Biznes w sieci? Kilka książek, które warto przeczytać!

Social network in a course

Jako, że marketing internetowy to wciąż żywa materia, tak jak internet to dziś nieco tematyka poza-seow’a. Choć może zainteresuje osoby chcące zaistnieć swoim serwisem, założyć firmę czy startup funkcjonujące w sieci. Dziś zaprezentuje recenzję 3 książek, poświęconych modelom biznesowym, w dużej mierze odnoszą się one głównie do startupów i wszelkiej maści przedsięwzięć internetowych. 

Skąd idea modeli biznesowych?

Modele biznesowe, to alternatywa do żmudnych, nudnych i dosyć siermiężnych biznes planów, w których samo planowanie i projektowanie – to odrębna całkiem działalność, sama w sobie. Ot, często sztuka dla sztuki bo tak sztywna, że przez brak elastyczności nieefektywna. Odmiennym spojrzeniem są modele biznesowe, które często wykorzystując formy wizualne ułatwiają zrozumienie idei i misji firmy w łatwy sposób – co często ułatwia zapamiętanie głównego celu działań, kierunku, a tym samym usprawnia decyzje i parcie na przód. Wystarczy dodać, że korzystając z modeli biznesowych udało mi się znacznie zwiększyć skalę swojego biznesu – stąd czuję, że ich stosowanie ma dużą wartość.

Jednak przedstawione metody mają nie nie tylko zastosowanie w prowadzeniu firmy – wiele biznesów zaczynało się tak na prawdę od przedsięwzięć, stworzenia strony, której popularność po prostu rosła i przyćmiewała twórców. NK, Facebook czy Google nie powstały jako firmy od pierwszego dnia, a idee, przedsięwzięcia młodych ludzi chcących coś w swoim otoczeniu zmienić.

Metoda Lean StartUp

lean-startup_book-coverKsiążka „Metoda Lean StartUp” to doskonała pozycja dla osób, które w jakiś sposób wiążą się z branżą IT/Web. Co rusz powstają tu nowe narzędzia internetowe, portale społecznościowe – wschodzące gwiazdy sieci. Książka pokazuje startup jako innowację, coś co pojawia się i porusza odbiorców, nie chodzi przecież o stworzenie kolejnego kramu z warzywami, no chyba, że ów kram dostarczałby jedzenie zamawiane tweetami poprzez drony 😉

Opisana metoda LS – opiera się zmianie nastawienia, które odchodzi od klasycznego myślenia, gdzie to my uznajemy, że klienci coś potrzebują, więc to tworzymy. Książka obfituje tu w liczne przykłady i porównania, pokazując, że najpierw warto zadać sobie kilka podstawowych pytań:

  • jakie trudności mają klienci i czy je zauważają?
  • czy byli by skłonni zapłacić za to co oferujemy?
  • czy jesteśmy w stanie stworzyć rozwiązanie, które ten problem rozwiąże?

Dla osób zainteresowanych tematyką, jest dostępny także krótki artykuł na bazie książki. Taki zarys powstawania miał FB, który zaczął się od małej społeczności studenckiej. Stworzono coś co można nazwać małym modelem – serwis do oceniania zdjęć znajomych, gdy ten okazał się popularny poczyniono dalsze kroku ku rozbudowie tego tzw. modelu podstawowego (MVP). Książka porządkuje wiele sposobów realizacji projektu typowo innowacyjnego, startupowego – pokazuje jak krok po kroku przejść od pomysłu, po sprawdzenie go w minimalnym wymiarze na użytkownikach, aż po finalny sukces.

Jeśli chodzi o wady książki, niektóre fragmenty są szczerze mówiąc lekko nużące i zbyt rozbudowane, co dodaje książce pewnego patosu i powagi. Publikacja warta przeczytania, nawet jeśli pierwsza lektura lub przeglądnięcie może wydać się dosyć skomplikowane i siermiężne.

Polecam przed zakupem zajrzeć do przykładowego rozdziału książki Lean StartUp.

Metoda Running Lean

meruleMuszę przyznać, że metodę Running Lean wykorzystuję z powodzeniem w swoim życiu i biznesie. W sumie, sam serwis który właśnie odwiedzasz – jest elementem procesu opartego o wykorzystanie RL, co obrazuje screen poniżej. Książka zdecydowanie lżejsza w lekturze, obrazująca wiele istotnych aspektów kroczącego procesu zarządzania. W czym tkwi sedno tej metody? W stopniowym ulepszaniu – krok po kroku, sprawdzanie i analizowanie co się sprawdza, a co można zmienić. I prostota założenia, że nic od początku idealnym nie będzie.

Pasjonujący jest sposób przedstawienia metody, na żywych przykładach. Autor obrazuje jak powstała książka oraz przedstawia inne przykłady wykorzystania. Zdecydowanie polecam przetestowanie na jakimś tworzonym serwisie, produkcie opisanego sposobu działania. Pozwala zmienić nastawienie do wdrażania zmian w projektach, pracy nad „nie-idealnym projektem” oraz sprawnie doprowadzić proces do końca. 

Running Lean w działaniu

Tworzenie modeli biznesowych

Ostatnia z opisywanych książek, to „Tworzenie modeli biznesowych” i zarazem to jedna z ciekawszych pozycji jakie można mieć na półce. Zawiera setki obrazów, a tekstów jest tyle, że zmieściłbym je może w parunastu kartkach A4. Dla wzrokowców wprost idealna.  To doskonałe przesłanie książki, mówiące że, wizualne prezentowanie idei firmy/startup jest kluczem sukcesu. Pozwala poszerzyć spojrzenie i szybko przyswajać to co najistotniejsze – zamiast wielotomowych dokumentacji. Wyobraź sobie, że kilkunasto stronnicowy biznesplan zamieniasz na model biznesowy na 1 kartce A4 – piękne? I właśnie w tym tkwi prostota i elastyczność.

Książka bazuje na canvie, która prezentuje się mniej więcej tak:

bmcanvas-basic-model3

I opisuje jak krok po kroku, stworzyć odpowiedzi na pytania stawiane przed każdą z poszczególnych sekcji. Obrazujący sposób prezentacji metody pozwala pomajsterkować wraz z kartką i przylepnymi karteczkami. Dzięki książce odkrywamy, że owe „nudne procesy” mogą stać się czymś pomiędzy twórczym kreowaniem wizji, a dobrą zabawą gdzie po prostu tworzymy obrazy do których chcemy dążyć. Zdecydowanie książka powinna znaleźć się na półce każdej osoby poważnie myślącej o jakimś przedsięwzięciu w Internecie.

Podsumowanie

Chcąc stworzyć coś fascynującego, warto rozważyć możliwość skorzystania z którejś z prezentowanych metod. Osobiście do własnych zastosowań używam, często już podświadomie, running lean bo jak dla mnie ma największe pole możliwości. Być może ktoś powie, że warto odpowiednio mieszać poszczególne sposoby – też się trudno z tym nie zgodzić. Tak czy siak, warto tego używać – zarówno jak planujemy nowy biznes, czy tylko jakiś mniejszy projekt dla węższego grona.

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do newslettera - najświeższe informacje, porady oraz artykuły dzięki którym zwiększysz swoje pozycje w wyszukiwarce!


4 thoughts on “Biznes w sieci? Kilka książek, które warto przeczytać!

  1. „Tworzenie modeli biznesowych” z OnePress’a przestudiowane we wszystkie strony po kilka razy. Słusznie, że wspomniałeś o niej Sebastian – szkoda tylko, że na nasz język została przetłumaczona tak późno. Mimo wszystko polecam – notes do ręki, ołówek i można wertować; za każdym razem dostrzegam coś, co uszło gdzieś poprzednim razem.

    Gdybym miał polecić coś z literatury okołobiznesowej, to zachęcam do poczytania „Dołek” Seth’a Godin’a. Dziś jest trudno osiągalna, ale w niektórych księgarniach mają jeszcze niewielki nakład.

  2. Model ze zdjęcia w Polsce chleba nie da. Za mała skala. Bloga trzeba by było prowadzić po angielsku a książkę sprzedawać online we wszystkich krajach anglojęzycznych. Książka po 15$ na Amazonie z tego połowa dla autora razy 10000 sztuk i można z tego żyć. W Polsce na przysłowiowe waciki starczy:)

    1. Przykład Kominka i jego książki wskazuje, że się da i to całkiem korzystnie, jeśli pominie się wyzysk wydawnictw to to dobry pieniądz.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *