Aktualizacja Pingwin 2.1

Aktualizacja Google PingwinOstatnio sporo się dzieje w wynikach wyszukiwania, i można odnieść wrażenie, że Google pręży muskuły. Ledwo udało się nam przyzwyczaić do algorytmu Kolibra, jak wczoraj wkroczył odnowiony Pingwin.  Po wielu dyskusjach i analizach udało się wysnuć kilka najistotniejszych wniosków, jakie czynniki wyłapuje nowy Pingwin najsprawniej?

Pingwin został wprowadzony prawie półtora roku temu, w kwietniu 2012. Jego główne założenia to wykrywanie przeoptymalizowanych stron pod kątem słów kluczowych (keywords stuffing) a także nienaturalnych linków. 4 października miała miejsce kolejna już aktualizacja algorytmu, Pingwin 2.1, która dotknęła ok 1% wyników wyszukiwania.

Podsumowując większość wniosków, które przewijają się w dyskusjach SEOwców:

  • poleciały strony firmowe, o niedużej ilości contentu (większe zagęszczenie słów kluczowych przez małą ilość treści),
  • wzrosły większe strony, bogate w content i ilość podstron,
  • poleciały linkowane marnej jakości stronami (masowe katalogi, precle),
  • jak zauważył również Jarek – zauważyć można nie tylko kompletne usuwanie z wyników, ale obniżanie pozycji – co sugerować może algorytmiczne wykluczanie pewnych linków na etapie rankingowym,
  • monitorując jedną ze stron obsługiwaną przez innego pozycjonera – zauważyć można wylot z wyników strony wbijanej przekierowaniami na 301

spadek_301

 

Plusy zanotowały także strony nieruszane, do których nie podejmowano szczególnie większych działań SEO a jedynie drobną optymalizację, analitykę oraz monitoring – może zatem czas na oferowanie nowej usługi – którą osobiście nazywam Non-SEO?

Wypowiedz1-panda21

wypowiedz2_pingwin21

Jak zauważył również Paweł Richter, na grupie seowcówlepiej przy aktualizacjach mają się podmioty realizujące kilka większych zleceń, niż mające setki mniejszych. Na pewno ma to wpływ na jakość podejmowanych działań, przy większej ilości klientów – wiadomo, że duża część działań jest automatyzowana i robiona masowo.

Ostatnie aktualizacja Google

Google ostro wziął się ostatnio do roboty – na 15 urodziny firmy ogłosił aktualizację algorytmu. Wszystko za sprawą Google Kolibra wprowadzonego do polskich wyników wyszukiwania 9 września – który nie tak dawno mocno przetasował SERP’y. Dla osób zainteresowanych  tym jak Koliber wpłynie na wyniki wyszukiwania, polecam artykuł zbierający prognozy specjalistów z branży SEO nt Google Hummingbird.

Na dzień dzisiejszy mamy aktualizację Pingwina, która skupia się na jakości linkowania. Jaki będzie następny krok Google?

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do newslettera - najświeższe informacje, porady oraz artykuły dzięki którym zwiększysz swoje pozycje w wyszukiwarce!


34 thoughts on “Aktualizacja Pingwin 2.1

  1. Witam,
    kolego piszesz o wczorajszej Pandzie „wczoraj wkroczyła odnowiona Panda” a za chwilę mowa o „4 października miała miejsce kolejna już aktualizacja algorytmu, Pingwin” – w końcu ja już nie mam pewności, jaki właściwie algorytm-aktualizacja nastąpiła. 🙂 Pozdrawiam

  2. Bardzo fajne zestawienie Sebastianie. Prowadzonych przeze mnie kilkanaście stron firmowych potwierdza Twoje wnioski. Monitoruję w sumie prawie 1000 fraz. Strony, które oberwały przy pierwszym pingwinie, a które były od tamtej pory linkowane bardzo przemyślanie i 100% czysto + optymalizacja, zaliczają piękne wzrosty. Zobaczymy co będzie dalej :).

  3. „poleciały strony firmowe, o niedużej ilości contentu”
    Ja zajmuję się tylko 1 taką stroną z bardzo ubogą treścią, ale ona od 3 dni pnie się w wynikach. Jeśli chodzi o jej linkowanie, ostatnio wpadło trochę linków z zaplecza, giełdy linków, wcześniej fora i serwisy Q&A, sporo katalogów stron, firm i sklepów. Na minus jest to, że anchory są mało zróżnicowane, chociaż jest sporo brandowych, więc na pewno o to muszę bardziej zadbać.

    Poza tym, odpuściły filtry algorytmiczne dla 2 stron. Na reszcie albo brak zmian (głównie tam, gdzie nic nie było od dawna robione), albo więcej wzrostów niż na co dzień przed aktualizacją. Ta druga grupa to strony mające dość zróżnicowane źródła linków.

    1. „Może zaważył tu profil linków brandowych, które mają status bardziej naturalnych?”
      Być może, chociaż przy tej stronie miałam pewne obawy o przesadzanie z keywordami.

  4. Napiszę odnośnie powrotów stron z dalekich pozycji – nie jest to normalne bo skoro nie zmieniło się nic na stronie, nic w kwestii linkowania i nic w wielu innych kwestiach – to dlaczego winduje się jedne strony w górę a inne zjeżdżają na maksa ?

  5. Dla mnie te zmiany są mało zrozumiałe. Nie wiem czym tym razem Google kieruje się przy rankingowaniu stron, bo moja strona jest stopniowo pozycjonowana (katalogi, bez precli) oraz linki z forum i innych stron, zoptymalizowana, do 4 października wszystkie pozycjonowane frazy były na 1 stronie w czołówce, ale od piątku wszystko poleciało w dół o 2-3, a nawet 4 strony.

    O co tym razem chodzi i czy to są zmiany na stałe?

    1. W ciągu jednego dnia spadły mi wszystkie frazy o kilka stron w dół. To chyba nie jest naturalne wyprzedzanie w rankingu?

  6. To może inne pytanie zatem: skoro mamy niby naturalnie linkować „brandowo” to jak wypchać interesujące nas frazy kluczowe? tylko treścią na stronie ?

  7. Ja wczoraj przeglądałam profil linków pewnej strony. Około 70% linków brandowych. I zastanawiało mnie jak to możliwe że na frazę którą sprawdzałam znalazłam w linkowań a strona mimo wszystko wysoko? Problemem może tu być dostępny profil linków np z majesticseo?

  8. Można nie publikować, wdzięczny bym był o jakieś sugestie na maila. Dziękuję.

    Witam.
    Wiele da się wyczytać o filtrach, ale można powiedzieć, że same ogólniki. W przypadku powiadomienia w narzędziach dla webmasterów mamy pewność czy strona została ukarana. Co w przypadku kiedy takiej informacji?
    Jakie kroki począć kiedy strona spada w okolice 500 pozycji? Czy musi to być filtr? Czy może to być reakcja na wyzerowanie mocy stron linkujących do niej?
    Inne strony prowadzone podobnie spadki, ale mniejsze, inne wzrosty.
    Anchor 1 – 24%
    Anchor 2 – 16%
    Anchor 3 – 12%
    Anchor 4 – 5 % brandowy
    Anchor 5 – 2,5%
    Ponad 45% innych różnych anchorów.
    Anchory na pozycjach 10-50 ( brandowy nie brany pod uwagę)
    Pytanie moje dlaczego wszystkie jak jeden mąż wylądowały na pozycjach 480-500?
    Rozumiem jedna na 180, druga na 220, trzecia na 90, czwarta na 300.
    Wszystko po 4 X.
    Pozdrawiam
    Jakub

    1. Otóż to. A co w sytuacji kiedy w narzędziach dla webmasterów nie ma informacji o założonej karze, filtrze?

      A nasza strona zanotowała spadki o kilka stron w dół?

    2. A co jeśli konkurencja zadziała za nas i wrzuciła naszą stronę do systemu wymiany linków rotacyjnych? Jak temu zapobiec, jak usunąć i rozmyć linki, które pojawiły się w wielu miejscach tam gdzie my tego nie chcieliśmy?

  9. Wszyscy marudzą na te katalogi ale skądś trzeba brać link juice. Spokojnie można znaleźć 200 porządnych. Ważne aby linkować także z innych miejsc niż katalogi.

  10. Z moich obserwacji w górę poszło kupę dziadostwa. zumi, otomoto, gratka, subdomeny różnych serwisów i inne bzdury. Nie wiem jeszcze czym to się ma ale strony puste bez BL stoją wyżej niż takie ze sporą ilością treści i niezbyt agesywnym linkowaniem. Może to jest patent, zrobić 400 subdomen dla każdego powiatu i podlinkować to między sobą. Treści w sumie podobne i niewiele ale za więcej tego linkować nie trzeba 🙂

  11. Witam.
    Dziękuję za odpowiedź bo miałem obawy czy nie poleci do kosza zapytanie.
    Otóż pozycję sprawdza soft, a ja później tylko ręcznie potwierdziłem.
    Działania nie były jakoś bardzo intensywnie prowadzone.
    Nie było tysięcy komentarzy z sb, nie było żadnych rumaków.
    Były za to linki z moich katalogów i precli. Z ok 50 stron (artykuły, nie z sidebaru) na wordpress.com (które były linkowane z swl rotacyjnego i trzymają się bardzo dobrze do tej pory).
    W sumie może to było ok po 100 linków miesięcznie przez ostatnie kilka miesięcy, a może nawet nie.
    Wcześniej strony były linkowane w kilku grupach katalogów. Zauważyłem już wcześniej (początek roku 2013), że był tam problem z indeksacją. Prawdopodobnie wpisy wypadły z indeksu, lub katalogom przysłużył się disavow.
    Pozycje jednak poleciały dopiero teraz, i to gwałtownie. Nie było systematycznych spadków o kilka/kilkanaście oczek.
    Dlatego przed podjęciem kolejnych kroków tak ważnym czynnikiem dla mnie jest określenie: filtr?, czy utrata mocy wcześniejszych linków, bądź też ich usunięcie, i na podstawie tego ustalenie rankingu strony w wyszukiwarce.

    Mam 2 domeny z filtrem ręcznym. Po wpisaniu w google dowolnej frazy znajdującej się na zafiltrowanej domenie plus nazwa domeny, zafiltrowana strona nie wyświetla się.

    Dla 3 domen z którymi mam problem wpisywana fraza pozycjonowana plus nazwa domeny zwraca wynik na 1 pozycji.
    Dlatego po raz kolejny nasuwa się pytanie. Filtr czy nie? Jak sprawdzić? Czy dobrym pomysłem będzie intensywne podlinkowanie jednej z fraz, która zanotowała spadek, aby zobaczyć jakie to da efekty?
    Pozdrawiam

  12. Zajmowałem się 4 frazami głównymi, do tego były frazy zbliżone. Poleciały wszystkie 4. Układ procentowy był tak jak wspomniałem wcześniej, więc wykluczam zbyt intensywne linkowanie jednej z fraz.
    Analizując profil linków, moim skromnym zdaniem jest lepszy niż do innych stron którymi się zajmuję, a z którymi nie ma problemu.
    Także na pierwszy ogień pójdzie podlinkowanie 1 z fraz. Czy informować o efektach?
    Zastanawia mnie jeszcze „link dobrej jakości” czyli jaki?
    Mając na uwadze, że według google linkowanie to zło, a linku z wp, czy onetu nie dostaniemy, to jak wskazać taki dobry link? Majestic i jego wskaźniki po dłuższej analizie uważam, że można między książki włożyć.
    Pozdrawiam
    Już mniej zniesmaczony

  13. Napiszę na pewno co się dzieje i co robiłem. Za Lexy dziękuję śledzę ją na bieżąco.
    Mam jeszcze pytania o google pl, com, de.
    Czy łapiąc się na filtr dostajemy go na każdą lokalizację?
    Nigdy nie śledziłem strony na com i na de, a tam strona się pojawia na „normalnych pozycjach”.
    Może tu rolę odgrywa data center?
    Pozdrawiam

  14. Dobry link to np. link z forum na jakim pisujesz w miarę regularnie i temat, o którym jest forum, czyli na bieganie.pl piszesz o butach do biegania itp…

  15. Na pewno nie poleciały strony, które miały bogatą treść. Tutaj moim zdaniem czynnikiem, który gwarantował utrzymanie pozycji była treść.
    Moja strona miała tylko linki prowadzące z for tematycznych – żadnych blogow ani katalogów. Miała więc tylko profil linków z jednego skryptu. Jednakże była bardzo bogata w treść i została na swoich pozycjach 🙂

  16. U mnie też było dużo spadków po ostatniej aktualizacji pingwinka. Przeważnie nie ucierpiały strony, które miały dobre zróżnicowanie linków. Te strony które poleciały linkuję z różnych źródeł na losowe słowa kluczowe i jak na razie polowi pozycje wracają 🙂

  17. Witam po dłuższej przerwie, poświęconej analizie i szukaniu przyczyn spadku.
    Pierwsze co mi się nasuwa na myśl to fakt że każdy przypadek trzeba traktować indywidualnie bez generalizowania.
    Ale do rzeczy.
    Mam dostęp do GWT jako zweryfikowany użytkownik.
    Nie było tam żadnej informacji, aby ze stroną coś się działo, więc skołowany spadkiem szukałem innych przyczyn. Jak się okazało strona była linkowana z swl rotacyjnego i stałego. Była to pozostałość po pozycjonerze, która trwała minimum 2 lata. Uzbierało się w tym czasie sporo linków, jakości sami wiecie jakiej.
    Właściciel witryny wszedł na swoje konto GWT i co się okazuje? Taka ładna wzmianka we wiadomościach. Widniała tam ponad 2 miesiące, tylko dlaczego takiej nie było u mnie? Mam wszystkie wiadomości z tego okresu, ale tą pierwszy raz zobaczyłem jak została mi przesłana.

    Unnatural inbound links
    23 lipca 2012

    We’ve detected that some of the links pointing to your site are using techniques outside Google’s Webmaster Guidelines.

    We don’t want to put any trust in links that are artificial or unnatural. We recommend removing any unnatural links to your site. However, we do realize that some links are outside of your control. As a result, for this specific incident we are taking very targeted action on the unnatural links instead of your site as a whole. If you are able to remove any of the links, please submit a reconsideration request, including the actions that you took.

    If you have any questions, please visit our Webmaster Help Forum.

    Czyli wszystko już jasne, no prawie wszystko.
    Wiadomość z 23 lipca, strona poleciała 4 października. Może dali czas na posprzątanie, a może profil linków był jeszcze na tyle mocny, że nie było reakcji z ich strony, więc tu nie będę szukał problemów.

    Natomiast co zrobić z tym fantem?
    Po posprzątaniu wszystkiego co może się google nie podobać należy zgłosić stronę do rozpatrzenia, tylko jak? Adres podany do zgłaszania strony kieruje do sprawdzenia czy witryna nie ma ręcznych działań.
    Takowych nie ma, więc z tego wynika że ze zgłoszenia nici? Przecież nie będę się prosił o filtr ręczny, żeby zgłosić stronę.
    Czy ktoś wie jak zgłosić stronę która dostałą info o nienaturalnych linkach, ale nie ma filtra ręcznego? Będę wdzięczny.
    Pozdrawiam.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *