost działając tą metodą, mają w rzeczywistości świetny produkt. Jedynie wydaje się, że został on uzyskany z niewielkim lub zerowym wykorzystaniem działań marketingowych, ponieważ ich sława i fortuna zostały osiągnięte dzięki marketingowi szeptanemu.

Pomijając fakt, że firmy wykorzystujące marketing szeptany wydają się katapultować z nicości do sławy i fortuny, to strategia ta jest bardzo atrakcyjna, ponieważ jest stosunkowo niedroga. Jednak sukces marketingu szeptanego wymaga pracy i odpowiedniego zmysłu, a także wykorzystania wielu narzędzi inbound marketingu – marketingu produktów, tworzenia treści i marketingu społecznościowego. Jeśli próbujesz osiągnąć sukces swojego produktu lub usługi z wykorzystaniem podejścia marketingu szeptanego, upewnij się, że prowadzona kampania obejmuje cechy pozwalające na skuteczne tworzenie szumu wokół produktu już od samych podstaw.

Poznaj grupę docelową

Stwórz wizerunek, który będzie odwzorowaniem ludzi, będących twoją grupą docelową. Powinien być on absurdalnie specyficzny. Będziesz miał dużo więcej szczęścia, jeśli odwołasz się do problemów z którymi zmaga się twoja demograficzna nisza. Im bardziej konkretny problem wybierzesz, tym bardziej osobiste relacje nawiążesz ze swoimi odbiorcami. Oznacza to, że będziesz jedynym dostarczycielem rozwiązania istniejącego problemu, dzięki czemu na stałe wpiszesz się w ich życie, wzniecając pasję do twojej marki.

Żeby było jasne, ten problem nie musi być natury emocjonalnej, aby stać się osobistym. Nie musisz rozwiązywać głębokich psychologicznych problemów, które dręczą twoich klientów od dziecka. Rozwiązywanie osobistych problemów oznacza po postu adresowanie czegoś, co jest specyficzne dla twoich odbiorców, a bywa łatwo pomijane przez innych, którzy w jakiś sposób nie potrafią znaleźć relacji między produktem, a wybraną grupą.

Poznaj swój produkt/usługę, firmę i rynek

Musisz znać swój rynek od wewnątrz i od zewnątrz, a także swój produkt/usługę z każdego możliwego punktu widzenia. Oznacza to, że musisz zaangażować swój zespół marketingowy, wszystkich pomocników i inżynierów w realizację swojej strategii marketingu szeptanego. Dodatkowo, musisz naprawdę mieć firmę i ustaloną misję działania. Czy ustaliłeś pozycję swojej marki w kwestiach trudno osiągalnych dotyczących twojego rynku?  Czy znasz swoich konkurentów i ich odpowiedzi na kontrowersyjne i trudne pytania, które się zazwyczaj pojawiają?

Bądź gotowy, aby rozmawiać na temat dosłownie każdego aspektu twojego produktu, usługi, firmy lub rynku. Pytania z nimi związane mogą pojawić się w trakcie rozmowy z istniejącymi klientami, a także tymi potencjalnymi konsumentami. Są to cechy lidera myśli, pozwalają one na wzbudzenie zaufania, które jest niezbędne do stworzenia szumu wokół marki. Prosisz ludzi, aby określili swój stosunek do ciebie, zrobią to wyłącznie osoby, które ci ufają i wiedzą, że jesteś najlepszy w swojej dziedzinie.

Zbuduj społeczność blisko związaną z twoją firmą  w social media

Lider opinii, strategia marketingu szeptanego Wymaga to głębokiego zrozumienia twojej grupy docelowej (dobrze, że masz dopasowany wizerunek!) i wiedzy w jaki sposób się komunikują. Jakie sieci społecznościowe wykorzystują najczęściej? Może okazać się, że jest zupełnie inaczej niż ci się wydawało. Zrób mały przegląd i sprawdź, które sieci odpowiadają twoim odbiorcom – czy te mniejsze i bardziej niszowe jak Quora, czy może większe i popularniejsze, jak Facebook.

Zidentyfikuj wpływowe osoby w swojej społeczności

Budowanie blisko związanej społeczności w social media opiera się na niuansach. Określ właściwy sposób komunikowania, jakiego języka używać? Jakie odbiorcy mają poczucie humoru? Czy skupieni są na firmie przede wszystkim i szukają konkretnych,  jasnych odpowiedzi na istniejące problemy? Czy też poszukują rozmowy, podczas której poznają więcej szczegółów? Monitoruj i prowadź interakcję ze swoją społecznością w social media, tak aby stała się regularną częścią twojego życia, prowadząc do przyjaźni. Ich sukces powinien być bezpośrednio związany z tobą i na odwrót. W ten sposób budujesz naśladowców, którzy będą nie tylko mówić w twoim imieniu, będą wręcz krzyczeć.

Jeśli zbudowałeś już swoją bliską społeczność w social media to znasz ją wystarczająco, aby móc określić wpływowe osoby w środowisku. Nie zapomnij także o wpływowych ludziach spoza twojej społeczności. Istnieją oni na całym świecie i mogą czerpać korzyści z twojej oferty, a twoim zadaniem jest ich odnaleźć i przedstawić im swoje możliwości. Niektórymi wspólnymi cechami wpływowych osób są szybka adaptacja i szeroka grupa obserwatorów w mediach społecznościowych (będą to z dużym prawdopodobieństwem blogerzy lub twórcy oryginalnych treści, którzy zawsze znajdują się w czołówce wiadomości). Sprowadź tych ludzi na swoją stronę, wykorzystaj ich wpływy i przedstaw na szerszym rynku swój produkt lub usługę.

Kto wpływa na twoje wpływowe osoby?

Twoje osoby wpływowe są niezależnymi myślicielami, ale przecież muszą skądś uzyskiwać informacje. W jakich serwisach informacyjnych poszukują wiadomości? Jakie publikacje czytają regularnie? Z jakimi społecznościami wchodzą w interakcje? Jakich podcastów słuchają? Upewnij się, że nie jesteś tylko na bieżąco z tym co oni sami mówią, ale także z tym co dzieje się na rynku, w jaki sposób mówi się o twojej marce i nawiąż kontakt ze społecznościami w których o tobie mowa. Powinieneś być współpracownikiem lub gościem, aby mieć stały kontakt z tymi grupami, tak by stworzyć warunki niezbędne do wygenerowania szumu wymaganego przez marketing szeptany.

Nie ograniczaj ludzi

Jeśli zdecydowałeś się na marketing szeptany, musisz pogodzić się z porzuceniem kontroli wszystkich rozmów odbywających się wokół marki. W marketingu szeptanym, wszystko skupia się na tym, aby ludzie o tobie mówili. Sęk tkwi w tym, że mogą powiedzieć cokolwiek i komukolwiek tylko zechcą.

Możesz jednak samodzielnie kierować tymi rozmowami. Na początku, upewnij się, że nie masz niczego do ukrycia, co może zostać nagłośnione. Staw czoła wszystkim, którzy próbują prowadzić tzw. czarny PR wokół twojej działalności, sam bądź tym, który dostarcza złe wieści. Możesz także wybrać aspekty swoich produktów lub usług, które chcesz podkreślać i promować je z większym naciskiem od pozostałych. Pamiętaj jednak, że ludzie mają swoje sposoby na poszukiwanie soczystych szczegółów, więc upewnij się, że pozytywne informacje przeważają nad tymi negatywnymi.

Działaj na wyłączność

Dopiero co powiedzieliśmy, że masz nie ograniczać ludzi, a teraz mówimy, żebyś działał na wyłączność. Brzmi dosyć sprzecznie, prawda? Pozwól, że wszystko wyjaśnimy.

Google+ jest jednym z najbardziej znanych przykładów swego czasu wykorzystującym tą wyłączność o jaką nam chodzi, ale możemy się tu posłużyć także firmami jak Rue La La, Gilt Groupe, Spotify i wieloma innymi stronami działającymi wyłącznie w oparciu o zaproszenia. Rozważ możliwość ograniczenia dostępu do wykorzystania swojego produktu lub usługi, w momencie kiedy wprowadzasz je na rynek. Jeśli funkcjonujesz w wersji beta (oczywiście w punkcie, kiedy jest wystarczająco użyteczna, aby utrzymać w jej ramach użytkowników) zaproś do niej osoby wpływowe oraz te silnie związane z twoją społecznością, aby dały ci one miarodajne opinie. Po tym, będą mogli zaprosić członków swojej społeczności lub inne osoby wpływowe, dzięki czemu przejdziesz w tryb marketingu wirusowego. Ludzie z reguły chcą posiadać to czego mieć nie mogą, więc nawet jeśli kieruje nimi ciekawość, twój produkt stanie się bardzo ważny dla konkretnej grupy docelowej. Poza tym, odbiorcy uzyskają dostęp do tego, czego pragną za pośrednictwem swoich członków rodziny, przyjaciół lub współpracowników, którzy sami im to polecą, jednocześnie dając gwarancję jakości.

Sukces marketingu szeptanego opiera się w dużej mierze na posiadaniu świetnego produktu lub usługi – i szczerze mówiąc świetnej firmy – za którą podążą ludzie. Zapytaj sam siebie: czy ludzie chcą nadstawiać swojego karku dla mnie? Czy chcą oni poza korzystaniem z oferowanego przeze mnie produktu/usługi, pomagać w jego promocji i rozprzestrzenianiu w gronie swojej rodziny, przyjaciół lub współpracowników? Jeśli nie jesteś w stanie odpowiedzieć na te pytania ze 100% pewnością, wróć do swojego produktu/usługi i zajmij się jego dopracowaniem i rozszerzaniem działań marketingu szeptanego, aż dojdziesz do punktu w którym wypracujesz całkowitą pewność.

A ty polegasz na marketingu szeptanym w celu wzmożenia sukcesu firmy? Może masz w zanadrzu jakieś historie, którymi chciałbyś się z nami podzielić? Pozytywne lub negatywne doświadczenia? Zachęcamy do komentowania!

Opublikuj swój wpis gościnny!

Ty również możesz opublikować w ramach WebSEM.pl swój wpis gościnny o marketingu internetowym i tematach pokrewnych. Nie czekaj, już dziś napisz do nas: redakcja@websem.pl

grafika 2: freeditigalphotos.net

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do newslettera - najświeższe informacje, porady oraz artykuły dzięki którym zwiększysz swoje pozycje w wyszukiwarce!


6 thoughts on “Cechy silnej strategii w Marketingu Szeptanym

  1. Dlaczego zawsze spotykam się z takimi samymi poradami – zrób to zrób tamto. Z szacunku dla prowadzącego bloga nic więcej nie napiszę. Pozdrawiam Hicarian

    1. @Kamil cieszy mnie Twoja opinia, gdyż jest możliwością do rozwoju. Jakich elementów zabrakło w powyższym tekście, które pozwoliły by Ci stwierdzić – że „tak, to jest wartościowy poradnik”?

      Powiedź mi jak mogę tworzyć lepsze artykuły, a na pewno to zrobię! 🙂

  2. Artykuł nie jest zły, powiedziałbym wręcz, że po przeczytaniu wpadł mi jeden pomysł do głowy zw. z promocją przy zastosowaniu marketingu szeptanego więc tutaj duży plus, lecz niestety nie widzę tutaj konkretów, a to dla przeciętnego Kowalskiego będzie najważniejsze. Pozdrawiam, Mariusz Kołacz

  3. Jako osoba utożsamiająca się z przykładem „Kowalskiego” muszę zgodzić się z opinią że, dla człowieka „nie siedzącego” w tym temacie, artykół zawiera za mało konkretów, mnie osobiście nie przekonał.

  4. Zgadzam się, że nie warto oferować ludziom „bubla” i tego reklamować, choćby w formie marketingu szeptanego, bo to zawsze obróci się przeciwko Tobie. Chociaż z drugiej strony, sztuką jest przekonać innych do tego, do czego inni nie potrafią przekonać.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *